Storsatsning på digitala verktyg och
kompetensutveckling ger resultat
Många kommuner har satsat på egna
datorer till eleverna på högstadiet. Ale
började istället med de allra yngsta
eleverna. Nu är Ale på väg mot en full
täckning där alla elever och lärare har
personliga digitala verktyg. Och man se
resultat.
– Det som behöver finnas för att IKT
ska komma igång enligt forskning är
infrastruktur, datorer och kompetens,
säger Anders Nordgren utvecklingsledare
i Ale, som har en bakgrund både
som rektor och lärare. I Ale finns nu
allt detta på plats.
En kommunangelägenhet
– Från och med våren 2013, då äldreskolorna
kommer med, så är alla
elever, från den yngste till gymnasisten
likväl som den som studerar på
komvux eller läser SFI, med i Ales
satsning på en-till-en, säger Per-Erik
Lundahl ansvarig i kommunen för
skola och IKT.
– Det finns inga parallella system
med datasalar utan alla har det de
behöver i sin personliga dator.
Kommunen driftar allt själv och
det är ingen skillnad på hanteringen
av kommunchefens dator eller en
elevs, det är samma ledtider för att
åtgärda det som eventuellt strular.
Högre måluppfyllelse och
inkludering
Politikerna har en förväntan på att
alla de pengar som satsas i digitaliseringen
av skolorna. Högre måluppfyllelse.
Något man redan kunnat visa
på i Ale.
– Vi började vår satsning på entill-
en med de yngsta barnen för att
stödja skriv- och läsutvecklingen,
säger Per-Erik Lundahl.
– Det vanligaste i dag är att barnen
skriver med datorn. Förutom en positiv
utvecklingskurva för de nationella
proven i årskurs 3 så har vi lärare
som arbetat med de yngsta barnens
läs- och skrivinlärning i fyrtio år
som understryker att de ser en tydlig
skillnad. Sättet barnen uttrycker sig
på blir mer varierat när de startat
med datorn – även när de skriver med
panna och papper. Ordförrådet, förståelsen,
fylligheten och det viktigaste
– alla kommer med, alla lär sig skriva
och läsa!
– Barnen jobbar och lär sig. De
jobbar hemma, de mailar läraren,
de kommunicerar med varandra.
Det vore skönt att komma ifrån även
begreppet IKT, menar Per-Erik och
fortsätter. Dessutom har allt som
sker i Ale kring digitaliseringen och
moderniseringen av skolan syftet att
inkludera alla. Förut var det en del
som inte ville ha en dator eftersom
man då stack ut, idag, lägger vi några
alternativa verktyg på allas datorer, till
exempel Stava Rex, Vital och Spellright.
Funktionaliteten på dessa måste
vara perfekt, varför vi valt bort öppna
lösningar.
Lärgrupper, ”prova-på” och
pedagogisk reflektion
Men så var det detta med att när nu
så mycket teknik finns ute i skolorna
så ska den ju användas. Kompetensen
behöver säkras, så att alla elever
verkligen får ta del av förändringen.
Enigheten, både vad gäller besluten
kring en-till-en och om satsningen
på kompetens i digitala lärresurser är
bred i Ale.
Lärarlyftet ett och två var stort
med många inblandade. Den här satsningen
är större. I den är alla lärare i
grundskolan inblandade liksom fritidspersonal.
Förskolans 300 pedagoger
har i samband med lärplattornas
utdelande genomgått en egen kompetenssatsning.
Nästa höst ska alla ha
gått grundutbildningen och det finns
redan beslut om fortsatt spetsutbildning
för inspiratörer som ska finnas
på skolnivå.
– Det har underlättat med denna
breda förankring när det gäller att
skapa tid för lärarna att delta, säger
Anders.
– Rektorerna – vilka också kommer
att utbildas i vissa delar för egen
del – är helt med på noterna, fyller
Per-Erik i. Satsningen på skolornas
digitalisering är en kommunangelägenhet,
slår han fast.
Hur ser då själva upplägget på
kompetenssatsningen ut?
– Med tekniken väl på plats har
det uppstått ett behov av ökad kompetens
för att kunna åstadkomma en
modernare utbildning överallt, för
våra elever, menar Anders. Uppdraget
att utbilda Ales pedagoger gavs till
Learnify.
– Många pedagoger har aldrig testat
till exempel att flippa ett klassrum
eller att jobba med bloggar. Även
om utbildningen genomförs i en tuff
vardag så har det varit mycket positiv
respons. Det fantastiska är att både
de som kommit långt och de som är
nybörjare har varit väldigt positiva,
framhåller Anders.
Vid fyra halvdagstillfällen möter
lärgrupper om ca 15 personer kursledningen.
Lärgrupperna är sammanhållna
stadiemässigt och man möts
med två veckors mellanrum. En uppgift
ges som ska genomföras i mellanperiodens
skolvardag. Vid nästföljande
träff visar man i lärgrupperna
varandra sina upplägg och reflekterar
tillsammans över dem.
Skapa digitala lärresurser för ökat
lärande
– Det visade sig efter första omgången
att lärarna efterfrågade mer utmaningar,
något som tillgodosetts i omgång
två, berättar Anders Nordgren.
Och även om verktyget Learnify
är ett inslag i en portallösning för att
samla digitala lärresurser, så är det
inte om den det handlar utan om
lärande.
– Kommunikationen har varit i
fokus när vi sökt efter verktyg. Det ska
vara enkelt att kommunicera mellan
elever och lärare, säger Per-Erik. Det
ska vara enkelt att skapa interaktiva
uppgifter. Lärarna skapar. Eleverna
skapar.
– Nu kan du enkelt lägga in olika
digitala resurser, filmer, texter, bilder,
berättar Anders. Allt bakas ihop till en
länk och görs tillgänglig för eleverna.
Ett annat utbildningsmoment har
varit att lärarna ombetts registrera en
blogg att testa i undervisningen.
– Detta att få ”prova-på” praktiskt
och sedan i lärgruppen utbyta idéer
och ställa frågor om hur man kan använda
det i lärandet är en grundbult i
utbildningen, framhåller Anders.
Och det gemensamma pedagogiska
reflekterandet fortsätter, är det
tänkt, i de ”TeachMeet” som fortlöpande
anordnas två gånger per
termin.
Och när grundutbildningen är genomförd
för alla Ales pedagoger nästa
höst så tar spets- och fördjupningsutbildningarna
för skolinspiratörerna
vid.
– Vi tror att det är ett viktigt steg
vidare med inspiratörer som håller
igång frågorna på skolenheterna, säger
Anders Nordgren.