5 |
|
Ledaren:
Hur står det till med it i svensk skola?
Med tanke på den intensiva debatt som pågått om svensk skola och det snabba skifte som nu pågår när det gäller arbetsliv och arbetsformer på grund av samhällets digitalisering och globalisering behöver vi bättre bilder, skriver Peter Becker i ledaren.
|
6
|
|
Lögner och fantasier i förskolans filmskapande
På Gotland tar pedagogerna Ingmar Bergman till hjälp för att utmana elevernas kreativitet och filmskapande.
|
10
|
|
När skrev du senast en hyllning till demokratin?
Det är viktigt att inse att våra demokratiska värderingar och
den människosyn som de baseras på inte är för evigt givna, skriver Stig Roland Rask i sin krönika.
|
12
|
|
Fest, glädjeyra och nya partners när Guldäpplet
delades ut för tionde gången
Marie Andersson, Gotland, vann Guldäpplet 2011. Sveriges Kommuner och Landsting, Specialpedagogiska
skolmyndigheten, Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund är nya Guldäpplepartners tillsammans med DIU.
|
14
|
|
Aktivt läsande, blogg och snurrande tallrikar
Guldäpplet – och sedan. Förra årets vinnare om året som Guldäpplevinnare.
|
15 |
|
Edcamp:
Okonferensen där lärarna själva styr
innehållet
– Det är enkelt och billigt. Det enda som behövs är ett
datum, en lokal där man kan dela upp sig, en Edcamp-tavla,
papper, pennor och en massa eluttag., säger Anna Kaya, en
av organisatörerna bakom Sveriges första Edcamp.
|
16 |
|
Lärande ITiden – ett steg i rätt riktning
Vi elever är redo – men är lärarna det? undrar Nellie Sandström Uhlin, elev, Jämtlands gymnasium, som bevakat Jämtlands konferens om it och skola.
|
18 |
|
Öppna dörren till klassrummet
En pedagogikspaning av Marie Andersson, vinnare av
Guldäpplet 2011.
|
20 |
|
Plocket
|
20 |
|
Högskolekurs om skriv- och läsutvecklingsprocesser
Luleå Tekniska Universitet, LTU, tillsammans med Stiftelsen DIU/Framtidens lärande kommer under nästa år att erbjuda en högskolekurs kring dokumentation
med olika medier och läs- och skrivutveckling
med digitala verktyg.
|
22 |
|
”Nog måste man väl ha nån sorts bokstavsarbete, det är ju så man gör i ettan?!”
Erica Lövgren, reflekterar kring skriva sig till läsning med datorn som stöd, i sin krönika.
|
24 |
|
Debatt:
Skolbiblioteken och den nya skollagen
Under hösten 2011 har skolbiblioteken fått medieuppmärksamhet och debatterats som aldrig förr.
|
27 |
|
Teknikspaning: Vem vill ha en plattform?
Mats Östling gör en genomgång av ett antal system som
bygger upp skolans plattform för lärande. Vilken inriktning
har de olika plattformarna – leverantörerna beskriver
sig själva.
|
34 |
|
Vad händer med lärplattformen?
Fredrik Paulsson, Umeå universitet om framtidens digitala
lärmiljöer.
|
36 |
|
Framtidens lärande – redan nu?
Varför gör vi
som vi gör – när vi borde veta bättre?
Det digitala lärandet kräver ett helt nytt tankesätt, skriver Mikael Parknäs, rektor i Kungsbacka. Men hur ska det gå till i en helt vanlig skola?
|
39 |
|
Talsyntes – ett lärverktyg för alla elever
En pedagogikspaning av Gunilla Almgren Bäck, vinnare av
Guldäpplejuryns särskilda pris 2011.
|
41 |
|
Förstå fysiken med handens rörelse
Förstå fysiken med hjälp av alla sinnen, rörelse och enkla appar till surfplattor och interaktiva tavlor.
|