2
html |
|
Att förstå skolutveckling
Chefredaktören efterlyser
en ny typ av utvärderingar av IT-verksamheten i svensk skola:
en närgången, vardagsförankrad forskning omkring
processerna på den enskilda skolan. Numret ger ett exempel
på detta perspektiv genom två artiklar kring vad
som hände i de stora KK-stiftelsefinansierade satsningarna
på Eriksdalsskolan i Stockholm. |
6
html |
|
Elevdemokrati med webbstöd
Elevmedverkan
och IT är ett projekt med syfte att stärka elevernas
inflytande och medverkan i skolan i Göteborgs gymnasie-
och komvuxskolor. Internet används för att sprida och
samordna projektets goda idéer mellan skolorna i stan
och även till andra kommuner. |
8
html |
|
Egna beslut påverkar djur
och människor
När man använder Sim
Safari i undervisningen kommer barnen med många frågor
och undringar. Nu passar det forskande arbetssättet in och
de fakta eleverna samlar in hamnar i ett sammanhang.
Maria Kjällström har prövat Sim Safari tillsammans
med sina elever. |
12 |
|
Bra
uppslagsverk i förnyad version
Microsofts
Encarta på cd-rom har kommit i ny version. Mycket är
sig likt, men det finns en del nyheter. Ett bra uppslagsverk
har blivit bättre konstaterar Ola Svärd. |
14 |
|
Multimedia
Lab V: Skapa direkt för webben
Programmet
har blivit enklare att hantera gränssnittet har förfinats,
nya funktioner har tillkommit och gamla har förbättrats.
Men den stora nyheten och moderniseringen i den nya versionen
är att allt som produceras direkt sparas som html och visas
i en webbläsare. Bosse Andersson recenserar. |
16
html |
|
Räkna med slumpen
Andra
delen i Örjan Bromans serie om Excel i skolan. Den här
gången handlar det om slumpen och
hur vi med datorns hjälp kan undersöka begreppet slump
lite närmare. Örjan visar hur Excel hanterar
slumptal och hur vi i skolan kan ge eleverna insikt i vilka små
möjligheter det är att tjäna pengar
på slumpen. |
20
html |
|
IT i skolan utan vision?
Efter att ha gått igenom
hela serien av rapporter, inklusive den senaste, kvarstår
ett intryck av tomhet, av ytlighet. Det tecknas inte någon
tydlig bild, det ges inte någon djupare förståelse.
Hur är det egentligen ute i skolorna? Peter Becker ifrågasätter
metoderna för utvärdering av IT-satsningarna i svenska
skolan. |
23 |
|
Skolutveckling
med IT-perspektiv
Patrik
Hernwall beskriver arbetet med utvärdering av tre stockholmsskolors
IT-satsningar och
kommenterar skolornas fortsatta utveckling ett år
efter projekttidens slut. |
26 |
|
Att
bygga en vision: Recept för en lyckat IT-satsning?
Här
ger vi ett exempel på ett närgånget granskande
av en skolas IT-satsningar under en lång tid.
Anders Blomström, var en av dem som deltog i den stora satsningen
på IT och skolutveckling på
Eriksdalsskolan i Stockholm. Här ger han några personliga
reflektioner över utvecklingen och vad som behövs för
en lyckad IT-satsning. |
30 |
|
9
steg till att göra en egen hemsida
Det
behöver inte vara så krångligt att snickra till
en egen hemsida. Inte heller behövs det särskilda
program. Hur det går till att göra en hemsida med
hjälp av gratisverktyget Composer i Netscape
visar Håkan Källqvist. |
33 |
|
Handdatorn
för arbete och fritid
Kurt
Wicke fortsätter sitt utforskande av handdatorn Palm. Bland
annat har han testat att föra
elevregister på handdatorn och att skriva e-posten på
bussen. |