Av: Kåre Skantz
Informations- och marknadsföringsansvarig
Kunskapskontoret, Sandvikens kommun
E-Post:
kare.skantz@utb.sandviken.se
Skolans webbplats -
verksamhetens strålkastare
Bilden av skolan har under ganska lång
tid målats i svarta färger och många
som arbetar i skolan har svårt att känna
igen sig i den problematiserade bild
som ges av både medier och utbildningsminister.
Kan vi själva bidra till en mer nyanserad
bild? Självklart kan vi det. Genom
att målmedvetet arbeta gentemot de
intressenter vi har, berätta om de goda
exemplen. Webben ger oss alla möjligheter
att få fram en annan bild av
vad som försiggår i skolan idag.
För många av oss som arbetat
länge i kommunala kärnverksamheter
är det svårt att greppa att även
skolan idag är en konkurrensutsatt
marknad, det kräver nya kunskaper
och kompetenser av oss som arbetar
i ’skolbranschen’. Det räcker inte
längre med att vara en god pedagog,
eller skolledare man måste även
vara säljare och ambassadör för sin
egen verksamhet.
Kommunicera skolans kärnvärden
Information, kommunikation och
marknadsföring är, eller borde vara,
självklara ingredienser i det arbete
som utförs på en skola. Information
är ett sätt att leda och styra verksamheten,
antingen vi pratar skola eller
företag. Tre perspektiv är centrala;
Inifrån och In genom att hitta
gemensamma värden och målsättningar
som alla ställer upp på kan vi
börja dra åt samma håll. Det är viktigt
att de som arbetar i verksamheten bemöter
varandra, elever, föräldrar och
andra som de kommer i kontakt med
i jobbet på ett bra sätt. Vi kommer en
bit på väg om alla i organisationen ibland
funderar på frågan: Vilka processer
måste vi arbeta med för att möta
omvärldens framtida krav?
I företagsvärlden talar man om
’kärnvärden’ och när dessa finns
och är accepterade av alla kan man
konkret börja arbeta med det andra
perspektivet;
Inifrån och Ut Vad vill vi berätta
om vår verksamhet för dem som står
utanför elever som ännu inte har
kommit in i just vår verksamhet, föräldrar,
kollegor på andra skolor och
i andra kommuner, kommunmedborgare,
nyinflyttade eller politiker,
media med flera målgrupper?
Kanaler finns det gott om idag
webben och gemensamt intranät, som
båda är genomslagskraftiga verktyg
för kommunikation. Att ta initiativ
till och öka vår egen kontakt med
media är viktigt och alls inte svårt.
Nyhetsbrev riktat till olika målgrupper
är ett exempel. Vi kan alla skriva
debattartiklar och insändare, vilket
skolans representanter gör i allt för
liten omfattning. Pressmeddelanden
kopplat till nyheter på våra webbplatser
ger ofta resultat i form av artiklar,
eller notiser, ibland får vi också radio
och TV att nappa.
Genom att noggrant, och med
jämna mellanrum, inventera och
värdera vad vi gör kan vi hitta nyheter
och intressanta ämnen värda att
skriva om, för att sedan låta dessa
landa hos rätt målgrupp i rätt tid i rätt
kanal.
Utifrån och In Vilka krav ställer
då omvärlden? Vad händer när
vi öppnar fönstret mot omvärlden?
Vad som sker runt omkring oss har vi
alltid att ta ställning till är vi på rätt
väg, finns det andra som agerar likartat,
förstår vi vad andra håller på med
eller verkar det obegripligt?
Nya händelser och upptäckter
påverkar oss, eller borde göra det,
och vi måste hålla oss informerade
och analysera vilken betydelse detta
ska få för vårt sätt att agera. Informationskompetens
och analysförmåga är
lika viktigt i skolvärlden som i andra
branscher .
Målsättningar för marknadsföring
och kommunikation
Eftersom skolan idag är en konkurrensutsatt
marknad finns det ett
behov av att arbeta med marknadsföring
och systematiskt varumärkesarbete.
Det är också delvis detta som är
anledningen till att många skolor och
förvaltningar idag har medarbetare
som lägger en del av sin tid på information,
kommunikation och marknadsföring.
Skolan måste ha målsättningar och
verktyg för sin kommunikation precis
som vi har målsättningar för undervisningen
och verktyg för att hjälpa
oss uppnå dessa.
Kommunikationsmetodik, enkelt
beskriven med exempel nedan, kanske
borde vara en del av lärarutbildningen?
Några relevanta frågor att besvara
på skolan och förvaltningen/företaget
är dessa;
Vad är vårt uppdrag?
Vilken bransch jobbar vi i?
Hur möter vi människor i verksamheten?
Hur uppfattar vi vår egen situation?
Vad är service och serviceanda?
Är vi anställda eller medarbetare?
Vi och Dom eller bara Vi?
Den taktiska kommunikationen
syftar till att få människor att göra någonting,
exempelvis att välja vår skola
eller vår kommun. Vad vi gör kan
då vara att visa upp något man själv
uppfattar som bra eller att få kollegor
att visa upp något andra uppfattar
som bra för verksamheten det vill
säga skapa bra ’bilder’ av den egna
verksamheten.
Exempel från Sandviken
De övergripande kommunikationsmålsättningarna
kan med exemplet
Sandvikens skolförvaltning (Kunskapsförvaltningen)
se ut så här;
Internt, hos alla medarbetare,
skapa större uppskattning för
kommunens förskolor, grundskolor
och gymnasieskola samt
förvaltningskontor.
Internt, skapa större uppskattning
för Kunskapsförvaltningens
verksamheter hos de nuvarande
invånarna
Externt skapa ökat intresse för
Sandviken som en plats att bo
och arbeta på genom att ha bra
utbildning från förskolan till
gymnasiet.
Skolornas webbplatser och övrigt
utrymme som förvaltningen har tillgång
till är några av de kanaler vi kan
använda för att uppnå målen.
Jag anser att de som är chefer i skolan,
från förvaltningschef till rektorer,
också är de som är ansvariga för att
vi kommunicerar vår verksamhet på
ett bra sätt. När det arbetet delegeras
till dem som arbetar i verksamheten
måste också cheferna ta sitt ansvar.
Det gör dem bäst genom att visa att
det jobb som webbansvariga, webbmasters
och ambassadörer gör är viktigt!
Ge dem den tid och det utrymme
uppdraget kräver skola är så mycket
mer än undervisning!
Kåre Skantz vill gärna ha kontakt med andra
som arbetar övergripande med information/
kommunikation/marknadsföring på skolor
och förvaltningar runt om i landet.