Vad kan en skola vara -
kunskap och bildning i en digital era
– Det nationella samtalet om skola
och dess framtida utveckling behöver
en djupare idémässig grund, bortom
dagsfrågorna. Med det motivet, förklarade
Peter Becker, hade stiftelsen DIU inbjudit till ett
samtal på Bokmässan.
Skolan är i fokus i de nordiska länderna,
inte minst utifrån digitaliseringen av
samhället. I ett seminarium under
bokmässan i Göteborg 2016 möttes
företrädare för forskning och nationella
myndigheter från Danmark, Sverige
och Finland i ett samtal om kunskap
och bildning i en digital era.
I det välbesökta samtalet medverkade
Mikael Uljens, professor vid
Åbo akademi i Finland, Jakob Harder,
vicedirektör vid styrelsen för IT och
laering, STIL, i Danmark och Jan-
Eric Gustafsson, senior professor vid
Göteborgs universitet och nyutnämnd
ordförande för skolkommissionen.
Samtalet leddes av Jan Hylén.
Trots att Finland de senaste åren
lyfts fram som en framgångsrik skolnation
så genomförs en läroplansreform.
Skälen är bland andra att man
vill öka elevernas aktivitet och få alla
att lyckas. Det är också en rad kompetenser
som man vill att eleverna ska
utveckla, till exempel att lära, tänka
och entreprenöriell kompetens. Kompetenserna
ska ingå i alla ämnen.
Norge var ett av de första länder
som la till digital kompetens till baskompetenserna,
läsa, skriva, räkna redan
i läroplanen 2006. I en utredning
som kom 2015, har man samlat förslag
på vad som behövs för att komma
vidare. Utifrån en analys om skolans
samhällsuppdrag har man identifierat
de kompetenser som eleverna behöver,
till exempel att kommunicera,
utforska och skapa vilket kan leda till
att nya skolämnen kommer att behöva
finnas i framtiden.
I Danmark startade förändringsprocessen
2010 med en genomgripande
översyn som ledde fram till en
rad förslag och Den nya folkskolan.
Fokus är på utmaningar, likvärdighet,
kunskaper och kompetenser. Fyra
tvärgående ämnen är IT och medier,
språklig utveckling, innovation och
elevernas allsidiga utveckling.
Efter Sveriges PISA-kris genomförde
OECD en genomlysning av det
svenska skolsystemet vilket ledde
fram till att en Skolkommission
tillsattes. Fokus för skolkommissionen
är brett, att titta på förskoleklass,
grundskolan och gymnasiet och försöka
identifiera vilket problem som
finns i botten. Man har också ringat in
styrkorna i det svenska skolsystemet,
till exempel det livslånga lärandet,
att skolan är kostnadsfri och har
en ambition att vara inkluderande.
Under våren 2017 ska man lämna
sina förslag, i det delbetänkande som
presenterats lyfter man bland annat
fram mer statlig styrning, regional
kompetensförsörjning och skolutveckling
genom erfarenhetsutbyte och
ett systematiskt kvalitetsarbete.
Kunskap – kompetens
Mikael Uljens, professor i pedagogik
vid Åbo akademi i Finland menar att
ett gemensamt drag i många europeiska
länders läroplaner är förskjutningen
från att tala om kunskap till att tala
om kompetenser.
– Kunskap har fått en annan
betydelse, en ekonomiskt inriktad
nyliberal hållning där den ska vara
arbetsförberedande. Kompetenserna
som ska uppnås är inte nya utan är
hämtade från OECD:s tankar om
nyckelkompetenser och återfinns i
många länders läroplaner, säger Mikael
Uljens.
Jakob Harder, vicedirektör vid
styrelsen för IT och laering, STIL
och involverad i Danmarks digitaliseringsprocess
ser att kompetensbegreppet
breddar synen på kunskap till
exempel demokratiseringsaspekten.
– Tidigare talade vi om de unga
som digitala infödingar som vuxit
upp i en digital värld och därför hade
kunskap i de digitala verktygen. Nu
vet vi att så inte är fallet och att för att
nå digital kompetens och 21st century
skills krävs något annat, säger Jacob
Harder.
Den svenska skolkommissionen
Hur tänker då den svenska skolkommissionen
kring begreppen
kunskap och kompetens och deras
förhållande till varandra?
