Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 6-06

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer.
Vill du läsa hela tidningen, beställ här!


2 html  

En modern utbildningspolitik
Dagens nätbaserade medieformer måste få ett genomslag i en utbildningspolitik som vill vara modern - annars kommer man att sakna verktygen och kanalerna, säger Peter Becker i ledarens kommentar till Alliansens utbildningspolitiska program.

4   Google Earth – som lärresurs
Det finns många fler möjligheter med Google Earth än att zooma in en aktuell plats, det visar Johan Lindwert i handledningen Pedagogens guide till planeten, som finns på Multimediabyrån.
6 html   En krisplats på nätet
Skolor i kris behöver mycket och massiv hjälp. Hjälp som sällan erbjuds skriver författaren Mats Wahl i sin krönika och föreslår ett forum på nätet för att hjälpa skolorganisationer i kris?
8   Webba – nättidning med internationell prägel
– Det är stimulerande både för eleverna och oss lärare att jobba med Webba, säger Magnus Johansson, lärare i bild och svenska och webbmaster för Webba.
 
11   SVIT06, 31 oktober:
Vad är viktigt för arbetet med
IT och medier i skolan?

– Årets program kretsar kring mediernas roll i skolan, säger Cecilia Boreson på UR, som hållit i programgruppen. Betydelsen av mediearbetet i skolan konkretiseras av exempel på hur skolan skildras i medierna.
14   Guldäpplet 2006
För femte året i rad delas lärarstipendiet Guldäpplet ut. I år presenteras vinnaren på Skolforum den 31 oktober. Juryn har utsett tre finalister bland de nominerade.
15 html   Framtidens klassrum –
tillhör både elever och lärare

Sedan de första så kallade framtidens klassrum stod färdiga på Kinnarpsskolan i Falköping för 4-5 år sedan har mycket hänt. Framtidens klassrum har blivit ett begrepp i skolsverige och Falköpingslärarna tillhör de tre finalisterna till Guldäpplet 2006.
17 html Digital kompetens – en nödvändighet
Både lärare och elever behöver digital kompetens. Det menar Åsa Sundelin, mediepedagog på Broängsskolan i Botkyrka och en av Guldäpplefinalisterna.
18 html Videokonferenser – lyft för eleverna
– Det ger ett helt annorlunda, ett naturligt sätt att lära sig språk. Och dialogen mellan små grupper i två länder stärker självförtroendet enormt. Alla vågar prata, säger Mona Wiklander, Sandviken, en av finalisterna i Guldäpplet.
20
Lärande i en digitaliserad värld
Att digitalt skapande är en del av lärandet och en förutsättning för en framtida skola var nog alla överens om. Frågan som återstår är vilka institutionella ramar som vi ger denna skola. Isak Benyamine rapporterar från en konferens på universitetet i Odense.
22
pdf
Digitalt berättande:
Historieberättandet lever vidare
med interaktiva medier

Med Digitalt Berättande har vi fått ett läromedel vi kan använda oss av i skolan och som jag tror kan stärka många elevers självbild och stimulera deras språkutveckling, skriver lärarstudenten Tina Tegnér.
28 Internetdidaktik för språklärare:
Internet och självstyrt lärande
Ulf Åkerberg skriver om ett projekt, som vänder sig till såväl etablerade språklärare som lärarstudenter.Målet är att definiera en didaktik för internetbaserad språkinlärning, att utveckla och genomföra utbildningsprogram.
32 Kvinnliga uppfinnare
Peter Becker besöker Tekniska Museet och utställningen om kvinnliga uppfinnare.
34 Plocket


Datorn i Utbildningen nr 6 2006. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 6 - 06]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 061019