Untitled Document

Av:Peter Becker
E-post:
peter.becker@diu.se


Att förstå skolutveckling


Vi har blivit vana vid att veta, att ha fakta kring IT-satsningarna i svenska skolan. Till att börja med var det Ulla Riis utvärderingar, tillsammans med kollegor, då vid Linköpings Universitet, numera Uppsala Universitet. Hennes perspektiv har varit de stora kampanjerna. I åttiotalets slut var det alla DOS-projekten. Senast har det gällt alla KK-stiftelsens fyrtornsprojekt. Hon har tillsammans med medarbetare stått för en väsentlig del av bilden av hur datorn kommit till skolan.

Men det finns andra bilder. Skolverket gör vartannat år sedan 1993 Bilden av skolan, med statistik och översikt över kommunernas och skolornas verksamhet. Vi vet från den senaste (99:492) att 57 procent av de 105.000 datorerna i svensk kommunal grundskola är anslutna i lokalt nätverk och lika stor andel har Internetuppkoppling.

Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling, KK-stiftelsen, har också uppdragit åt Gallup att göra årliga enkäter kring elevers och lärares attityder till IT.Därmed har vi fått behövliga klargöranden som att lärare visst gillar det här med IT, 78 procent av lärarna är positiva till att använda IT i undervisningen, 62 procent anser att IT underlättar inlärningen i skolan och att 82 procent tror att IT kommer att användas mer i framtiden.

Nyligen har Ulla Riis tillsammans med kollegor utgivit ”IT i skolan mellan vision och praktik” – en forskningsöversikt på uppdrag av Skolverket (Skolverket 00:560). Uppdraget var att ”ge en aktuell bild av skolans IT-användning samt att visa vilka frågor som behöver diskuteras inför framtiden”. Skriften ger ett övergripande nationellt och utvecklingsperspektiv, se också sidan 20.

Vi vill i detta nummer av Datorn i Utbildningen komplettera med ett annat per-spektiv. Ett vardagsförankrat perspektiv som jag menar ger en förståelse av den dagliga verksamheten och dess problem, genom att följa processen på en enskild skola. Vi väljer att närgånget skärskåda vad som kan hända på en skola när en stor IT-satsning genomförs. Vi studerar frågor kring planering och investering, fortbildning av lärare, hur teknikunderhåll byggs upp, arbete med pedagogisk utveckling och ledningen av IT-projekt. Därmed följer vi den linje som varit Datorn i Utbildningens sedan starten: att utifrån den konkreta skolvardagen spegla och diskutera IT-utvecklingen, dess möjligheter, hinder och hot.

Vi har valt att spegla en flerårig utveckling på en grundskola, Eriksdalsskolan i Stockholm. Det rör sig både om ett utanförstående men långvarigt och djupgående forskarperspektiv och samtidigt om en bild tecknad av en av de lokala aktörerna. Det gäller en skola som stått i rampljuset som en pilotsatsning. En satsning som gick bra i flera år, men sedan bromsade(s) upp. Vårt syfte är naturligtvis inte att söka syndabockar, utan att synliggöra svårigheterna för att vi i framtiden ska kunna agera bättre. Det blir lätt känsligt när man går till enskildheter. Men det är nödvändigt för att komma tillräckligt nära, för att verkligen förstå. Vår förhoppning är att läsaren ska få en bättre förståelse av sin egen vardag utifrån denna inträngande studie.

Vi vill mycket gärna höra dina reaktioner, funderingar – och egna berättelser!

 

Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se


Datorn i Utbildningen nr 7 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 00]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 001201