Untitled Document

Isak Benyamine
Doktorand i didaktik, Stockholm Universitet
E-Post: isak.benyamine@humant.se

 

Fusk – ett pedagogiskt problem

Titel But Can´t you see They are Lying! Student Moral Positions and Ethical Practices in the Wake of Technological Change
Författare Lars-Erik Nilsson
Utgivare Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, cop. 2008. Serie: Göteborg studies in educational sciences, 261

De senaste åren har rapporter om fuskande studenter på landets universitet duggat tätt. Dagspressens rapportering har oftast varit svepande med förenklade resonemang om hur det kan gå när digital teknik sätts i händerna på studenter med sviktande moral.

Lars-Erik Nilsson har i sin avhandling ’But Can´t you see They are Lying’ analyserat disciplinärenden vid svenska lärosäten med avseende på hur studenter som anklagats för fusk förklarat sitt agerande. Med fusk avses här främst samarbeten och plagiering, och de fall som hamnar i disciplinnämnder handlar ofta om situationer där studenter ska utveckla sitt skrivande under förhållandevis fria former.

Anledningarna till fusk kan vara många, krav från familj, rädsla att förlora studiemedel eller ren lathet. Men i avhandlingen visar Nilsson att orsaken till fusk ofta handlar om svårigheten att behärska den akademiska texten. Hur referenser anges, hur citat skrivs ut och var gränsen mellan egna och andras uppgifter dras, är ett kvalificerat arbete som tar flera år att utveckla. Hur mycket studenter tränas i den akademiska skrivprocessen blir här centralt, men även frågan om hur prov och andra typer av examinationer designas blir viktigt.

Pedagogiskt problem
Frågan om fusk är alltså i många avseenden ett pedagogiskt problem och inte ett moraliskt. Samtidigt relaterar hela problematiken till den digitala tekniken med vars hjälp studenter snabbt kan klippa ut och klistra in uppgifter från texter hämtade på nätet. Här visar Nilsson hur dessa aktiviteter för studenterna mer handlar om att testa och utforska regler och krav som finns i en examinationsuppgift, än om en tvivelaktig och eroderande moral.

Nilsson pekar här även på den motsägelsefulla situation som universitetslärare såväl som studenter står inför. Å ena sidan finns kravet på att studenter ska lära sig tillämpa och utveckla nya arbetsformer med ny teknik och Internet. Å andra sidan finns en misstänksamhet mot att studenter använder just denna teknik för att lära sig mer, till exempel om hur akademiska texter konstrueras.

I Nilssons studier försöker de anklagade studenterna förklara sitt agerande genom att hävda sin rätt att som studenter få misslyckas, men även att de har rätt att utifrån sin kunskapsvy tolka givna instruktioner. Generellt ses dessa argument som undanflykter, efterkonstruktioner och lögner. Nilsson menar att studenters möjlighet att definiera sin position, sina rättigheter och skyldigheter gentemot lärare och handledare är mycket begränsad och han pekar på så sätt ut en viktig maktdimension i problematiken kring fusk. Nilsson menar vidare att tilltron till vetenskap bygger på att det finns systematiska möjligheter för de professionella akademikerna att rätta till felaktigheter i kunskapsproduktionen. En motsvarande tilltro att studenters lärande sker gradvis genom korrigeringar och förbättringar som hela den akademiska miljön bidrar till, tycks dock inte finnas.

Fusk och teknologiutveckling
Ett intressant exempel i diskussionen kring fusk, teknologi och kvalitetskontroll är de tre doktorandstudenter från MIT som år 2005 skickade in en artikel till en internationell konferens i datavetenskap. Artikeln blev accepterad men inför presentationen på konferensen visade det sig att den inskickade texten var ett falsifikat. Artikeln var genererad från en mjukvara, kallad SCIgen.

Ett program kodat och utvecklat av de tre doktoranderna med syftet att automatiskt skapa akademiska artiklar med fullständig referenslista, numrerade figurer och korrekta citat. De tre studenterna fick en hel del uppmärksamhet och konferensen WMSCI 2005 hamnade i vanrykte. Händelsen sätter på ett intressant sätt fokus på fusk i relation till teknologiutveckling, standardisering och moral i universitetsvärlden.

Historien om de tre MIT-doktoranderna pekar samtidigt på att även de professionella akademikerna kan brista i kvalitetskontroll och därmed tappa i trovärdighet. En orsak till detta kan vara att den vetenskapliga processen kanske alltför lätt låter sig fångas i konferensartiklarnas standardmallar. Och eftersom artiklar genererade från SCIgen alltjämt blir accepterade på konferenser runt om i världen verkar det som att frågan om fusk inte bara gäller studenter.

Lars-Erik Nilssons avhandling är ett viktigt tillskott i debatten om plagiat och fusk och hur detta hänger ihop med undervisningspraktiker och teknikutveckling. Genom avhandlingens breda anslag är texten intressant för pedagoger som dagligdags arbetar med prov och examinationsformer.

 

Isak Benyamine
E-Post: isak.benyamine@humant.se



Datorn i Utbildningen nr 6 2008. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)













Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 6 - 08]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 081015