Så länge det källkritiska
tänkandet inte
sitter i elevernas ryggrad
behöver vi organiserat
arbeta med
detta ämne, skriver
Nils Fagerberg, som
har gjort en djupdykning
i material kring
källkritik och medier.
För
några år sedan gav Tidningsutgivarna/ Tidningen i skolan ut broschyren
Kolla källan i samarbete med Skolverkets projekt med samma namn. Lärarhäftet,
som ingick i serien Dagstidningen ett läromedel, har länge
varit slutsålt (fl era terminer) och på webbplatsen Tidningen i
skolan har under lång tid utlovats en uppdaterad version till sist
kom den. Den omarbetade versionen av Kolla källan har svällt ut till
hela tre häften om journalistiken som arbetsmetod i skolan. Häftena
fi nns att läsa online eller som nedladdningsbara pdf-filer.
Första häftet behandlar Metoden, det
andra Informationen sök och värdera och
tredje delen Vem äger vad?. Hela serien
vill ge dig som lärare en god inblick i
journalistiska metoder i din undervisning
för att stärka elevernas förmåga att
förhålla sig källkritiska till sitt eget och
andras material.
handfast material
Författaren Mats Hemberg, Tidningen i skolan i Göteborg, har gjort
ett bra jobb. Det är ett handfast material, metodiskt uppställt med
användbara checklistor. En stor förändring mot det tidigare materialet
är att den inledande delen om research utvecklats till ett eget häfte
Metoden, som börjar med ett resonemang kring information och kunskap.
Den schematiska bilden på kände
forskaren Carol C Kuhlthaus modell över
informationssökningsprocessen går som
en röd tråd genom häftet och belyser hur
sammansatt och komplicerad informationssökningsprocessen
är: optimismen
som övergår i förvirring och tvivel ur
vilken klarhet till sist vaskas fram till
tillförsikt och lättnad.
Därefter får vi följa en grupp journalister
på Göteborgsposten och deras
research-arbete kring temat Världens
hunger.
Det fylligt beskrivna exemplets stora
förtjänst är att det kristallklart belyser
att det verkligen rör sig om en process.
Researchgruppen väger hela tiden fakta
mot varandra, funderar på och diskuterar
vad som ytterligare behövs. Det är
återkommande revideringar, olika källor
vägs mot varandra, det stryks och det
skrivs om.
En användbar övning från första pdfhäftet
är Vinkling vilka frågor ska jag
besvara? Eleverna ska med hjälp av en
tabell över olika val av vinkel leta efter
just det. Det är viktigt då olika tidningar
väljer olika vinklar när de berättar samma
nyhet.
tillförlitlighet och bildmanipulation
I mitt tycke är del två den starkaste delen i serien. Hela häfte
två Informationen sök och värdera är matnyttigt
och mycket bra. En hel del är välbekant men tål att sägas
om igen. Det är efterlängtat att det publiceras på nytt.
Tumregeln vid all informationssökning är
att formulera en tydlig fråga. Som du frågar
får du svar skriver Hemberg.
Behovet av att välja rätt sökmetod,
grovsålla länkar, fynda i länklistor samt
göra ett destillat, med mera visas. Vikten
av att vara rejält påläst betonas, man
måste veta något för att kunna fråga
något.
Några nya råd har tillkommit, bland
annat att man kan fördjupa sin sökning
i bloggar och diskussionsgrupper. Det
är ofta där det går att hitta värdeladdade
frågor och ta del av olika argument och
analyser. Andra användbara elevövningar
är Loggbok i vilken fl era elever söker svaret
på samma fråga. Med hjälp av de förda
loggböckerna kan klassen sedan efteråt
jämföra och diskutera olika sökstrategier.
I häftet finns också råd om källors
trovärdighet. Exempel ges på tillförlitlighet,
rimlighet och referenser. Frågor
om kontexten, avsändaren och vilka som
kommer till tals belyses, liksom hur man
kontrollerar sidor på nätet. Bland många
vettiga råd kan nämnas behovet av att
rangordna källorna.
Ett intressant och viktig stycke heter
Kolla bilden! Bilden förknippas ofta med
en objektiv skildring, men det är alltid
någon som har valt ut just den bilden i
ett speciellt syfte. Fotograferingsvinkel,
bildsnitt, beskärning och ljussättning
påverkar mer än vi anar.
