Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Stora steg – och små

De friska rapporterna från Osloskolors arbete med ”IKT i flerkulturella skolor” dimper ned i mejlboxen. Med stormande entusiasm, med mål så höga att utvärderarna baxnar och svär sig fria från de högsta, men intygar att ja, det går bra. Med omvälvande förändring av hela skolenheter och deras sätt att arbeta. Inte enkla och smärtfria omvandlingar, utan besvärliga och plågsamma. Ut ur dessa träder populära skolor, nya arbetsformer och en ny kollegial enighet fram. Efter våra artiklar om Arne Trageton och hans resultat kring läs- och skrivprocess i skolstarten kommer vi nu med nya rapporter från Norge. Speglingar av ett pågående utvecklingsarbete. Arbete med kraft och energi.

Rapporterna tydliggör en klimatskillnad. I Sverige har vi idag tonat ned profilen. Nu reflekterar vi och tänker efter. Vi sparar, utvärderar och kritiserar. Det var annorlunda för några år sedan. På 90-talet var det i Sverige de stora försöken pågick. Här fanns Skoldatanät, Multimediabyrå, Fyrtornsprojekt och så den stora ITiS-satsningen. I Norge tappade man fart.

Efter tidiga norska försök med lärarstyrd programvaruutveckling efter kanadensaren Les Greens modell (den sk torgmodellen), följt av Nordiska ministerrådets projekt och initiativ kring simuleringsverktyg bromsades utvecklingen i Norge efter skandaler kring den framsynta Winix-plattformen. Det blev trögt med skol-IT. Norrmännen började titta med avund över kölen.

Nu är det tvärt om, klimatet har svängt. I Norge fann man naturgas. Och så kom de djärva skolprocesserna. Vi har anledning att lära och låta oss inspireras när vindarna kommer svepande från väst. Och då framträder tydligare vissa mönster.

Att IT blir kraftfullt när det integreras i framsynt verksamhet. I sig självt äger det inte kraft att utveckla.

Att mogna förändringar kräver stora tag. Allt kan inte växa fram långsamt, i små steg. Ska man gå över till digitala dokumentflöden i skolan måste man ta steget fullt ut, annars blir det bara en dubbel börda och fler oklarheter om var dokument förvaras och finns att hitta. En halvmesyr som nöter ut sig själv. Ska man gå över från arkiv av papper till digitala portföljer, kräver det att steget tas fullt ut.

Slutsatsen bli skolutveckling med IT rejält integrerat, utan rädsla. Detta är idag beprövat.

I Sverige har vi idag ett klimat med små försök. ”Small is beautiful” säger E. F. Schumacher och talar om det småskaliga och långsiktigt hållbara. Jag kan se sådana värden av småskalighet och långsiktighet i den fas av eftertanke i vilken vi nu befinner oss, här i Sverige. Idag reflekteras det mer, funderas det mer än under 90-talet. Idag vet vi att IT inte är svaret. Det är bara en nödvändig del av lösningar, och IT måste integreras i ett bredare perspektiv, en bredare skolutveckling.

De norska exempel vi förmedlat visar kanske just detta: man måste med kraft våga ta steg av förnyelse. Bara då blir stora framsteg möjliga. Befästs görs de sedan i de långa, arbetsfyllda, processerna med utrymme för reflektion. Små steg och stora. Det bästa av två världar.

Ibland måste vi våga!

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 7 2004. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 04]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 041128