Skolans webbplats/it i praktiken

Av: Kåre Skantz
Informations- och marknadsföringsansvarig
Kunskapskontoret, Sandvikens kommun
E-Post: kare.skantz@utb.sandviken.se

 

Skolans webbplats -
verksamhetens strålkastare

Bilden av skolan har under ganska lång tid målats i svarta färger och många som arbetar i skolan har svårt att känna igen sig i den problematiserade bild som ges av både medier och utbildningsminister.

Kan vi själva bidra till en mer nyanserad bild? Självklart kan vi det. Genom att målmedvetet arbeta gentemot de intressenter vi har, berätta om de goda exemplen. Webben ger oss alla möjligheter att få fram en annan bild av vad som försiggår i skolan idag.

För många av oss som arbetat länge i kommunala kärnverksamheter är det svårt att greppa att även skolan idag är en konkurrensutsatt marknad, det kräver nya kunskaper och kompetenser av oss som arbetar i ’skolbranschen’. Det räcker inte längre med att vara en god pedagog, eller skolledare – man måste även vara säljare och ambassadör för sin egen verksamhet.

Kommunicera skolans kärnvärden
Information, kommunikation och marknadsföring är, eller borde vara, självklara ingredienser i det arbete som utförs på en skola. Information är ett sätt att leda och styra verksamheten, antingen vi pratar skola eller företag. Tre perspektiv är centrala;

Inifrån och In – genom att hitta gemensamma värden och målsättningar som alla ställer upp på kan vi börja dra åt samma håll. Det är viktigt att de som arbetar i verksamheten bemöter varandra, elever, föräldrar och andra som de kommer i kontakt med i jobbet på ett bra sätt. Vi kommer en bit på väg om alla i organisationen ibland funderar på frågan: Vilka processer måste vi arbeta med för att möta omvärldens framtida krav?

I företagsvärlden talar man om ’kärnvärden’ och när dessa finns och är accepterade av alla kan man konkret börja arbeta med det andra perspektivet;

Inifrån och Ut – Vad vill vi berätta om vår verksamhet för dem som står utanför – elever som ännu inte har kommit in i just vår verksamhet, föräldrar, kollegor på andra skolor och i andra kommuner, kommunmedborgare, nyinflyttade eller politiker, media med flera målgrupper?

Kanaler finns det gott om idag – webben och gemensamt intranät, som båda är genomslagskraftiga verktyg för kommunikation. Att ta initiativ till och öka vår egen kontakt med media är viktigt och alls inte svårt. Nyhetsbrev riktat till olika målgrupper är ett exempel. Vi kan alla skriva debattartiklar och insändare, vilket skolans representanter gör i allt för liten omfattning. Pressmeddelanden kopplat till nyheter på våra webbplatser ger ofta resultat i form av artiklar, eller notiser, ibland får vi också radio och TV att nappa.

Genom att noggrant, och med jämna mellanrum, inventera och värdera vad vi gör kan vi hitta nyheter och intressanta ämnen värda att skriva om, för att sedan låta dessa landa hos rätt målgrupp i rätt tid i rätt kanal.

Utifrån och In –Vilka krav ställer då omvärlden? Vad händer när vi öppnar fönstret mot omvärlden? Vad som sker runt omkring oss har vi alltid att ta ställning till – är vi på rätt väg, finns det andra som agerar likartat, förstår vi vad andra håller på med eller verkar det obegripligt? Nya händelser och upptäckter påverkar oss, eller borde göra det, och vi måste hålla oss informerade och analysera vilken betydelse detta ska få för vårt sätt att agera. Informationskompetens och analysförmåga är lika viktigt i skolvärlden som i andra branscher .

Målsättningar för marknadsföring och kommunikation Eftersom skolan idag är en konkurrensutsatt marknad finns det ett behov av att arbeta med marknadsföring och systematiskt varumärkesarbete. Det är också delvis detta som är anledningen till att många skolor och förvaltningar idag har medarbetare som lägger en del av sin tid på information, kommunikation och marknadsföring.

Skolan måste ha målsättningar och verktyg för sin kommunikation precis som vi har målsättningar för undervisningen och verktyg för att hjälpa oss uppnå dessa.

Kommunikationsmetodik, enkelt beskriven med exempel nedan, kanske borde vara en del av lärarutbildningen?

Några relevanta frågor att besvara på skolan och förvaltningen/företaget är dessa; • Vad är vårt uppdrag? • Vilken bransch jobbar vi i? • Hur möter vi människor i verksamheten? • Hur uppfattar vi vår egen situation? • Vad är service och serviceanda? • Är vi anställda eller medarbetare? • Vi och Dom eller bara Vi? Den taktiska kommunikationen syftar till att få människor att göra någonting, exempelvis att välja vår skola eller vår kommun. Vad vi gör kan då vara att visa upp något man själv uppfattar som bra eller att få kollegor att visa upp något andra uppfattar som bra för verksamheten – det vill säga skapa bra ’bilder’ av den egna verksamheten.

Exempel från Sandviken
De övergripande kommunikationsmålsättningarna kan med exemplet Sandvikens skolförvaltning (Kunskapsförvaltningen) se ut så här;
• Internt, hos alla medarbetare, skapa större uppskattning för kommunens förskolor, grundskolor och gymnasieskola samt förvaltningskontor.
• Internt, skapa större uppskattning för Kunskapsförvaltningens verksamheter hos de nuvarande invånarna
• Externt skapa ökat intresse för Sandviken som en plats att bo och arbeta på genom att ha bra utbildning från förskolan till gymnasiet.

Skolornas webbplatser och övrigt utrymme som förvaltningen har tillgång till är några av de kanaler vi kan använda för att uppnå målen.

Jag anser att de som är chefer i skolan, från förvaltningschef till rektorer, också är de som är ansvariga för att vi kommunicerar vår verksamhet på ett bra sätt. När det arbetet delegeras till dem som arbetar i verksamheten måste också cheferna ta sitt ansvar. Det gör dem bäst genom att visa att det jobb som webbansvariga, webbmasters och ambassadörer gör är viktigt! Ge dem den tid och det utrymme uppdraget kräver – skola är så mycket mer än undervisning!

 

Kåre Skantz
E-Post: kare.skantz@utb.sandviken.se

Kåre Skantz vill gärna ha kontakt med andra som arbetar övergripande med information/ kommunikation/marknadsföring på skolor och förvaltningar runt om i landet.



Datorn i Utbildningen nr 6 2008. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok














FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 6 - 08]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 081015