Untitled Document
Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se
PERSONUPPGIFTSLAGEN:
Juridiken inget hinder för skolan
-
Juridiken är egentligen inget hinder för skolornas användningen
av webben. Men vi måste fundera över vilken målsättning
vi i skolan har med vår webbpublicering. Magnus Hamark, ITpedagog i Jönköping,
menar att det är lätt att debatten kring personuppgiftslagen, PuL,
bara handlar om vad man får och inte får göra.
Skolan
måste ha en målsättning med
sin webbanvändning. Det är inte längre
bara en kul grej.
Varje skola
eller varje kommun
behöver en policy för sin användning av
webben. Det är där man måste börja,
menar Magnus Hamark. Med policyn
som grund är det sedan dags att börja
diskutera huruvida till exempel personuppgiftslagen
sätter käppar i hjulet
för den användning man tänkt sig. Men
oftast gör den inte det.
ändamålet
med webben
Ändamålet är nyckelordet, säger Magnus.
En skola kan ha
flera olika syften
med sin webbplats, det kan handla om
information kring själva skolan en
marknadsföring både för nuvarande
och blivande elever, det kan vara en
informationskanal för föräldrar, politiker
och andra intresserade och det kan vara
ett pedagogiskt redskap i skolarbetet
till exempel att göra en skoltidning och
lägga ut på nätet eller andra typer av
pedagogisk webbanvändning.
På samma
sätt kan bilder på eleverna
läggas ut med olika syften, att visa på en
stämning i skolan, att visa på aktiviteter
eller olika former av presentationer.
Många skolor har webbplatser där verksamheten
beskrivs med en bild av en
skolbyggnad.
Många
gånger vill skolan visa att
det är en kreativ, lärande miljö med
god stämning. Då vill man självklart
ha bilder som visar på stämningen på
skolan barn som skrattar, barn som är
aktiva och gör saker.
Möjligheten
finns ju också att skolan
kommer underfund med att målet med
webbplatsen inte alls är att marknadsföra
skolan. Och då handlar webbanvändningen
om andra saker.
samarbete med
föräldrarna
A och O är att ha ett gott samarbete med föräldrarna, påpekar
Magnus. En nyanserad och tydlig information till föräldrarna är
ett viktigt ansvar för skolan, som måste tas på allvar. Att
bara skicka hem en lapp där föräldrarna ska godkänna att
uppgifter om deras barn får läggas ut på skolans webb är
dömt att misslyckas.
Många
föräldrar säger nej när det
bara kommer hem en lapp från skolan
där de ska ge tillstånd till att personuppgifter,
namn eller bilder, om deras
barn läggs ut på nätet. De kan ha sett
en skrämseldebatt på tv och då säger de
självklart nej.
Föräldrarna
vill självklart skydda sina
barn och det måste skolan lika självklart
respektera. Därför är det enormt viktigt
att kontinuerligt göra föräldrarna delaktiga
i skolans webbpublicering. Ta
upp frågan vid informationsmöten och
vid utvecklingssamtal och diskutera
ändamålet med webbpubliceringen och
skolans policy i dessa frågor.
Detta är
en fråga för skolledningen.
och ingenting man kan överlämna enbart
till den enskilde läraren att hantera.
Lärarna behöver stöd och riktlinjer.
skydda de minsta
Magnus Hamark återkommer gång på gång till syftet med
personuppgiftslagen skyddet och respekten för individen. Och i skolans
fall skyddet för de minsta.
Det handlar
om respekt för individen,
för barnen och för föräldrarna
På många skolor finns det också något
eller några barn som till exempel lever
med skyddad identitet.
Vi måste
vara extra måna om och
skydda dem som redan far illa. Sedan kan
man ju tycka att även lokaltidningen
borde tänka på det när de tar bilder från
olika aktiviteter i skolan, men de gör
de ju sällan.
pedagogiskt
redskap
Rädslan för juridiken får inte hindra skolorna från att
ta tillvara på webben som pedagogiskt redskap.
Ett exempel
är skoltidningen. Det
finns många pedagogiska vinster med
att göra en skoltidning och publicera på
webben. Och det kan man göra utan att
hindras av PuL.
Thomas Nordlöv
har ju i sina artiklar
pekat på Datainspektionens tolkning av begreppet journalistisk verksamhet.
Andra vägar att gå är att göra en papperstidning
fyra gånger om året (periodisk
skrift) och låta webbtidningen
vara ett komplement till den, då är det
Tryckfrihetsförordningen som ligger
som grund för tidningens verksamhet.
Det finns
flera sätt att lägga ut en
skoltidning på webben utan att hindras
av eller bryta mot personuppgiftslagen.
Men det är
inte bara i skoltidningssammanhang
som webben ger pedagogiska
vinster. När elever lägger ut sina arbeten
på webben innebär det samtidigt att
de publicerar sig inför en hel värld.
Det finns en mottagare, som inte bara
är läraren. Det finns möjligheter att
samarbeta med andra och att visa släkt
och kompisar vad man producerat i
skolan.
Allting
behöver inte heller ligga
fritt ute på webben. Det finns tekniska
lösningar som innebär att man kan
skydda vissa delar av skolans webbplats.
Det vill säga det behövs ett lösenord för
att få upp dessa sidor.
I skolan
är vi mitt uppe i en process
kring dessa frågor i skolorna och det
krävs mycket ubildning, säger Magnus
Hamark.
Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se
Datorn i Utbildningen nr 7-8 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!