Untitled Document

Av: Ola Svärd
E-Post: ola.svard@syd.kth.se

 

ARTIFICIELLT LIV SOM VETENSKAP:
Djungel av digitala organismer

– A hell broke loose. Så beskriver evolutionsekologen och dataprofessorn Thomas Ray vad som hände när han första gången startade sitt program Tierra på datorn. Historien börjar egentligen tretton år tidigare då Ray under sina studier av tropiska livsformer träffade en entusiast inom forskningen om artificiell intelligens som fällde repliken: ”Vet du om att det är fullt möjligt att konstruera självkopierande datorprogram?”

För Ray blev dessa ord avgörande och avstampet till utvecklingen av Tierra – och därmed också den nya vetenskapsgren som idag går under benämningen artificiellt liv, Alife.

Rays ambition med Tierra var något närmast svindlande – att i en dator skapa en värld där enkla ”organismer” genom det naturliga urvalet genomgår en successiv utveckling till komplexa stadier. Det som sker är att små programsnuttar i konkurrens med varandra om de elektroniska resurserna, processortid och minnesutrymme, skapar kopior av sig själva, emellanåt lätt förvanskade av medvetna ”programfel” – en process som stegvis leder till ”bättre” programsnuttar.

Resultatet? – A hell broke loose. På morgonen, efter en natts körning och ett kolossalt antal generationsväxlingar som i verkligheten skulle tagit miljarder år, kunde Ray konstatera evolutionens resultat – en djungel av digitala ”organismer” som tycktes märkligt välbekanta i en jämförelse med den verklighet han då arbetade med, den tropiska regnskogen.

– Jag behövde bara stå vid sidan och se på, ungefär som en Gud som är nöjd med sin skapelse, beskriver Ray sin upplevelse.

Idag är Alife ett eget vetenskapsfält med årliga konferenser och stor produktion av vetenskapliga artiklar och faktiskt kan man på nätet gratis hämta hem avancerade simuleringsprogram och själv leka skapare. Samtidigt är Alife bara en del av något mycket större – en ny vetenskaplig strategi som innebär att forskarna i sina datorer skapar olika former av elektroniska världar och där syftet är att studera egenskaperna hos komplexa, dynamiska och adaptiva system med aktörer som inte följer i förväg kända och fasta lagar.

Matematikern och komplexitetsforskaren John L. Casti går så långt som att hävda att denna nya metod i grunden kommer att förändra det vetenskapliga arbetssättet. Det gör han i sin bok ”Virtuella världar” som utkom 1997 men som fortfarande känns lika aktuell. I denna presenterar Casti sitt credo – att vetenskapen nu för första gången i historien kan avancera från ett studium av verklighetens materiella struktur till dess informationsstruktur. Därmed kan forskarna undersöka inte bara vad system är utan vad system gör.

Den etablerade vetenskapliga metoden, utvecklad och förfinad under mer än tre hundra år, har enligt Casti fyra grundpelare – observation, teori, hypotes och experiment. Vetenskapens exempellösa framgång de senaste seklen har varit möjlig just för att man med experiment systematiskt kontrollerat hypoteser och teorier som man härlett utifrån observationer. Men – och nu blir det svårt – hur kontrollerar man med experiment en teori som till exempel säger att jorden om en tid kommer att slungas ut ur solsystemet?

Och hur undersöker man i förväg med experiment antaganden om hur trängselavgifter i Stockholm påverkar trafiken i innerstaden? För att inte tala om hur världsekonomin påverkas av en Tobinskatt. Det är här som möjligheterna att skapa ”virtuella världar” kommer in. Datorernas beräkningskapacitet är idag så stor att det går att simulera mycket komplexa system med många ingående komponenter som dessutom under resans gång förändrar sina karaktäristika. Casti beskriver i sin bok många sådana system

– Tierra är ett. Ett annat och mycket tankeväckande gäller trafikproblemen i staden Albuquerque, New Mexico, med en folkmängd på uppåt en halv million individer.

Ekonomiprofessorn Christoffer Barrett lyckades för ett drygt decennium sedan göra en datorrepresentation av denna stad där varje gatstump är med inklusive enkelriktningar, trafikljus och tillfälliga gatuarbeten – därtill med människors preferenser för vissa stadsdelar och trafikstråk och antipatier för andra. Med detta simuleringsprogram kunde Barrett lätt se hur trafiken och miljön skulle påverkas om en ny bro över Rio Grande byggdes, en gata stängdes eller enkelriktades, ett trafikljus togs bort eller ett nytt shoppingcenter uppfördes. Man kan ju fråga sig vad Barretts simulering applicerad på Stockholm skulle säga om just trängselavgifter!

