Untitled Document Text: Annelie Drewsen
E-post: annelie.drewsen@comhem.se

 

Edcamp:
Okonferensen där lärarna själva styr innehållet

Vad får man om man låter 75 lärare och andra skolintresserade tillbringa tre timmar i en konferenslokal med tillgång till en whitebordtavla, pennor, papper och ett okänt antal smartphones och bärbara datorer?
Svar: Europas första Edcamp – kompetensutveckling av och för lärare.

Det är första dagen på höstlovet. Klockan närmar sig fem och de flesta besökarna på Skolforum i Stockholmsmässan letar sig mot utgången. Men en och annan går åt motsatt håll, mot den lokal där Edcamp Stockholm snart ska dra igång.

Idén kommer ursprungligen från en grupp lärare i Philadelphia i USA. Anna Kaya var den som tog Edcamp till Sverige. Vanligtvis undervisar hon i svenska som andraspråk på Norrbackaskolan i Sigtuna.

– Jag hörde talas om Edcamp i somras och bloggade om det. Väldigt många var intresserade. I augusti hörde Per Falk av sig och berättade att han ville köra ett Edcamp Stockholm på Skolforum. Där och då blev drömmen verklighet.

Klockan kvart över fem hälsas alla välkomna. Uppmärksamheten riktas mot Edcamptavlan, där ett tomt schema är uppritat. Deltagarna får själva fylla i vad de vill tala om vid de sex runda borden. Under kvällen blir det tre 45-minuterspass vid varje bord. Det tar inte lång tid förrän det första passet är fulltecknat med ämnen som värdegrund, genrepedagogik och spelifierat lärande.

Vid ett av borden berättar Bertram Stenlund Fridell och Martin Snickars från Vimarskolan i Vimmerby hur de har gjort matematikundervisningen mer meningsfull.

– Vi utgår från verkliga problem, som vi presenterar med hjälp av en enkel film. Därefter får eleverna diskutera vad de behöver ta reda på för att lösa problemet, berättar Bertram.

Lärarna runt bordet lyssnar intresserat och bryter in med frågor och synpunkter.

– Hur lång tid tar det att spela in en film?

– Räknar ni ingenting i boken?

– Tänk om eleverna fick göra egna filmer!

Efteråt är Bertram Stenlund Fridell nöjd.

– Diskussionerna var väldigt givande och alla vid bordet kunde bidra på olika sätt.

Klockan nio är det glesare vid borden, men diskussionerna lika intensiva. Ett gäng som talar om lärares arbetstid dröjer kvar. En av dem är Karin Nygårds, lärare på Sjöstadsskolan i Stockholm. Hon tycker att Edcamp gav henne ny kraft.

– När positiva lärare träffas och diskuterar i framåtanda, då kan vi flytta berg. Det finns så mycket kul i yrket och så många duktiga lärare. Jag tror att enkelheten i mötesformen är nyckeln. Jag har redan sålt in idén till rektorn och vi ska prova på vår skola.

Även Magnus Blixt, lärare på Fruängens skola i Stockholm, uppskattar kvällens Edcamp.

– Jag tror absolut på konceptet, inte minst på tanken att varje deltagare har såväl rättighet som skyldighet att ta ansvar för sin egen tid och för vad som diskuteras.

Att komma ifrån gamla mönster och roller är en annan vinst, enligt Magnus.

– Det som sades bedömdes utifrån vad som sades och inte vem som sade det. Så är det tyvärr inte alltid i en arbetsgrupp. Jag upplevde också att man verkligen kunde pröva tankar och problematisera utan att det sågs som ett problem, säger Magnus.

Anna Kaya är också nöjd med kvällen, men ser att konceptet behöver vidareutvecklas.

– Det är ett sätt för oss lärare att lämna Jantelagen bakom oss och vara stolta över det vi gör och dela med oss av våra kunskaper och erfarenheter, men vi måste hitta bättre former för att dokumentera samtalen och idéerna. Vi kan ta denna första Edcamp Stockholm och förädla till något ännu bättre nästa gång.

Till den som funderar på att ordna ett eget Edcamp ger Anna några tips.

– Det är enkelt och billigt. Det enda som behövs är ett datum, en lokal där man kan dela upp sig, en Edcamp-tavla, papper, pennor och en massa eluttag. Man behöver även sponsorer, för tanken är att Edcamp ska vara gratis.

 

Annelie Drewsen
E-post: annelie.drewsen@comhem.se


edcampstockholm.wordpress.com finns blogginlägg, länkar, videoklipp och annat som rör Edcamp Stockholm.



Datorn i Utbildningen nr 7-2011. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Nominera huvudman före 14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 11]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 111116