Untitled Document

Av:Bosse Andersson
E-Post:
bosse.andersson@utbildning.lerum.se

 

Party med dator, spel och cola

Vissa tonåringar tar med sig datorn, en hub och ett flak Joltcola när de går hemifrån en lördagskväll. De är på väg till ett Lanparty. I till exempel kvartersgården träffar de sina kompisar. De kopplar ihop sina respektive datorer och spelar nätverksspel halva kvällen och hela natten. 

Ibland åker ungdomarna 10, 30 eller 100 mil för att träffa likasinnade med datorer och Joltcola under en långhelg i en idrotts- eller mässhall.

Som klassföreståndare får jag då och då ledighetsansökningar från elever som planerar att åka på stora nätverkspartyn, eller Lanpartyn, som de själva säger. Vad är det jag ger dem ledigt för? Är det bara hålögda, världsfrånvända nördar som samlas på dessa tillställningar där de flyr vardagen och lever genom datorskärmens våldspel i ett koffeintöcken när de inte delar med sig av crackade programvaror?

nätverk som hultsfred
I början av december samlades över 5000 datorintresserade i fyra dagar i Jönköping på Dreamhack 2001. Två av deltagarna var Daniel Ågren och David Hammar – elever i årskurs två på samhällsvetenskapsprogrammet vid Lerums gymnasieskola.

– Jo visst finns det nördar på Lanpartyn, men det är en mängd olika sorters människor som samlas så det blir förenklat att säga så. För mig är en nörd en person som inte har social kompetens, som nästan helt lever med och genom datorn, säger Daniel.

– Du kan jämföra ett nätverksparty med Hultsfredsfestivalen. Alla åker dit för samma sak – för att man gillar musik eller i detta fall datorer – men alla är ändå olika. På Dreamhack fanns det punkare, ravare, syntare och till och med några skinnhuvuden. Åldrarna på deltagarna varierade från tretton till femtio år men de flesta var i gymnasieåldern och nästan alla är killar.

spela, skapa och tävla
Från början handlade Lanpartyn nästan helt och hållet om nätversksspel. Och även om det nu finns många fler aktiviteter på ett stort evenemang som Dreamhack är olika spelturneringar en viktig ingrediens..

De spel som är vanligast att man spelar mot varandra är ”Quake 3” och ”Counter Strike”. De är så kallade ”Shoot them up spel” och Quake kan sägas vara ett brutalt gladiatorspel medan Counter Strike är ett antiterroristspel. De olika tävlanden som är ihopkopplade i nätverk släpps in i samma rum i spelet och den som dödar flest är segraren, berättar killarna.

– Att just de spelen är så populära beror på att de innehåller bra grafik och du hela tiden utvecklar din skicklighet och en stark drivkraft är att du vill bli bättre än dina kompisar.

– Jag tror inte att vi blir påverkade negativt av dessa våldspel. De är så overkliga och vi kan skilja på spel och verklighet. Däremot kan kanske mindre barn ta intryck och påverkas negativt, säger Daniel.

egen produktion
Men stora Lanpartyn innehåller också många andra tävlingar. Tävlingar som bygger på att deltagarna själva har producerat någonting.

Det finns flera olika kategorier av tävlingar. Alla med stenhårda regler kring vilka operativsystem som kan användas, hur stora filerna får vara, vilket bildskärmsläge som gäller och mycket annat. Deltagarna kan tävla med olika former av demos, för olika datorsystem, det finns en speciell klass för film och animering, en för musik, och flera olika klasser för grafik. Den som gjort något fullständigt onödigt kan tävla i klassen ”Useless utility” där reglerna är enkla, det handlar om att göra ett ”nyttoprogram”, vilket som helst bara det är fullständgt meningslöst.

En minst lika viktig aktivitet som spelandet och tävlandet är att deltagarna tradar/leechar vilket innebär att de som har det senaste inom program, spel, filmer och musik delar med sig.

