Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 7/00
Vil du läsa hela tidningen. Beställ här.

2
html
  Att förstå skolutveckling
Chefredaktören efterlyser en ny typ av utvärderingar av IT-verksamheten i svensk skola: en närgången, vardagsförankrad forskning omkring processerna på den enskilda skolan. Numret ger ett exempel på detta perspektiv genom två artiklar kring vad som hände i de stora KK-stiftelsefinansierade satsningarna på Eriksdalsskolan i Stockholm.
6
html
  Elevdemokrati med webbstöd
Elevmedverkan och IT är ett projekt med syfte att stärka elevernas inflytande och medverkan i skolan i Göteborgs gymnasie- och komvuxskolor. Internet används för att sprida och samordna projektets goda idéer mellan skolorna i stan och även till andra kommuner.
8
html
  Egna beslut påverkar djur och människor
När man använder Sim Safari i undervisningen kommer barnen med många frågor och undringar. Nu passar det forskande arbetssättet in och de fakta eleverna samlar in hamnar i ett sammanhang.
Maria Kjällström har prövat Sim Safari tillsammans med sina elever.
12   Bra uppslagsverk i förnyad version
Microsofts Encarta på cd-rom har kommit i ny version. Mycket är sig likt, men det finns en del nyheter. Ett bra uppslagsverk har blivit bättre konstaterar Ola Svärd.
14   Multimedia Lab V: Skapa direkt för webben
Programmet har blivit enklare att hantera – gränssnittet har förfinats, nya funktioner har tillkommit och gamla har förbättrats. Men den stora nyheten och moderniseringen i den nya versionen är att allt som produceras direkt sparas som html och visas i en webbläsare. Bosse Andersson recenserar.
16
html
  Räkna med slumpen
Andra delen i Örjan Bromans serie om Excel i skolan. Den här gången handlar det om slumpen och
hur vi med datorns hjälp kan undersöka begreppet slump lite närmare. Örjan visar hur Excel hanterar
slumptal och hur vi i skolan kan ge eleverna insikt i vilka små möjligheter det är att tjäna pengar
på slumpen.
20
html
  IT i skolan – utan vision?
Efter att ha gått igenom hela serien av rapporter, inklusive den senaste, kvarstår ett intryck av tomhet, av ytlighet. Det tecknas inte någon tydlig bild, det ges inte någon djupare förståelse. Hur är det egentligen ute i skolorna? Peter Becker ifrågasätter metoderna för utvärdering av IT-satsningarna i svenska skolan.
23   Skolutveckling med IT-perspektiv
Patrik Hernwall beskriver arbetet med utvärdering av tre stockholmsskolors IT-satsningar och
kommenterar skolornas fortsatta utveckling – ett år efter projekttidens slut.
26   Att bygga en vision: Recept för en lyckat IT-satsning?
Här ger vi ett exempel på ett närgånget granskande av en skolas IT-satsningar under en lång tid.
Anders Blomström, var en av dem som deltog i den stora satsningen på IT och skolutveckling på
Eriksdalsskolan i Stockholm. Här ger han några personliga reflektioner över utvecklingen och vad som behövs för en lyckad IT-satsning.
30   9 steg till att göra en egen hemsida
Det behöver inte vara så krångligt att snickra till en egen hemsida. Inte heller behövs det särskilda
program. Hur det går till att göra en hemsida med hjälp av gratisverktyget Composer i Netscape
visar Håkan Källqvist.
33   Handdatorn för arbete och fritid
Kurt Wicke fortsätter sitt utforskande av handdatorn Palm. Bland annat har han testat att föra
elevregister på handdatorn och att skriva e-posten på bussen.


Datorn i Utbildningen nr 7 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 00]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 001201