Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Sökning kräver kunskap

Det var först som vuxna vi förr behövde väga och värdera motstridig information från flera håll. Nu ställs ungdomar direkt inför denna uppgift både i skolan och utanför.

De läroböcker som brukade vara skolans huvudkälla för information har idag kompletterats, eller ibland till och med ersatts, av en bredare samling medier.

Detta ställer skolan inför en samling nya frågor, om nya läsarter men också om källvärdering etc. Det som förr främst var redaktionens och förlagets frågeställningar har nu blivit den enskilde lärarens och elevens.

begreppet lärobok
Under 1990-talet dök ofta idén upp att ”vi gör våra läromedel själva”, och det avsåg då dels kursplaneringar och dels elevproduktioner, elevers bearbetningar av olika källor. Elevarbetena var viktiga arbetsresultat, men främst nyttiga för eleverna själva, de kunde inte ses som kompletta läromedel.

Man skulle kunna påstå att det rörde sig om ett missbruk av termer, en förväxling av begreppet läromedel med andra pedagogiska material och resultat. Då är det inte distinktionen mellan bok och andra mer konkreta material jag syftar på, utan snarare en diskussion av vilka komponenter begreppet lärobok omfattar.

En lärobok rymmer både ett urval av stoff och en presentation av detta baserat på djup kunskap och saklig granskning, liksom pedagogisk planering och strukturering med upplägg av avsnitt, handledning för elever med uppgifter och övningar och därtill ofta en lärarhandledning.

Hela denna bredd av material behövs i skolan och detta är inget en lärare själv kan åstadkomma – även om många gör fantastiska material. Läroböcker behövs fortsatt i skolan. Men vi behöver ett nytt läromedelsbegrepp, som håller isär komponenterna. Kunskapsexplosionen och de nya medierna, främst webb, spränger läroboken.

kunskapsexplosion
Förändringen är djupgående. Inte bara kommunala besparingar inskränker lärobokens ställning i skolan. Betydligt mer grundläggande krafter såsom kunskapsexplosion, global handel och globala medier förändrar skolans behov av informationskällor. Den tryckta läroboken som huvudkälla räcker inte längre till. Tidningsartiklar, radio, film och TV fördes in i klassrummet via kopiatorn, bandet och VHS-kassetten.

På bara ett decennium har en ny medieform, den datorbaserade webben, åter förändrat situationen, baserad på ett öppet informationsformat och det globala datornätet Internet. Webben har med sin öppenhet skapat fri tillgång till enorma informationsresurser. Webben är ett unikt globalt bibliotek vilket delvis löser problemet med inaktuella och begränsade läroböcker.

Samtidigt öppnar webben för dels kommers och reklam, dels rasistisk propaganda porr och annat. Detta har lett till debatt om ägande, etik och moral. De nya källor som Internet erbjuder som komplement till läroböcker och annat, ställer därmed helt nya krav på oss.

bristområde
Den senaste attitydundersökning från KK-stiftelsen visar att tillgången till Internet är så gott som hundraprocentig både hemma och i skolan, och att 2/3 av lärarna och eleverna söker information via nätet som en del av skolarbetet minst några gånger i veckan.

Samtidigt pekar lärarna ut källkritik som ett av de främsta bristområdena vad gäller egna kunskaper. Lärarna anser att elevers medvetenhet om källkritik ökar genom Internet, men den europeiska SAFT-undersökningen (diu 4/2003 sid 11) visade att svenska elever är mycket mer okritiska mot nätinformation än exempelvis danska. Att utveckla elevers kritiska sökförmåga är i dag en nödvändig skoluppgift. Därför har tjänsten Kolla källan utvecklats på Skoldatanätet, liksom en mängd andra initiativ.

Sökning på nätet reser dock inte bara krav på värdering av källor. Redan sökningen ställer oss inför frågorna om orientering på nätet. Sökning kräver kunskap. Låt mig illustrera med ett aktuellt exempel: att söka trattkantareller kräver kunskap om deras typiska växtmiljöer, deras färg och utseende.

Ju mer kunskap desto framgångsrikare sökande. Det är precis likadant på nätet. Det räcker definitivt inte att bara släppa lös eleverna, med uppmaningen: sök! De går vilse och kör lätt fast. Forskare pekar på lärares bristande handledning i detta moment. Det svåra är att vi själva som lärare sällan hunnit utveckla kunnandet. Nätet skapar behov av fortbildning och kompetensutveckling.

veckans sökmästare
Hur ta upp frågorna i klassrummet? Datorn i utbildningen publicerar varje fredag morgon klockan 08.00 en ny sökuppgift på tävlingen Sökmästarens webbplats. Tävlingen är nu inne på sin sjätte termin. Den vänder sig till alla elever år 5-9 och görs i samarbete med Skoldatanätet.

Syftet med tävlingen är att bidra till att bredda och fördjupa ett kvalitativt användande av Internet som källa i skolarbetet genom att utmana elever med en klurig uppgift, med krav på redovisning och motivering.

Tusentals elever från mellan- och högstadiet från hela landet har medverkat. Vissa skolor återkommer ständigt och andra någon enstaka gång. Ofta är det en lärare som använder tävlingsuppgiften för arbetet i en klass, omkring sökmetod och källkritik. Ibland deltar också enstaka elever, på eget initiativ utanför skolans verksamhet. Det stämmer med syftet – det ska vara spännande och viktigt att ta reda på saker, både för egen skull och för ”pluggets”.

Indirekt riktar sig tävlingen också till lärare, att uppmärksamma hur stor nytta man kan ha av nätet, både i undervisningen och i största allmänhet. Databasen med svar ger en intressant inblick i hur elever tänker och agerar när de söker på nätet. Delar av databasen finns tillgänglig på tävlingens webbplats genom att vi varje vecka publicerar en vinnare och kommenterar svar. Här finns nu hundratals svar och kommentarer samlade. Vi hoppas att denna databas ska hjälpa lärare att bättre förstå och handleda sina egna elever. Lena Müller gör en analys av elevsvar i databasen på nästa sida. Denna kan gärna ses i relation till forskningsresultat från Louise Limberg och Michael Alexandersson, liksom det övriga material Datorn i utbildningen presenterat bland annat i temanumret om Informationssökning och lärande, nr 6/2002.

Vi hoppas att Sökmästaren ska locka fler lärare att arbeta med frågan i sina klasser. På så sätt vill vi medverka till ökad konstruktiv användning av informationssökning på Internet i skolan. Välkommen till www.diu.se/sokmastare – och berätta gärna för oss hur det går!

 

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se


Datorn i Utbildningen nr 7 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 031121