5
html |
|
Trender
Dator till varje elev! Nu börjar tillgänglighet bli ett krav i skolan, skriver Peter Becker i ledaren. Allt fler kommuner och skolor inleder program för att förse alla elever och lärare med bärbar dator, nätverk, plattformar.
|
6
|
|
Egen dator till varje elev förändrar skolan
Nya redovisningssätt, förenklad undervisningsadministration
och inga elever som glömmer papper och böcker. Det
är några av fördelarna när både lärare och elever har egna
bärbara datorer.
|
10
|
|
En dator per elev en demokratifråga
Man måste våga ta kliv. Det här är en del i skolutvecklingen, säger Olle Steneryd, rektor på Skogstorpsskolan i
Falkenberg där eleverna i år 7-9 har fått egen dator.
|
12
|
|
Ett till ett i skolan en del av en digital helhet
En digital cirkel diskuteras i Alingsås. Ingredienser: ’Framtidens
klassrum’, gemensam e-yta, trådlösa nätverk och en
dator per elev.
|
13
|
|
Lugnare lektioner
Att eleverna får ha datorerna hela tiden innebär en
kvalitetsskillnad, som jag tror vi underskattar, säger Martin
Tallvid, som utvärderar en-till-en i Falkenberg.
|
14
|
|
4D-skolan: animerade ögon
Rörliga ögon - Gunnar Jutelius fortsätter skolan med 3D-animation med det öppna 3D-verktyget Blender.
DIUs skola i 3D-animation
|
15
|
|
Plocket
|
16
|
|
Guldäpplet engagerade lärare utvecklar skolan
Anna Kalla, Johannes skola och Birgitta Flodén, Hässelbygårdsskolan är finalister i årets Guldäpple. Johan Lindwert, Falköping får "juryns särskilda pris".
Läs mer på Guldäpplets webbplats
|
18
|
|
Marknadsföring via webben
Fundera på hur den unga målgruppen för skolornas kommunikation
konsumerar sin information och hur de är vana
att bli tilltalade, skriver Hans Renman, rektor i Nacka.
|
20
|
|
Fönster mot omvärlden
När elever och lärare ska presenterar sina arbeten på hemsidan
är det viktigt att alla lär sig hantera det IT-stöd som
finns till förfogande, menar Håkan Dalsäng, Sandviken.
|
22
|
|
Missa inte Max
Max Entins serie reflektioner kring skolans värld fortsätter hela läsåret.
|
23
html |
|
Skolans webbplats verksamhetens strålkastare
Hur ser allmänhetens bild av skolan ut? Stämmer den med
din egen? Kan vi själva bidra till en mer nyanserad bild?
Självklart kan vi det, skriver Kåre Skantz i Sandviken.
|
26
html |
|
Flygande start för Webbstjärnan 09
Tävlingen har startat där elevlag gör en webbplats för sitt projektarbete i skolan.
|
|
26
|
|
7 tips om att publicera på webben
Skriv kort, men inte för kort. Det är ett av tipsen från Erik
Geijer till deltagarna i Webbstjärnan. En tävling som fått
en flygande start med drygt 150 anmälda lag så här långt.
|
|
28
html |
|
Verktyg för lärares elevomdömen och IUP
Högre kvalitet på den skriftliga informationen och lättare
att följa en elevs utveckling vid överlämningar mellan
lärare och skolor med digitalt stöd i Upplands-Bro, rapporterar IT-samordnare Marie-Louise Härlin.
|
30
|
|
På Pelles utvecklingssamtal samlades vi runt datorn
Det är dags för Pelles utvecklingssamtal. Marie Holm, lärare
på Brunns skola på Värmdö, berättar hur det kan se ut i
hennes klass där eleverna arbetar med sin IUP via Internet.
|
32
html |
|
Fusk ett pedagogiskt problem
Frågan om fusk är i många avseenden ett pedagogiskt
problem och inte ett moraliskt, menar Lars-Erik Nilsson i sin
avhandling där han granskat studenters syn på fusk. Recension av Isak Benyamine.
|
34
|
|
Från matematikmaskin till IT
Skola är ett fokusområde inom projektet för att dokumentera svensk IT-historia. Inför ett seminarium på Tekniska museet den 30 oktober vill vi gärna ha bidrag kring mötet mellan skolan och datorer, före 1990. Maila red@diu.se under rubrik "IT-minne".
|