Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 7-04

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer.
Vill du läsa hela tidningen, beställ här!


2 html  

Stora steg och små
De norska exempel vi förmedlar visar kanske just detta: man måste med kraft våga ta steg av förnyelse, skriver Peter Becker i sin ledare. Slutsatsen bli skolutveckling med IT rejält integrerat, utan rädsla.

6
  Skrivglada ettor knäcker läskoden
I Kungsgårdens skola utanför Sandviken har ettorna redan knäckt läskoden. barnen skriver sig till läsning på datorn och skrivglädjen och kreativiteten flödar i klassrummet.
10   Något nytt med Lunar?
I stället för att bara av slentrian förbjuda borde vi pedagoger sätta oss ner och tillsammans diskutera skolans policy när det gäller Lunarstorm och andra digitala mötesplatser, skriver Nils Fagerberg.
13  

Lunarstorm i skolan – hot eller tillgång?
Lunarstorm är ett underutnyttjat verktyg i skolan, som med rätt förutsättningar bättre skulle kunna stimulera kunskapssökning, bidra till bättre elevvård och till ökad internetsäkerhet för unga,
konstaterar Katarina Löfberg i sin uppsats.

16
 

Manifestet
En samlad vision för skolutveckling med medier och IT är avgörande för en bättre skola, där engagerat lärande förenas med kommunikation och samspel med omvärlden, står det att läsa i det manifest som antogs av deltagarna i SVIT04.

17  

Lärares syn på hinder och
möjligheter med medier och IT

” Man utgår från elevernars verklighet det medför engagemang ooch ökad förståelse vilket medför lärande”. Läs mer om reaktionerna kring de frågor som togs upp på SVIT04.

19   Guldäpplevinnaren 2004 utsedd
Hans-Inge Persson, generaldirektör på Nationellt centrum för flexibelt lärande delade ut årets guldäpple på scenen på Skolforum under SVIT04-konferensen.
20 html   Vad ska vi ha estetiska
lärprocesser till?

Oavsett vilka bilder vi använder i skolan så är det uppenbart att estetik som kunskap är en del av det så kallade kunskapssamhället, skriver Isak Benyamine i en textversion av den föreläsning han höll på SVIT04.
22 html   Från spritstencil till interaktiv whiteboard
Anders Ekberg är en lärare som har upplevt både kritdamm och spritstenciler. Nu har han prövat att rita matematiska formler med fingret på en interaktiv whiteboard.
24 html Från undervisning till lärande
– I dag är vi i mycket högre grad en flexibel och lärande organisation. Vi vet mer om både vår egen och elevernas kompetens, säger Annett Hertzenberg, Jordals skola i Oslo som deltagit i projektet ”IKT i flerkulturella skolor”.
27 Rollerna förändras med IT
– Rollutveckling är en del av IKT i skolan. Tekniken inbjuder till att arbeta mer självständigt och problembaserat, med större delaktighet och medinflytande, säger Guri Mette Vestby, forskare vid norska NIBR.
28 Lärplattform bas för utveckling
– Kan Elvebakken kan alla, menar Per Solli, rektor på Elvebakkens gymnasium i centrala Oslo. Under de senaste tre åren har Elvebakken utvecklat en flexibel organisation för både lärare och elever,
och navet i utvecklingen är den gemensamma digitala lärplattformen.
30 html ITis en katalysator för pedagogiska diskussioner
Politiker och skolledare kan stötta lärares lärande genom att även i framtiden erbjuda lärarna handledning och IT-support på lärarnas egna villkor, menar Mia Karlsson som i sin forskning följt ett Itis-arbetslag.
32 Digital rådgivare – stöd för lärare Kan digitala rådgivare vara ett stöd för lärare? Anneli Edman, Uppsala universitet och Anders Pettersson, VLM-institutet skriver om ett gemensamt utvecklingsarbete.


Datorn i Utbildningen nr 7 2004. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 04]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 041128