Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 6/99
Vil du läsa hela tidningen. Beställ här.

2 Framtid och betänketid
Lärandet är en framtidsbransch. Det livslånga lärandet är en realitet. Men vi har ännu inte tagit konsekvensen, skriver Peter Becker i sin ledare. Det kräver tid. Mer tid för att lära oss. Men också mer tid för att tänka kring vad vi lärt. Och som lärare ännu mer tid för att fundera ut hur vi skapar bra lärande omkring det nya.
4 Nätverk på skolan - så bra det kunde vara
Finns det fler skolor i detta land som sitter där med ny fin server, väl dragna ledningar, genomtänkt placerade datorer och så går nätverket på halvfart? Anne Hallberg reflekterar kring ett icke fungerande nätverk.
8 Kunskap på cd för vetgiriga i alla åldrar
Nu finns det bra uppslagsverk för alla åldrar. Både tekniskt och innehållsmässigt fungerar de väl. Ola Svärd har tittat närmare på två allomfattande uppslagsverk i multimedial form. Microsofts Encarta 2000 och Levande Böckers uppslagsverk.

Varför fanns inte Benjamin när jag gick i mellanstadiet undrar Kurt Wicke som har träffat skelettet Benjamin och fått en guidad tur i den spännande och fantastiska kroppen.
12 Alla dessa elektroniska moderniteter…och matematik
Skall datorerna in i matematikundervisningen - vilket är sannolikt att de måste - krävs en grundlig omarbetning av alla kursplaner i matematik, skriver Patrik Lönnberg.
13 Maries webbspalt
Marie Winstrand, IT-pedagog i Sollentuna, ger tips på användbara webbplatser för lärare.
14 På väg mot robotåldern
Kommer intelligenta robotar att betyda slutet för den biologiska människans dominans? Robotforskaren Hans P. Moravec argumenterar övertygande för detta i sin nya bok. Ola Svärd recenserar.
15 Jobb, entusiasm och kreativitet i skoltidningstävlingen
Nu är tävlingen om året bästa Skoltidning avgjord. Ett svårt val för juryn bland många bra, intressanta och välgjorda tidningar.
16 Hela skolan i tidningen
Kometen, vinnaren i högstadieklassen är en skoltidning som kombinerar den traditionella skoltidningens upplägg med att integrera skoltidningen i det vanliga skolarbetet. Annette Modin, ansvarig lärare, beskriver arbetsmetoden.
18 Ett tidningsprojekt i backspegeln - styrka och svagheter
En fungerande organisation, en klar målsättning för elevernas lärande och projektkommunikation via Internet var viktiga ingredienser för att få projektet att fungera. Tidningen Ekpresso från Lerums gymnasieskola kom på tredje plats i gymnasieklassen. Ett arbetslag på fem lärare samverkade i projektet.
22 På café med Gandhi och Zhuang Zi
New World Café är ett mycket välkommet försök att kombinera flera nödvändiga och viktiga frågor med varandra, skriver Kurt Wicke som har testat spelet.
24 Lugnare eller stressigare med e-post?
E-post är ett fantastiskt hjälpmedel som underlättar vår kommunikation i såväl arbetslivet som privatlivet, men det underlättar också för anonyma påhopp och mobbning. Bosse Andersson ger exempel på hur det går att, om inte undvika så i alla fall minimera problemen.
26 8 steg till ett e-postliv med struktur
Med utgångspunkt från funktionerna i de vanligaste programmen för e-post Microsofts Outlook Express, Netscapes Messenger och Eudora Light beskriver Bosse Andersson hur man kan hantera och få kontroll över sitt e-postliv.
30 Dagbok från en Itis-handledare
När jag började sätta mig in i på allvar vad Itis skulle innebära för arbetslagen insåg jag att det skulle mynna ut i - tid, tid till kloka samtal, tid för inläsning av litteratur, reflektioner och planering. Gunilla Celén reflekterar över uppdraget som Itis-handledare.
32 Tredimensionell lärmiljö på nätet
Nu finns möjligheten att börja experimentera med tredimensionella lärarenor på nätet menar Gunnar Jutelius, som ger ett exempel på hur du kan pröva att bygga en virtuell läraren i 3D.


Datorn i Utbildningen nr 6 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 6 - 99]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 991215