Digitaliseringen av skolan går framåt men alltför långsamt
och ojämnt. Det visades med all tydlighet av Skolinspektionens nyligen publicerade rapport, vilken pekar på stora bister i skolors digitalisering. Vi granskar rapporten i detta DIU-nummer.
Missförstå mig inte. Det pågår massor som är positivt runt om i landet. Härom veckan, den 30 oktober, delade vi ut årets Guldäpplen. Det blev en inspirerande utdelning av
vårt lärarpris med pompa och ståt. Med alla finalister och särskilda prisvinnaren på scenen, tillsammans
med lärarfackens ordförande respektive vice ordförande liksom vd för Tieto Healthcare & Welfare
AB och Maria Stockhaus, kommunalråd i Sollentuna tillika ordförande i Sveriges Kommuners
och Landstings utbildningsdelegation – och naturligtvis initiativtagaren DIU som koordinerar juryn
och håller i evenemangen.
Scenen synliggjorde det breda engagemanget för utvecklingen av en skola med digitalt stöd och
för det avgörande lärararbetet. Läraren blir inte mindre viktig med det digitala, tvärtom. De belystes
vid de efterföljande seminarierna med finalister och vinnare. Daniel Barker arbetar med elevers förståelse
av gymnasiefysiken på ett intressant sätt i sitt klassrum. Ylva Pettersson skapar starkt engagemang
i samhälle och tid, Ulrika Ryan banar nya vägar för att närma sig och erövra matematiken i
de tidiga åren – och Christina Löfving lyfter både sina egna ettor och en mängd kollegor över hela
landet. Alla fyra demonstrerar ett sätt att reflektera kring sitt eget arbete, att göra det öppet och tillsammans
med kollegor – ibland också forskare – på andra håll via nätet, som bäddar för ett språng i
professionens utveckling.
Det blev inte bara en prisceremoni, utan en manifestation för det digitala lärandet – och det
starka stöd detta har. Det förstärktes av det debattinlägg ”Skolan måste digitaliseras snabbare” som
publicerades samma dag i Dagens Samhälle. Inlägget, som var signerat av ett antal aktörer bakom
Guldäpplet, inleds med konstaterandet ”Digitaliseringen av skolan går framåt men alltför långsamt
och ojämnt. Ska Sverige behålla sin konkurrenskraft måste den svenska skolans IT-mognad utvecklas
snabbare.” Det är ett upprop för digitalisering av svensk skola. Nu kan du läsa det i DIU.
Med detta upprop har vi antagit den utmaning – och inbjudan – som regeringen med IT- och energiminister
Anna-Karin Hatt gett aktörer att bidra till Digital Agenda för Sverige. Skolinspektionens
nyligen publicerade rapport pekar på stora bister i skolors digitalisering. Stiftelsen och Föreningen
DIU verkar för ett lyft, och ett verktyg är en Digital Agenda för svensk skola. För att påskynda utvecklingen
har vi samlat ett antal aktörer bakom fyra punkter i detta upprop. Vi fortsätter nu det arbetet
och diskuterar vidare med en rad andra aktörer.
Den viktigaste kraften för denna utveckling ligger ute i kommunerna. 202 kommuner har
1-1-projekt enligt vår 1-1-karta. Ett oförtröttligt vardagligt utvecklingsarbete görs i skolor och klassrum.
Det är här eleverna varje dag vill möta sin framtid, här pågår på skolor och i kommuner på
många håll ett sjudande och nyfiket utvecklingsarbete, ett delande av erfarenheter, bakslag och framgångar,
med reflektion och i växande skala en fruktbar dialog med forskning. De digitala resurserna
är förutsättningen, men hjärtat är utvecklingen av pedagogik och arbetssätt. Låt Guldäpplets vinnare,
finalister och nominerade med sina elever inspirera dig att gå vidare!
Men det räcker inte med det som händer ute i kommunerna. Det går för långsamt och det sker för ojämnt - alla elever måste få tillgång till moderna verktyg och arbetssätt. Därför krävs nationella insatser, därför krävs en digital agenada för helan landet. Därför samlar vi aktörer och partners för att gemensamt driva detta vidare.
Har du märkt att det är ett exemplar av NYA DIU du håller i din hand?
Kanske inte. Vi har tvärs emot hur man gör nu för tiden, smugit ut förnyelsen av DIU under ett drygt års lopp. Med större
sidomfång och nya avdelningar som verktygslådan, men också krönikor, karikatyrer och recensioner. Med praktiska tips, där
vi välkomnar dina bästa tips på appar och webbresurser. Med praktikbaserad reflektion. Med fördjupade analyser. Med Erica
Lövgren, Helen Kvarnsell, Marie Andersson, Gunilla Almgren Bäck , Mats Östling, Erik Holmqvist, Stig Roland Rask, Max Entin,
Jan Hylén, Krister Widell, Isak Benyamine för att nämna några av våra regelbundna medarbetare.
Vi har fått flera läsare, välkomnar ännu fler och hoppas du ska märka utvecklingen och kunna dra nytta av den på skolan
och i kommunen. Vid grupprenumeration får ni 40- 50% rabatt.