– Filosofin är att all programvara ska vara gratis. Eftersom ingen tjänar pengar, du byter program med en kompis, är det okey, säger David.

– Kunskapsutvecklingen går framåt på detta sätt. Vi som går i skolan har inte råd att skaffa en massa dyra program men genom att dela med sig så lär sig många använda avancerade datorprogram. Många talanger inom grafisk form och skapande skulle aldrig utvecklats om inte denna byteshandel förekom, säger Daniel.

internet och sovsal
Det stora Dreamhackpartyt i Jönköping började en torsdagsmorgon och slutade på söndag eftermiddag. Varje deltagare fick betala en avgift på 500 kronor. För avgiften får deltagarna en plats för sin dator, Internetuppkoppling och en sovplats på golvet i en sovsal.

– Mesta tiden sitter man på sin stol och jobbar med sin dator, kopplar sig upp mot olika ftp-arkiv, tittar på de demos som visas på storbildsskärmarna eller snackar med kompisar. En nackdel med stora partyn som Dreamhack är att det blir för stort, känslan försvinner lite.

– Men i stort var det skoj – förutom när man behövde köa till någon av de sex toaletterna. På tre nätter sov jag tio timmar. Det är mycket för att vara på ett Lanparty, säger David.

Hur orkar ni? Drogar ni er?
– Nej, jag har aldrig sett några droger på nätverkspartyn. Bland femtusen människor kan det säkert finnas, men kulturen är att man dricker Joltcola. Själv drack jag lite mer än ett flak, säger Daniel.

Stora Lanpartyn är inte så vanligt. De mest förekommande är privatlan. Istället för att gå ut på stan samlas ett tjugotal kompisar med datorer i till exempel en kvarterslokal där de spelar nätverksspel, delar med sig av programvara och visar vad man lärt sig för nya saker. En annan form är mindre betal-Lan med 100-500 deltagare. Daniel och David föredrar dem i jämförelse med Dreamhack.

– Känslan försvinner lite på stora Lan. De mindre partyna är mer personliga, inte så välorganiserade och tekniken brukar inte fungera till hundra procent och det har sin charm, säger David.

lära av varandra
En viktig del på Lanpartyn är överspridandet av kunskap. Där samlas många begåvningar med kunskaper inom hårdvara, programmering, grafisk form och musik.

Som lärare och vuxen är jag kritiskt till brott mot upphovsrätten, hackning och crackning men jag märker att de elever som deltar på Lanpartyn lär sig mycket om hård- och mjukvara som de sprider till kamrater och lärare i skolan.

– Under de två år som jag deltagit på nätverkspartyn har jag lärt mig både mycket teknik om datorn, samt det som egentligen intresserar mig nämligen design. Av kompisar lär jag mig hela tiden nya saker om programmen Photoshop, 3D-studio och Flash, berättar Daniel.

 

Bosse Andersson
Lerums Gymnasieskola
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se


ord.lista

  • Hacker:
    Person som bryter sig in i stora datorsystem, men utan att ha för avsikt att förstöra
  • Cracker:
    En person som bryter sig in i stora datorsystem för att förstöra eller manipulera data
  • Hub:
    En liten låda som gör att flera datorer kan kopplas till en server i ett internt nätverk.
  • LAN:
    (Local area network). Flera datorer som är sammankopplade så att man kan föra över data mellan dem.
  • Ftp:
    (File Transfer Protocol) Ett protokoll för filöverföring från servrar på Internet
  • Nörd:
    En person som är mycket tekniskt skicklig som till stor del lever i datorns värld och har minimal social kompetens. Schablonbilden av en nörd är en ung kille med tjocka glasögon omgiven av datorprylar.
  • Joltcola:
    Marknadsförs som ett alternativ till kaffe. Innehåller dubbelt så mycket koffein som Coca Cola.
  • Flak:
    Innehåller 24 burkar


Datorn i Utbildningen nr 7-8 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7-8 - 01]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 011214