Edcamp:
Okonferensen där lärarna själva styr innehållet
Vad får man om man låter 75 lärare
och andra skolintresserade tillbringa
tre timmar i en konferenslokal med
tillgång till en whitebordtavla, pennor,
papper och ett okänt antal smartphones
och bärbara datorer?
Svar: Europas första Edcamp – kompetensutveckling
av och för lärare.
Det är första dagen på höstlovet.
Klockan närmar sig fem och de flesta
besökarna på Skolforum i Stockholmsmässan
letar sig mot utgången.
Men en och annan går åt motsatt håll,
mot den lokal där Edcamp Stockholm
snart ska dra igång.
Idén kommer ursprungligen från
en grupp lärare i Philadelphia i USA.
Anna Kaya var den som tog Edcamp
till Sverige. Vanligtvis undervisar hon
i svenska som andraspråk på Norrbackaskolan
i Sigtuna.
– Jag hörde talas om Edcamp i
somras och bloggade om det. Väldigt
många var intresserade. I augusti
hörde Per Falk av sig och berättade att
han ville köra ett Edcamp Stockholm
på Skolforum. Där och då blev drömmen
verklighet.
Klockan kvart över fem hälsas alla
välkomna. Uppmärksamheten riktas
mot Edcamptavlan, där ett tomt schema
är uppritat. Deltagarna får själva
fylla i vad de vill tala om vid de sex
runda borden. Under kvällen blir det
tre 45-minuterspass vid varje bord.
Det tar inte lång tid förrän det första
passet är fulltecknat med ämnen som
värdegrund, genrepedagogik och spelifierat
lärande.
Vid ett av borden berättar Bertram
Stenlund Fridell och Martin Snickars
från Vimarskolan i Vimmerby hur de
har gjort matematikundervisningen
mer meningsfull.
– Vi utgår från verkliga problem,
som vi presenterar med hjälp av en
enkel film. Därefter får eleverna diskutera
vad de behöver ta reda på för
att lösa problemet, berättar Bertram.
Lärarna runt bordet lyssnar intresserat
och bryter in med frågor och
synpunkter.
– Hur lång tid tar det att spela in
en film?
– Räknar ni ingenting i boken?
– Tänk om eleverna fick göra egna
filmer!
Efteråt är Bertram Stenlund Fridell
nöjd.
– Diskussionerna var väldigt givande
och alla vid bordet kunde bidra
på olika sätt.
Klockan nio är det glesare vid
borden, men diskussionerna lika intensiva.
Ett gäng som talar om lärares
arbetstid dröjer kvar. En av dem är
Karin Nygårds, lärare på Sjöstadsskolan
i Stockholm. Hon tycker att
Edcamp gav henne ny kraft.
– När positiva lärare träffas och
diskuterar i framåtanda, då kan vi
flytta berg. Det finns så mycket kul i
yrket och så många duktiga lärare. Jag
tror att enkelheten i mötesformen är
nyckeln. Jag har redan sålt in idén till
rektorn och vi ska prova på vår skola.
Även Magnus Blixt, lärare på
Fruängens skola i Stockholm, uppskattar
kvällens Edcamp.
– Jag tror absolut på konceptet,
inte minst på tanken att varje deltagare
har såväl rättighet som skyldighet
att ta ansvar för sin egen tid och
för vad som diskuteras.
Att komma ifrån gamla mönster
och roller är en annan vinst, enligt
Magnus.
– Det som sades bedömdes utifrån
vad som sades och inte vem som sade
det. Så är det tyvärr inte alltid i en
arbetsgrupp. Jag upplevde också att
man verkligen kunde pröva tankar
och problematisera utan att det sågs
som ett problem, säger Magnus.
Anna Kaya är också nöjd med
kvällen, men ser att konceptet behöver
vidareutvecklas.
– Det är ett sätt för oss lärare att
lämna Jantelagen bakom oss och vara
stolta över det vi gör och dela med oss
av våra kunskaper och erfarenheter,
men vi måste hitta bättre former för
att dokumentera samtalen och idéerna.
Vi kan ta denna första Edcamp
Stockholm och förädla till något ännu
bättre nästa gång.
Till den som funderar på att ordna
ett eget Edcamp ger Anna några tips.
– Det är enkelt och billigt. Det
enda som behövs är ett datum, en
lokal där man kan dela upp sig, en
Edcamp-tavla, papper, pennor och
en massa eluttag. Man behöver även
sponsorer, för tanken är att Edcamp
ska vara gratis.