2
html |
|
En modern utbildningspolitik
Dagens nätbaserade medieformer måste få ett genomslag
i en utbildningspolitik som vill vara modern - annars kommer man att sakna
verktygen och kanalerna, säger Peter Becker i ledarens kommentar
till Alliansens utbildningspolitiska program.
|
4 |
|
Google Earth
som lärresurs
Det finns många fler möjligheter med Google Earth än att
zooma in en aktuell plats, det visar Johan Lindwert i handledningen Pedagogens
guide till planeten, som finns på Multimediabyrån. |
6
html |
|
En
krisplats på nätet
Skolor i kris behöver mycket och massiv hjälp. Hjälp som
sällan erbjuds skriver författaren Mats Wahl i sin krönika
och föreslår ett forum på nätet för att hjälpa
skolorganisationer i kris? |
8 |
|
Webba
nättidning med internationell prägel
Det är stimulerande både för eleverna och oss lärare
att jobba med Webba, säger Magnus Johansson, lärare i bild och
svenska och webbmaster för Webba. |
|
11 |
|
SVIT06, 31 oktober:
Vad är viktigt för arbetet med
IT och medier i skolan?
Årets program kretsar kring mediernas roll i skolan, säger
Cecilia Boreson på UR, som hållit i programgruppen. Betydelsen
av mediearbetet i skolan konkretiseras av exempel på hur skolan skildras
i medierna. |
14
|
|
Guldäpplet
2006
För femte året i rad delas lärarstipendiet Guldäpplet
ut. I år presenteras vinnaren på Skolforum den 31 oktober. Juryn
har utsett tre finalister bland de nominerade. |
15
html |
|
Framtidens
klassrum
tillhör både elever och lärare
Sedan de första så kallade framtidens klassrum stod färdiga
på Kinnarpsskolan i Falköping för 4-5 år sedan har
mycket hänt. Framtidens klassrum har blivit ett begrepp i skolsverige
och Falköpingslärarna tillhör de tre finalisterna till Guldäpplet
2006. |
17
html |
|
Digital
kompetens en nödvändighet
Både lärare och elever behöver digital kompetens. Det menar
Åsa Sundelin, mediepedagog på Broängsskolan i Botkyrka
och en av Guldäpplefinalisterna. |
18
html |
|
Videokonferenser
lyft för eleverna
Det ger ett helt annorlunda, ett naturligt sätt att lära
sig språk. Och dialogen mellan små grupper i två länder
stärker självförtroendet enormt. Alla vågar prata,
säger Mona Wiklander, Sandviken, en av finalisterna i Guldäpplet. |
20
|
|
Lärande i en digitaliserad
värld
Att digitalt skapande är en del av lärandet och en förutsättning
för en framtida skola var nog alla överens om. Frågan som
återstår är vilka institutionella ramar som vi ger denna
skola. Isak Benyamine rapporterar från en konferens på universitetet
i Odense. |
22 pdf |
|
Digitalt berättande:
Historieberättandet lever vidare
med interaktiva medier
Med Digitalt Berättande har vi fått ett läromedel vi kan
använda oss av i skolan och som jag tror kan stärka många
elevers självbild och stimulera deras språkutveckling, skriver
lärarstudenten Tina Tegnér. |
28 |
|
Internetdidaktik för språklärare:
Internet och självstyrt lärande
Ulf Åkerberg skriver om ett projekt, som vänder sig till såväl
etablerade språklärare som lärarstudenter.Målet är
att definiera en didaktik för internetbaserad språkinlärning,
att utveckla och genomföra utbildningsprogram. |
32 |
|
Kvinnliga uppfinnare
Peter Becker besöker Tekniska Museet och utställningen om kvinnliga
uppfinnare. |
34 |
|
Plocket |