"Guldäpplet lyfter lärare som utvecklar skolan med stöd av it"
Gunilla Almgren Bäck, vinnare av guldäpplejuryns särskilda pris
– Lärmiljön ska anpassas efter
elevernas behov, inte tvärt om
–Lagom? Det är inte jag, säger Gunilla
Almgren Bäck, specialpedagog i Mölndal
och på GR Utbildning, och vinnare
av Guldäpplejuryns särskilda pris. För
Gunilla är det vägen framåt som gäller
och det handlar hela tiden om att skapa
en utbildning som är tillgänglig för alla
elever.
– Det är lärmiljöerna som ska anpassas
efter eleven, inte tvärt om. Tänk in
barns olikheter från början och se det
som en tillgång.
Gunilla Almgren Bäck har arbetat i
många år som specialpedagog i Mölndal,
sedan några år tillbaka har fokus
legat på utvecklingsfrågor kopplade
till IKT både i hemkommunen Mölndal
och på GR Utbildning.
Ett område som ligger henne
varmt om hjärtat är utvecklingen
och spridningen av skoldatatek, när
hon startade för fyra år sedan fanns
det fem skoldatatek i de västsvenska
kommunerna, nu finns det ca 40. I
Mölndal är basen för skoldatateket
det förebyggande arbetet med kompetensutveckling
i ett pedagogiskt
sammanhang, strategier för spridning
ute i verksamheten och kontinuerlig
uppföljning.
Gunilla omvärldsspanar – ständigt
– och när hon hittar nya möjligheter
som kan förbättra lärmiljön då går
hon till botten med frågan. Tar reda
på allt som finns att ta reda på, går på
djupet. Så har det varit med talsyntes,
som blivit ett av hennes specialområden.
Hon har bokstavligen tagit reda
på allt som finns att veta, utforskat
marknaden, skrivit manualer och
spridit sina erfarenheter.
Tillgängligheten till språket är
grunden till allt lärande och för Gunilla
har det handlat om tillgängligheten
till verktyg som möjliggör en bra
skriv- och läsmiljö för alla barn. För
det är inte bara elever i läs- och skrivsvårigheter
som har nytta av talsyntes,
talande tangentbord och digitala
lärverktyg.
– Det ska finnas kommunlicenser,
säger Gunilla Almgren Bäck. Det
är viktigt. Alla elever ska ha tillgång
till lärverktyg som ger ett tillgängligt
skriftspråk.
IKT, skolutveckling och specialpedagogik
Det är nu rätt många år sedan som
Gunilla började jobba med IKT i sitt
jobb som specialpedagog. Då var det
Lexia som gällde. I dag brinner hon
för att skapa broar mellan digital- och
specialpedagogisk kompetens. I hemkommunen
Mölndal tillhör Gunilla
skolutvecklingsenheten och det är
där hon menar att fokus i specialpedagogiken
hör hemma, som en del av
skolutvecklingsarbetet i samverkan
med andra kompetenser.
– Specialpedagogik blir ofta synonymt
med specialundervisning. Jag
vill att vi byter fokus från att prata om
elever med svårigheter, till att prata
om elever i svårigheter. Då handlar
det om hela lärmiljön och där har IKT
en viktig roll. Det är ett verktyg som
kan bidra till förändring i synsätt med
många nya möjligheter till ökad delaktighet
och lärande.
Som många andra pedagoger har
Gunilla upptäckt betydelsen av sociala
medier för utbyte av erfarenheter
och idéer.
– Jag började med Facebook, det
har varit min personliga lärmiljö.
Sedan startade jag en blogg för att
kunna vidareutveckla mina tankar.
Och målsättningen med bloggen,
som med så mycket annat Gunilla
Almgren Bäck gör är att dela med sig
av sina erfarenheter för att bidra till
utvecklingen av en skola där alla elever
har likvärdiga möjligheter att lyckas.