– Skolkommissionen har närmat
sig kompetensbegreppet men har
ännu inte sytt ihop någon konklusion
men vi försöker få ihop idéerna om att
man får kompetenser genom att kunna
något, säger Jan-Eric Gustafsson,
senior professor vid institutionen för
pedagogik och specialpedagogik vid
Göteborgs universitet och nyutnämnd
ordförande för skolkommissionen.
– Det är när det kommer till hur
vi ska utvärdera som min kritik kommer
in, säger Mikael Uljens. Vi har
fått ett effektivitetstänkande, ett output-
tänkande. Jag menar att det är
kontraproduktivt och leder till en instrumentalisering
av undervisningen.
Vi önskar out-of-the-box-tänkande
elever men skapar system som motarbetar
detta.
Läsningens betydelse
Hur ska man då kunna mäta och
utvärdera hur ett skolsystem fungerar?
Finland lyfts ofta fram som ett
föredöme och förefaller ha gått sin
egen väg. Finland blev framstående i
läsförståelse på 90-talet men vad var
det egentligen som hade hänt?
– Finland gjorde en satsning i
grundskolan för de elever som hade
problem med läsningen. Man kan
förstå varför vissa länder har goda
resultat och andra inte. Vi vet också
att digitaliseringen konkurrerar med
läsningen, det handlar om tiden säger
Jan-Eric Gustafsson.
– Sverige har inte lyckats motverka
de negativa effekterna som digitaliseringen
har på läsningen, vi har
inte observerat detta helt enkelt. På
Island ser man inte samma nedgång
i läskunnigheten, kanske beroende
på en starkare lästradition men också
på att man varit mer proaktiv för att
upprätthålla den.
– När det gäller läsningen så måste
vi förstå att boken har förändrats och
kräver en ny form av läskunnighet. Vi
måste också förstå att PISA inte mäter
kompetenser utan utvärderar skolsystem,
säger Mikael Uljens. Svansen får
inte styra huvudet och min åsikt är att
de nationella myndigheterna måste
återta makten över att formulera skolans
riktning.
Digitaliseringen i Danmark
Danmark har lagt in en högre växel
när det gäller digitaliseringen av
skolan. Det finns en strategi, tekniken
är på plats liksom forskningsanknytningen
och man har avsatt en miljard
för lärarnas vidareutbildning vilket
bland annat kan användas för att höja
lärarnas digitala kompetens. Vilka utmaningar
finns det då i nuläget?
– Allt finns på plats men det
är den pedagogiska, IT-didaktiska
kompetensen som saknas säger Jakob
Harder.
En svårighet är själva implementeringen.
– Det har varit många förändringar
samtidigt, eleverna ska läsa
engelska redan från årskurs ett och
tvärvetenskapliga och praktiska
sätt att arbeta ska upparbetas som
innehåller mer samarbete med andra
aktörer i samhället och detta måste
finna sin plats, säger Jakob Harder. Så
de pengar som avsatts används inte,
och kanske handlar det helt enkelt om
konkurrens om tiden. Vi har öar där
den digitala kompetensen hos lärarna
är hög men det gäller inte hela landet.
Tätare mellan läroplanerna?
Hittills har nya läroplaner kommit
med 10-15 års mellanrum men frågan
är om digitaliseringen gör att det nu
blir tätare mellan dem.
– Läroplanerna är politikernas
förväntningar och när det gäller digitaliseringen
menar de att den går för
långsamt i skolan, den måste gå i takt
med övriga samhällsutvecklingen, säger
Jakob Harder. Så ja, jag tror att det
med nödvändighet blir kortare tid
mellan nya läroplaner.
– Finland har en 200 år lång tradition
av att politiken lämnar skolan i
fred, kanske på grund av att vi inte
har någon stark blockpolitik. Reformer
sker lika ofta som i till exempel
Sverige men kasten är inte lika stora,
säger Mikael Uljens.
– Jag menar att det vore bättre för
Sverige om vi likt övriga nordiska länder,
kunde ha ett mer kollaborativt sätt
att arbeta när vi tar fram nya läroplaner,
framhåller Jan-Eric Gustafsson.
Skolkommissionen har gått ut med
en vädjan om nationell samling för
den svenska skolan, varför då?
– Det svenska skolsystemet är
fragmentiserat och skillnader mellan
skolorna är oroväckande höga, säger
Jan-Eric Gustafsson. Insikten att skolan
är en oerhört viktig och samtidigt
skör verksamhet håller på att sjunka
in, säger han. Politiska beslut kan gå
in och störa det känsliga systemet och
just nu behöver vi dra åt samma håll,
säger han.
MONICA ESBORN
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.