Untitled Document

Mats Gerdau
Riksdagsledamot (M), ledamot i utbildningsutskottet

 

Dags för en modern skola med modern teknologi

IT och skola har blivit en aktuell fråga – även politiskt. Utgångspunkten måste vara att skolan ska vara relevant för ungdomarna och då kan den inte vara väsensskild från samhället utanför skolan, skriver Mats Gerdau (M), riksdagsman och ledamot av utbildningsutskottet i detta inlägg.

Jag blir rätt provocerad när någon säger att man ska slänga ut datorerna från skolan. En mardröm? Har jag flyttats tillbaka till 1800-talet? Väck mig, snälla!

Men nej, det är ett högst seriöst och aktuellt förslag från en politiker som är ytterst ansvarig för gymnasiet i en kommun i Skåne. Dessutom lärare och Allianskamrat. Dubbelt trist.

Men det duger faktiskt inte att göra på precis samma sätt som man alltid gjort förut i skolan. Min utgångspunkt är att skolan ska vara relevant för ungdomarna, då kan den inte vara väsensskild från samhället utanför. Och därute finns datorerna. Överallt!

Nu måste skolan hänga med på allvar. Eleverna lär sig helt enkelt mer om det känns meningsfullt och att det är på riktigt, att skolan rustar dem för deras framtid och inte lärarens barndom. Att datorer och annan modern teknologi hör dit borde vara uppenbart för var och en.

Var någon annanstans i samhället kan man sätta stopp för teknisk utveckling? Strålkanoner, titthålskirurgi och nya proteser förlänger livet och minskar ohälsan på ett sätt som aldrig tidigare. Den som tror att sjukvården blir bättre om man håller kvar vid åderlåtningen som dunderkur skulle förhoppningsvis avfärdas som galning. Hur kan det accepteras i skolan? Kan den attityden möjligen i stället bidra till att många elever vänder skolan ryggen därför att de inte känner att den berör just dem?

Informationsteknologin löser självklart inte alla problem i skolan. Men datorerna ger nya möjligheter som skickliga lärare använder. Gåspennan ersattes av blyerts för att det var enklare. Kulramen ersattes av räknesticka och sedan miniräknare. Varför ska utvecklingen stanna nu?

Alliansens reformtempo är högt för att våra ungdomar ska bli världsmästare i kunskap, efterlängtade och välbehövliga reformer med nationella prov, Lärarlyft och nytt gymnasium. En dimension som hittills saknats är hur skolan kan bli mer modern. 1994 pekade dåvarande IT-kommissionen på utvecklingsbehov inom bland annat utbildningsväsendet för att ge vingar åt människors förmåga. Sett i ett 15-årigt perspektiv kan man konstatera att det var framsynt, men att rätt lite har hänt.

Nyligen rapporterade Skolverket att knappt var tredje lärare har en egen dator på arbetet. 3 av 4 lärare anser att den egna skolans IT-kompetens är otillräcklig och de har svårt att hitta bra undervisningsmaterial. Hälften av lärarna använder IT högst någon lektion i veckan. Det är få datorer (har inte ökat nämnvärt sedan 2001), vilket skapar långa väntetider för eleverna. Hälften av datorerna är dessutom gamla och supporten när något händer är långsam. Bristen på samordning och gemensam strategi gör att skolor blir inlåsta och att olika system inte fungerar ihop. Det blir ineffektivt och skapar irritation. Det här duger inte år 2009!

Vi är många som bär ansvar för dagens brister. Carl Bildt lyfte fram IT-frågorna som statsminister, men om jag ska vara självkritisk så har inte moderaterna ägnat frågan något större intresse därefter. Inom socialdemokratin är det nog lika illa. Alla minns Ines Uusmans uttalande på 90-talet om att Internet är en fluga som skulle gå över och Ingegärd Wärnersson var som skolminister mest intresserad av att öka antalet vuxna i skolan, vilket strypte resurser för både fortbildning och moderna läromedel.

Många kommuner ser IT som en dyr kostnad i stället för som en strategisk investering och väljer att prioritera annat. En del lärare vill inte förändra sin invanda undervisning. Från statens håll har funnits en tro att det löser sig själv och ibland har man skyllt på det kommunala självstyret för att slippa agera. Men utvecklingen går inte av sig själv! Eldsjälar kan inte själva åstadkomma en förändring. IT medför en betydande omställning av arbetsformerna och när starka bevarandekrafter utmanas behövs initiativ uppifrån. Dessutom behövs staten som en samordnande kraft.

Vi moderater gjorde upp med det gamla ointresset på vår partistämma för någon månad sedan och har nu slagit fast att IT ska var en självklar del av den svenska skolan. Det här förpliktigar!

Jag vill se en nationell strategi för IT i skolan, en gemensam vision om vart vi ska och hur det ska gå till. Datorsalarna borde kanske bannlysas och 1-till-1-modeller vara det självklara inom 5 år?

Jag vill se kurser i Lärarlyftet om IT. Skolan är inte bättre än dess lärare. Det är samma sak med datorer – de är inte bättre än sina användare. Kanske är det bristande resurser till fortbildning som är en orsak till att dagens situation?

Jag vill se ändrade lagar och regler som bejakar modern teknik för att förnya undervisningen. Idag är distansundervisning i princip förbjudet på grundskolan och gymnasiet, trots att tekniken skulle göra det möjligt för elever att exempelvis läsa kurser som inte finns på den egna skolan.

Digital kompetens är inte bara en ovärderlig kunskap i framtiden. Det gör dessutom skolan roligare och mer kreativ och det är också viktiga värden för den svenska skolan. Det känns som om vi moderater har en viktig uppgift att fylla.

 

Mats Gerdau
Riksdagsledamot (M), ledamot i utbildningsutskottet

Var med i debatten!
Diskussionen fortsätter på: bloggen. Ge din syn på Mats Gerdaus inlägg. Behövs en nationell it-strategi? Vad krävs för en bättre skola? Tyck till på webben!



Datorn i Utbildningen nr 6 2009. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








Nominera huvudman före 14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 6 - 09]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 091019