2
html |
|
Stora steg och små
De norska exempel vi förmedlar visar kanske just detta: man måste med kraft våga ta steg av förnyelse, skriver Peter Becker i sin ledare. Slutsatsen bli skolutveckling med IT rejält integrerat, utan rädsla. |
6
|
|
Skrivglada ettor knäcker läskoden
I Kungsgårdens skola utanför Sandviken har ettorna redan knäckt läskoden. barnen skriver sig
till läsning på datorn och skrivglädjen och kreativiteten flödar i klassrummet. |
10 |
|
Något nytt med Lunar?
I stället för att bara av slentrian förbjuda borde vi pedagoger sätta oss ner och tillsammans diskutera
skolans policy när det gäller Lunarstorm och andra digitala mötesplatser, skriver Nils Fagerberg. |
13 |
|
Lunarstorm i skolan – hot eller tillgång?
Lunarstorm är ett underutnyttjat verktyg i skolan, som med rätt förutsättningar bättre skulle kunna
stimulera kunskapssökning, bidra till bättre elevvård och till ökad internetsäkerhet för unga,
konstaterar Katarina Löfberg i sin uppsats. |
16
|
|
Manifestet
En samlad vision för skolutveckling med medier och IT är avgörande
för en bättre skola, där engagerat lärande förenas
med kommunikation och samspel med omvärlden, står det att läsa
i det manifest som antogs av deltagarna i SVIT04. |
17 |
|
Lärares syn på hinder och
möjligheter med medier och IT
” Man utgår från elevernars verklighet det medför
engagemang ooch ökad förståelse vilket medför lärande”.
Läs mer om reaktionerna kring de frågor som togs upp på
SVIT04.
|
19 |
|
Guldäpplevinnaren 2004 utsedd
Hans-Inge Persson, generaldirektör på Nationellt centrum för flexibelt lärande delade ut årets
guldäpple på scenen på Skolforum under SVIT04-konferensen. |
20 html |
|
Vad ska vi ha estetiska lärprocesser till?
Oavsett vilka bilder vi använder i skolan så är det uppenbart att estetik som kunskap är en del av
det så kallade kunskapssamhället, skriver Isak Benyamine i en textversion av den föreläsning han
höll på SVIT04. |
22 html |
|
Från spritstencil till interaktiv whiteboard
Anders Ekberg är en lärare som har upplevt både kritdamm och spritstenciler. Nu har han prövat
att rita matematiska formler med fingret på en interaktiv whiteboard. |
24
html |
|
Från
undervisning till lärande
– I dag är vi i mycket högre grad en flexibel och lärande organisation. Vi vet mer om både vår egen
och elevernas kompetens, säger Annett Hertzenberg, Jordals skola i Oslo som deltagit i projektet
”IKT i flerkulturella skolor”. |
27 |
|
Rollerna förändras med IT
– Rollutveckling är en del av IKT i skolan. Tekniken inbjuder till att arbeta mer självständigt
och problembaserat, med större delaktighet och medinflytande, säger Guri Mette Vestby, forskare
vid norska NIBR. |
28
|
|
Lärplattform bas
för utveckling
– Kan Elvebakken kan alla, menar Per Solli, rektor på Elvebakkens gymnasium i centrala Oslo.
Under de senaste tre åren har Elvebakken utvecklat en flexibel organisation för både lärare och elever,
och navet i utvecklingen är den gemensamma digitala lärplattformen. |
30
html |
|
ITis en katalysator för pedagogiska diskussioner
Politiker och skolledare kan stötta lärares lärande genom att även i framtiden erbjuda lärarna
handledning och IT-support på lärarnas egna villkor, menar Mia Karlsson som i sin forskning följt
ett Itis-arbetslag. |
32 |
|
Digital rådgivare – stöd för lärare
Kan digitala rådgivare vara ett stöd för lärare? Anneli Edman, Uppsala universitet och Anders
Pettersson, VLM-institutet skriver om ett gemensamt utvecklingsarbete. |