Av: LENNART AXELSSON Växjö Universitet, Projektledare Ung Kommunikation
Läsa och skriva i en vidgad textvärld
Vad betyder det att kunna läsa
och skriva? Som ett mantra
upprepas i den skolpolitiska
debatten vikten av att öka stödet till
grundläggande färdigheter som att
läsa, skriva och räkna. Det görs inom
Lärarlyftet, med prioriterad kompetensutveckling.
Det görs i särskilda
insatser som till exempel i projektet
’Skriva, läsa, räkna’ där regeringen
satsar 900 miljoner under tre år på
att stärka basfärdigheter i årskurserna
1-3. Det görs i direktiven till ny
lärarutbildning. Den nya regeringen
prioriterar skola och utbildning. Det
är både bra och nödvändigt, men är
insatserna tillräckliga? Risk finns att
satsningarna blir kontraproduktiva
om man inte väger in de nya textvärdar
som dagens barn och ungdomar
befinner sig i. Tyvärr syns väldigt lite
av detta i den skolpolitiska debatten.
Det finns en läsningens och
skrivningens historia. Roger Säljö
beskriver bland annat detta i boken
Lärande och kulturella redskap. Kraven
på medborgarens förmåga har
ökat. I den tidiga läsningens historia
räckte det med att kunna läsa en känd
text. Nästa steg var att kunna läsa en
obekant text. Under 1900-talet ökade
kravet på förmågan att läsa i takt med
att skriftanvändningen ökade. Texten
ska kunna förstås, men inte bara det,
den ska också kritiskt värderas för
att användas i handling. De ökade
kraven syns också när det gäller skrivandet.
Till att börja med var det viktigast
att kunna producera en exakt
kopia av originalet. I dag ställs kravet
annorlunda, du måste producera
något eget. Din text ska vara unik.
Kraven, i betydelsen att vara läs- och
skrivkunnig, har alltså ändrats beroende
på att vår textvärld ändrats.
I dag finns en omfattande digital
textvärld som inte bara är baserad
på bokstäver. Det finns en rik flora
av hypertexter, bilder och symboler
som visualiseras på ett annat sätt än i
traditionell bokform.
Vad betyder det att vara läs- och
skrivkunnig i en digital värld? Läser
min son, som är 17 år på ett annat
sätt än jag? Böcker läser vi troligen
på liknande sätt. Det finns en starkt
strukturerad form att hålla sig till,
från vänster till höger, sidor i tur och
ordning, kapitel efter kapitel. Men
hur är det på datorskärmen, läser vi
då på samma sätt? Jag som är fostrad
i en boklig tradition tar med mig
mitt gamla sätt att läsa in i den nya
textvärlden. Min son, som vuxit upp
och lärt sig läsa, tolka och förstå sin
omvärld i en textvärld där bilder och
symboler i dataspel och på webbsidor
haft stor betydelse, läser han på ett
annat sätt?
Språkforskaren Gunther Kress
hävdar att digital text läses på ett helt
annat sätt än en boklig sådan. I boken
är bilder och symboler underordnad
texten. På skärmen är det annorlunda.
Texten är underställd den grafiska
designen där bilder, symboler och hyperlänkar
har en central roll. Vad som
dominerar beror av sammanhanget. I
ett dataspel finns starkt fokus
på bilder och symboler.
På många webbsidor
fyller hyperlänkarna en
central funktion.
Jag var nyligen på en
spännande disputation.
Elza Dunkels i Umeå disputerade
på en avhandling
om barns och ungdomars
nätkulturer, Bridging the
Distance Children´s strategies
on the Internet. Den är tänkvärd
och viktig på många sätt eftersom hon
ger en röst åt barnen och deras upplevelse
av nätets kultur. Elza Dunkels
citerade bland annat en flicka som
tyckte att internet var mer logisk än
alfabetet. Hur många av oss skulle
hålla med?
I början på året kom två avhandlingar
som lyfte fram barns och ungdomars
textvärldar, Carina Fast, Sju
barn lär sig läsa och skriva: Familjeliv
och populärkultur i möte med förskola
och skola och Christina Olin-Scheller,
Mellan Dante och Big Brother: En
studie om gymnasieelevers textvärldar.
Båda är mycket intressanta och bidrar
till en vidgad förståelse för de textvärldar
barn och ungdomar lever i.
I båda avhandlingarna hänvisas
till den anglosaxiska diskussionen om
literacy, ett begrepp som inte finns i
svenska språket. Tidigare var begreppet
starkt kopplat till läs- och skrivförmåga,
men har i dag en betydligt
bredare betydelse. I boken New
Literacies diskuterar Colin Lankshear
och Michele Knobel detta och menar
att det ofta används som metafor för
kunnighet eller kompetens. Kompetens
att med språkets olika dimensioner
tolka, förstå och vara en aktiv aktör
i de olika sammanhang vi verkar i.
Författarna
kopplar också
diskussionen
till
den digitala
utvecklingen.
Det gör
att literacy
inte bara är
en fråga om
läsande och
skrivande.
Det är en grundläggande fråga om
lärande och därmed en angelägenhet
för hela skolan.
Internationellt diskuteras alltså
’literacy’, inte ’reading and writing
skills’. I Sverige förs den diskussionen
av initierade forskare, men för
övrigt inte alls. Sätter språket hinder i
vägen? Har vi inte begreppen, hindras
diskussionen. I kursplaner finns talat
om det vidgade textbegreppet, men
jag har svårt att se var i den skolpolitiska
diskussionen detta syns.
I den norska läroplanen talar man
om fem grundläggande färdigheter,
att kunna uttrycka sig muntligt, att
kunna läsa, att kunna räkna, att kunna
uttrycka sig skriftligt och att ha digital
kompetens. Här jämställs alltså digital
kompetens med andra kompetenser
och man ser den digitala kompetensen
som en brygga mellan att läsa,
skriva och räkna och den kompetens
som krävs för att förstå och bruka
digitala verktyg på ett kreativt och
kritiskt sätt. Är det inte lika viktigt i
svensk skola kan man fråga sig?
De ovan nämnda avhandlingarna
(och det finns fler) visar att det finns
en begynnande uppbyggnad av kunskap
i dessa frågor. Men det finns fler
obesvarade frågor:
Vad betyder det, att möta barn
som lärt sig navigera i en digital värld
på skärmen och därefter möter en
boklig textvärld, för en strategi för
läs- och skrivutveckling?
Om den uppväxande generationen
skaffar sig strategier för läsande och
deltar i andra textvärldar än tidigare
generationer vad betyder det då för
skolans uppdrag?
Vilka nya klyftor kan uppkomma
med de nya textvärldar vi har?
Viviane Reding EU - kommissionär
med ansvar för informationssamhälle
och medier säger så här:
’I dagens värld är mediekompetensen
central för den som vill vara en
aktiv samhällsmedborgare, precis som
läs- och skrivkunnigheten var i början
av 1800-talet’,
Har vi har råd att negligera dessa
frågor? Skolan och utbildningen är
viktigare än så.
LENNART AXELSSON Växjö Universitet, Projektledare Ung Kommunikation Ung Kommunikation