Casti har två ambitioner med sin bok. En är att ge exempel på ”intelligenta” simuleringar av förlopp som vi inte kan undersöka med experiment. Hans andra ambition är mycket större och gäller inget mindre än möjligheterna och gränserna för den vetenskapliga kunskapen.

Casti skiljer här mellan tre världar – den fysiska, den matematiska och den datorberäknade – och dessa världar måste göras samstämmiga om vi ska lyckas med att i ett program troget representera en aspekt av verkligheten. I detta sammanhang kommer Casti in på några av de knäckfrågor som sysselsatt forskningen inom artificiell intelligens i över ett halvt sekel – det gäller till exempel konsekvenserna av Gödels ofullständighetsteorem och Heisenbergs osäkerhetsrelation. Och hans slutsats är djärv. Det finns nog inga principiella gränser för våra möjligheter att få vetenskapliga svar, oavsett vilken fråga vi ställer om verkligheten.

Om man tycker Casti är väl teoretisk här och vill ha en mer lättsmält variant på samma tema ska man läsa hans roman från 1998 ”The Cambridge Quintet. A Work of Scientific Speculation”. I denna spännande bok låter han i ett fiktivt möte år 1949 fem av dåtidens största vetenskapsmän Wittgenstein, Turing, Snow, Haldane och Schrödinger träffas för att diskutera om intelligens kan programmeras in i en maskin. Jag ska inte avslöja deras slutsatser!

Casti ägnar också en liten del av ”Virtuella världar” till de konkreta metoder som används för att skapa intelligenta program. En viktig bygger på konstgjorda neurala nätverk, som kan ses som en elektronisk kopia av den mänskliga hjärnan, där elektroniska komponenter motsvarar hjärnas neuroner. Syftet är att dessa nätverk ska fungera just som hjärnan, det vill säga få samma inlärnings- och styrningsförmåga och samma kapacitet för minneslagring – eller varför inte bättre?

Forskningen om de konstgjorda neurala nätverken har kommit långt de senaste decennierna och även om de ännu inte alls har hjärnans komplexitet och prestanda finns det förhoppningar att de i en framtid ska få det, även om Casti själv i sin bok låter osagt vara bäst.

En som är mer optimistisk är Bertil Thomas, universitetslektor på Chalmers och forskare i reglerteknik och intelligenta system. I hans nyutkomna bok ”Framtidens intelligens. En bok om AI, återkoppling och neurala nätverk” gör han en noggrann och utmärkt pedagogisk genomgång av forskningsläget för intelligenta system i datormiljö nu i början av det tjugoförsta seklet.

Thomas och Casti har delvis samma fokus och tillsammans beskriver de en spännande vetenskaplig utveckling som tog fart runt 1990, ändå finns det klara skillnader mellan deras böcker. Thomas orienterar sin text mer mot designen av artificiell intelligens och den avgörande återkopplingsprincipen, medan Casti är mer intresserad av de färdiga resultaten och de filosofiska frågor dessa ger upphov till. Thomas gör också en mycket noggrann analys av de mänskliga systemen för datainsamling, återkoppling och beslutsfattande och i vilken utsträckning dessa kan simuleras i maskiner, något som Casti bara flyktigt berör.

Dessutom har Thomas ett framtidsperspektiv som Casti ryggar för. I enlighet med en djärv angloamerikansk tradition inom AI-forskningen är han inte främmande för en genomgripande utveckling av datakraftens potential. Kanske kommer gränsen mellan människa och maskin till och med att suddas ut i framtiden. ”Då är det möjligt att vi lever i en lycklig och fullständig symbios med tankestyrda maskiner och att kopplingen med dessa maskiner opereras in redan hos det nyfödda barnet”, skriver han. Så karsk är inte Casti. Men så var det ju också sex år sedan han skrev sin bok, en oändlig tidsrymd när vi talar datorer…

 

Ola Svärd,
univeristetsadjunkt. KTH Syd
E-Post: ola.svard@syd.kth.se

recenserade.böcker

Virtuella världar
av John L. Casti.
Översättning: Lars Werdelin.
Natur och Kultur,
ISBN: 91-27-06591-X.
Cirkapris: 114 kronor

Framtidens intelligens. Enbok om AI, återkoppling och neurala nätverk
av Bertil Thomas.
Studentlitteratur,
ISBN: 9144030584,
Cirkapris: 297kronor.



Datorn i Utbildningen nr 7 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 031121