Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Dela med sig

Nyligen avslutades Skolforum, där Datorn i utbildningen var en av många utställare. Mässor är en av människans äldsta kulturformer och marknadsplatsen är en av våra äldsta mötesplatser. Vad ger den formen idag?, funderar jag när jag första dagen är på väg till Älvsjö.

En sån här mässa ger en intressant spegling av aktörer inom dagens skola. Mest intressant är utan tvekan publiken, vilken främst utgörs av lärare. Det är de som är den stora behållningen. Jag pratar med massor av folk, får många snabba reaktioner och en hel del djupare samtal.

Lärare kommer för att hämta inspiration och material, men också idéer. Förlagen är viktiga som en sorts pedagogiska magasin, med stora förråd av material. Eran då de etablerade förlagen skulle producera digitala läromedel på cd-rom är passerad. Till undantagen hör Bok och webb som prövar nya spännande kombinationer av bok och webb, liksom Veta och Theducation som arbetar med intressanta nätbaserade utbildningar. Vi återkommer till dem i Datorn i utbildningen. Med få undantag satsar alltså förlagen på boken. Läromedelskontona ökar inte men kopieringskontona stiger, delvis avspeglande det som berörs i artikel på annan plats i numret: skolan använder mycket annat material såsom klipp ur tidningar och utdrag från webben.

Däremot har ett stort antal andra aktörer, som myndigheter och andra, funnit att cd-rom och webb är lämpliga medier för att kommunicera sina budskap och påverka skolan. En är riksdagen, som även använder serier i sitt arbete med att informera om demokratin och riksdagens arbete. Andra exempel bland många är Sida och försvarsmakten. De flesta använder idag webben – och mässan, för att slippa hantering av datorgenerationer och cd-distribution. Försvarsmakten gör dock en ambitiös satsningmed en cd-rom till varje mönstrande ungdom – med tydlig jämställdhetsprofil. Det är intressant att vi nu tydligt fått en kategori av nya ’läromedelsproducenter’, med gratis material finansierade inom ramen för organisationens informationsbudget. Det avspeglar den insikt som vuxit under tio år att de nya medierna passar bra för attitydpåverkan, genom en sorts virtuella rollspel, där användaren kliver in i roller, exempelvis biståndsarbetarens roll eller politikerns roll. De illustrerar, liksom webben, skolans behov att kritiskt värdera den information som flödar över oss. Här skymtar skolans roll som den plats där handling och reflektion förenas.

Mest upplivande är mötena med ett antal lärare och eldsjälar. Några av dem ger vi röst redan i detta nummer. Här dyker Inger Degerfält upp med sina välgjorda multimediaproduktioner för slöjdsalen (se sid 6) vilka hon demonstrerar i egen monter – och syr ett hjärta, firmaloggan, på besökarens kavajslag. Ett antal gamla kontakter har blivit IT-ansvariga i sina skolor och kommuner, några ställer ut och visar sina koncept, som mognat ur lång erfarenhet. Några andra var herrarna bakom Lektion.se (sid 8). Besjälade av liknande anda som gav upphov till Föreningen Datorn i utbildningen och tidningen, började de för några år sedan bygga upp en webbplats för att möjliggöra för lärare att fritt dela sina planeringar med varandra. Frändskapen med idéerna bakom Föreningen Datorn i utbildningen känns stärkande. Flera sådana initiativ på sistone pekar i samma riktning. Vi delar erfarenhet, båda parter vinner och blir klokare.

Det blir ett antal samtal innan vi skiljs åt. Mötet fungerar och Datorn i utbildningens anda lever.

 

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se


Datorn i Utbildningen nr 7 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 031121