Untitled Document
Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se
Barn bättre på
Internetsökning än vuxna tror
Barn kan en hel del. De är förnuftiga och kan tänka kritiskt
kring den information de hittar på Internet. Men, det kommer sällan
fram i debatten. AnnBritt Enochsson, har under ett års tid iakttagit hur
barnen i en fjärdeklass funderade kring och använde sig av Internet.
Jag ville lyfta fram barnens åsikter i min forskning, inte betrakta
dem                         ur ett vuxenperspektiv.
I början
av 1990-talet arbetade AnnBritt
Enochsson utomlands en tid. När hon
kom tillbaka till sin skola och sitt klassrum
stod det två datorer i rummet.
Jag började
fundera på vad jag skulle
använda datorerna till. Söka information
på Internet låg nära till hands. Vi
hade en bit att gå för att komma till
biblioteket och ville barnen i klassen
söka efter information så gällde det också
att det passade ihop med bibliotekets
öppettider. Men hur skulle det gå till
med en mellanstadieklass?
intresse blev
forskning
AnnBritt
Enochsson startade sedan sin forskarutbildning, 1997, och intresset för
barns användning av Internet blev utgångpunkten.
AnnBritt var intresserad
av just barn
på mellanstadiet och deras Internetsökning. Diskussionen
då och kanske
också nu handlade om ifall de mindre
barnen verkligen fick ut något av att
använda Internet.
Jag fick
kontakt med några mellanstadielärare
som arbetade med Internet
och tänkte, vad gör de egentligen. Om
det nu är så att barnen inte kan hantera
detta. Vad kan datorerna tillföra?
Hon intervjuade
också några barn och
upptäckte att de hade kloka funderingar
om till exempel reklam på nätet och vilka
som stod bakom olika webbplatser.
med i klassrummet
Utgångspunkten
för AnnBritt Enochssons forskning blev frågan: Hur mellanstadieelever
gör när de söker information på Internet och hur de reagerar
och tolkar den. För AnnBritt var det naturligt att svara på den frågan
genom att
rent fysiskt och faktiskt befinna sig tillsammans med barnen i skolan och iaktta
vad de gjorde.
Under ett helt
läsår följde AnnBritt en
fjärdeklass och deras lärare. Hon fanns
med i klassrummet så gott som dagligen,
blev en del av klassen, samtidigt som
hon studerade barnen och följde deras
diskussioner.
På en del
punkter skiljer sig också
AnnBritts forskningsresultat från andra
forskare som har studerat IT-användning
och Internet.
Jag ville
lyfta fram barnen. Jag har
frågat eleverna om deras åsikter, de flesta
forskare inom området har inte gjort så
utan utgått från ett vuxenperspektiv.
Ett viktigt område
är frågan om
pojkar och flickor och teknik. Otaliga
studier har konstaterat att pojkar är mer
intresserade av teknik än flickor och
många projekt har bedrivits för att öka
flickornas teknikintresse.
Jag såg
tjejer som var intresserade
och duktiga och killar som struntade
i det.
Men däremot
kunde även de ointresserade
killarna språket. De pratade om
servrar och nätverk. De hade helt enkelt
olika vokabulär. Killarna pratade om
kablar och ikoner. Tjejerna om sladdar
och pluppar.
lätt att
bli lurad
När jag först intervjuade barnen i klassen trodde jag själv
också att killarna var bättre på tekniken, det är lätt
att bli lurad. Men när jag iakttog vad de gjorde, märktes ingen skillnad.
I den klass som
AnnBritt följde fanns
ett par flickor som var särskilt intresserade
av datorerna och tekniskt duktiga.
De berättade också att de hemma, i
familjen, var de som löste tekniska
problem som uppstod. På samma sätt
fanns det ett par teknikintresserade
killar som beskrev att de hade den
rollen i familjen. Men de två killarna
var experter även i klassrummet och
fungerade som en resurs för hela klassen.
Deras kunskaper syntes.
Två år
senare besökte AnnBritt klassen
för att berätta om de slutsatser hon dragit
i sin studie. Hon frågade då eleverna om deras
uppfattning kring tjejernas och
killarnas datorspråk. Och, jo alla var
eniga om att det stämde.
Det är
viktigare för killarna att visa
att de hänger med och kan de korrekta
uttrycken, det höll både killarna och
tjejerna i klassen med om. Tjejerna
ansåg att det helt enkelt berodde på att
killarna var barnsligare, vilket dock inte
killarna skrev under på.
stressad av
länkar
Det
finns en del forskningsresultat som visar på att man blir stressad av
hypertext, det vill säga att det ickelinjära sökandet i webbens
textmassor framkallar stress.
Det kunde
jag inte hitta något
belägg för i mina iakttagelser och
intervjuer med barnen. Den forskning
som är gjord är ofta gjord på vuxna,
som är uppvuxna och inskolade på
innehållsförteckningar i bokstavsordning.
De barn AnnBritt
studerat är uppfödda
med fjärrkontrollen i ena handen och
datormusen i den andra. De zappar
mellan tv-kanalerna och spelar datorspel
och söker på Internet. För dem är det
annorlunda.
De förstår
över huvud taget inte
vad jag menar när jag frågar om det
är jobbigt att det inte finns en strukturerad
innehållsförteckning, eller ett
bokstavsindex utan att de måste söka
sig fram via länkar i text. Barnen menar
att hypertext, länkar och sökord är en
logisk struktur. Och att den är bättre än
böckernas innehållsförteckningar.
Många av
barnen har också reflekterat
över trovärdigheten på Internet och
framförallt att det gäller att tänka på
vem som står bakom webbsidan man
söker fakta och information. Om man
ska spela ett roligt spel på nätet bryr
man sig inte om vem som har placerat
det där.
intresse och
klokskap
När vuxna tipsar varandra om var på webben viss information finns
förmedlar man ofta det genom att ge en webbadress. Så gjorde inte
barnen i den klass AnnBritt Enochsson studerade. De talade istället om
för varandra vilken sökmotor
de använt, vilka ord de sökt på och vilken länk i ordning
på svarssidan som de använt sig av.
De förklarade
det med att det var
lättare att komma ihåg sökorden än
webbadresserna.
Och vem kan egentligen
hävda att det
är ett sämre sätt? Däremot var många
av barnen på det klara med att de hade
mycket kvar att lära.
Du kan läsa ett utdrag från
AnnBritt Enochsson avhandling
Meningen med webben på de följande
sidorna.
Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se
läs.mer
AnnBritt Enochssons avhandling:
Meningen med webben en studie om
Internetsökning utifrån erfarenheter i en fjärdeklass.
Karlstad University Studies 2001:7.
Den kan beställas från:
Britt-Marie Carlsson på Karlstads universitet.
Tel: 054 700 17 13
E-post:britt-marie.carlsson@kau.se
Datorn i Utbildningen nr 7-8 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!