Forskar om uthållig IT-utveckling:
IT-projekt - och sedan?
Vad händer när projekten
är över, extrapengarna
försvinner
och IT-utvecklingen i
skolorna ska drivas
vidare i kommunernas
regi?
Det är en fråga som
en grupp forskare vid
avdelningen för studier
av organisation och
samhälle (SOS) vid
Handelshögskolan i
Göteborg studerar.
Om uthållig it-utveckling i skolan hur
kommunerna arbetar vidare är namnet
på forskningsprojektet och huvudsyftet
är att besvara frågor kring hur KK-stiftelsens
satsningar på IT i skolan förs
vidare när stödet upphör och att försöka
analysera hur arbetet i skolan har förändrats
pedagogiskt och organisatoriskt
av informationstekniken. Mer konkret
tittar forskarna på frågor om ekonomi
och investeringar, styrning och strategier,
vad IT har betytt för arbetsrutiner och
lärarrollen, frågor om skillnader kring
kvinnor och mäns förhållningssätt till
IT.
Det är alltid ett problem när man får
väldigt mycket pengar under kort tid,
säger docent Östen Ohlsson, som leder
forskningsprojektet. Projektets form gör
det tillfälligt och det skapar ingen riktig
beredskap för framtiden.
Totalt ska gruppen genomföra sex
fallstudier i olika kommuner, några som
var en del av KK-stiftelsens skolsatsning
och några som inte var det. Hittills är
fallstudierna från två kommuner klara:
Stenungsund och Alingsås. Övriga kommuner
i studien är Sundsvall, Högsby,
Tingsryd och Göteborg. Fallstudierna
publiceras löpande. Än är det för tidigt
att göra analyser och generaliseringar
från forskargruppens studier, men de rapporter
som fortlöpande publiceras under
projektets gång kommer säkerligen att
väcka diskussioner i skolsverige.
ser andra saker
Forskargruppen från Handelshögskolan är inte pedagoger utan
organisationsforskare.
Nackdelen är att vi inte har någon
förtrogenhet med skolan, fördelen är att
vi ser andra saker, har annat att säga om
skolans styrformer och organisation.
Gruppen tittar bland annat på hur
kommunerna budgeterat för IT de
senaste åren, både för att nyinvestera
och ersätta gammal utrustning.
Och en av de saker som förvånar Östen
Ohlsson är hur pass liten andel av skolornas
budget i de studerade kommunerna
som avsätts för investeringar i IT.
Det sägs i kommunerna att IT är ett
högt prioriterat område i skolan, men
det märks inte budgeten. Det kanske
rör sig om några få procent av den totala
omslutningen.
drar åt två håll
Datorernas införande i skolan kan bidra både till en starkt centraliserad
organisation och en mer decentraliserad organisation.
På tekniknivå kan vi tydligt se att
det är en centralisering. När skolornas
IT-resurser införlivas med den övriga
kommunala IT-verksamheten sker en
centralisering. Men det kan också innebära
att kostnaderna blir synligare, vilket
gör att politikerna får större insyn och
inflytande. Det kanske till och med är
mer demokratiskt? Men det kan också
innebära restriktioner kring den pedagogiska
verksamheten, när det gäller val av
program och liknande.
Samtidigt som informationstekniken
kan underlätta samverkan och samarbete
långt ut i organisationerna ger tekniken
också möjlighet till kontroll av verksamheten
på många nivåer, påpekar Östen
Ohlsson. Ett exempel från skolvardagen
är portfolio, när IT införlivades med portfoliometodiken
ansåg många att det gav
stora pedagogiska vinster.
Men det är också ett enastående kontrollinstrument.
Eleverna är övervakade i
alla situationer, hela tiden. Jag har starka
sympatier för metoden, men man måste
vara medveten om vad man håller på
med, säger Östen Ohlsson.
Gruppen tittar också på IT-uvecklingen
i skolorna ur ett genusperspektiv.
Det är förvånansvärt många
äldre
kvinnor som driver på den pedagogiska
IT-utvecklingen i skolan. Men det är de
yngre manliga IT-intresserade lärarna
som gjort karriär, de har börjat som
eldsjälar för att sedan gå över till att
jobba med teknikfrågorna kring IT.
Och över huvud taget har forskargruppen
konstaterat att i de kommuner man
hittills studerat hat IT-kunskaperna
bland lärare höjts genom både KK-stiftelsen
satsning och Itis.
IT har också bidragit till att skapa en
ny arbetsfördelning i lärarkåren, det har
blivit tydliga skillnader i kompetensutvecklingen.
I och med det har det också uppstått
ett behov ta hjälp av varandra på ett annat
sätt än tidigare.
skolans kärnverksamhet
En fråga som forskargruppen har brottats med är vad som är skolans
kärnverksamhet.
Alla talar om kärnverksamheten,
det finns en stark gemensam uppfattning
kring begreppet, men få uttrycker
vad som avses.
Kärnverksamheten verkar vara undervisning
i klassrum, konstaterar forskargruppen.
I visionerna kring IT i skolan har det
ofta framhållits att IT ska bidra till att
bryta ner skolans väggar, verka pådrivande
för att utveckla en ny pedagogik,
Om man se skolan mission som det
som uttycks i regeringens direktiv och
delvis även i läroplanerna och kärnverksamhet
det som försiggår i skolorna så
verkar kopplingen däremellan vara lös.
Eller som Östen Ohlsson lite mer
drastiskt uttrycker det.
Än återstår det att se om It
kommer
att ha lika stor effekt på skolan som griffeltavlan
har haft.
Forskningsprojektet kring skolan och informationstekniken
vid Handelshögskolan i Göteborg finansieras av
LearnIT, KK-stiftelsens forskningsprogram för lärande
och IT. På gruppens webbplats publiceras fortlöpande
rapporter från studien: www.handels.gu.se/S.I.T/