I mitt huvud dyker minnesbilder
upp när jag läser det källkritiska bildstycket.
Saddam Husseins mustasch som
retuscherades ner till Hitlerlängd på
omslaget till den amerikanska tidningen
The New Republican för att ytterligare
förstärka bilden av en totalitär diktator.
Eller när den brottsmisstänkte svarta
kändisen gjordes helt kolsvart för att fullt
ut spela på de vitas fördomar.
netikett och plagiat
Del tre är den tunnaste delen, men den behandlar nog så viktiga frågor.
Vad som får användas i skolan, fusk och plagiat, upphovsrätt,
vad man kan skriva, netikett och liknande spörsmål. Det kanske är
bra att häftet ligger på nätet (och inte är färdigtryckt)
eftersom det här är frågor som diskuteras mycket och som kan
komma att förändras den närmsta tiden. Då kan den lätt
uppdateras i takt med de nya användarmöjligheter som skolan förhoppningsvis
får i framtiden.
vinner på omläsning
Jag föll inte pladask för broschyrerna. Men efter några genomläsningar
ändrar jag uppfattning och tycker nu att de är riktigt bra och klart
användbara. Så länge det källkritiska tänkandet inte
sitter i elevernas ryggrad behöver vi organiserat arbeta med det. Och då
fungerar materialet med sin strikta och systematiska uppställning.
Bäst är det naturligtvis om vi får in det
viktiga källkritiska arbetet i det dagliga
arbetet. Förhoppningsvis smittar vår
källkritiska nit till Internet i skolan av
sig till ett mer allmänt kritiskt tänkande
även när det gäller andra medier.
Källkritiken stimulerar till en sund skepsis
gentemot auktoriteter, något alla behöver i
ett demokratiskt samhälle skriver Torsten
Thurén i skriften Sant eller falskt? Metoder
i källkritik.
Thurén verksam vid Institutionen för
journalistik, medier och kommunikation,
JMK, vid Stockholms universitet
och har författat fl era böcker om källkritik.
Den här är nedladdningsbar helt
gratis från Krisberedskapsmyndighetens
webbplats. Skriften genomlyser fl ertal
händelser (Thurén visar exempelvis att
man genom tunnelseende och önsketänkande
kan förblindas av sina egna
fördomar) och är lämplig för den som
vill fördjupa sig i ämnet.
Apropå vikten av att även kritiskt
granska bilder har Mattias Karlsson vid
Högskolan i Jönköping en gratis fotokurs
på nätet på sin hemsida Moderskeppet.
Där hittade jag bland annat länkar till
manipulerade bilder från några amerikanska
sidor under rubriken retuschering.
En fl ash-animering visar hur två
bilder satts samman till en fejkad bild
från krigets Irak.
ankor och falsarier
När Tidningsutgivarna förser landets lärare och skolelever med
ett sådant här gediget material om den journalistiska metoden och
vikten av källkritik blir man lite frågande till och förvånad
över de ständigt återkommande ankorna som med jämna mellanrum
dyker upp i media. Avslöjande scoop som senare avslöjas som rena falsarier.
Har tidningsredaktionerna och de ansvariga utgivarna inte studerat sitt eget
material?
För den som är intresserad av olika
typer av ankor är nummer 4/04 av föreningen
Grävande journalisters tidskrift
Scoop intressant läsning. I senaste numret
av mediekritiska tidskriften Media i fokus
2/05 granskar Eva-Lotta Hultén den
undersökande journalistiken och dess
utveckling mot alltmer spektakulära
former. Är lågmäld korrekthet tillräckligt
spännande eller måste man piffa upp
mediedramaturgin så att det blir granskande
journalistik och underhållning i
ett, frågar hon sig.
källkritiska antenner
Läsningen av dessa artiklar får mig att minnas duktige Dan Josefssons
träffsäkra råd i den avslöjande granskningen av medieindustrin,
boken Välkommen till dramafabriken (Ordfront 2000).
I kapitlet De hemliga orden du behöver
känna till lär han ut knep för att syna
bluffarna i medier. Jag vill inte undanhålla
DiU:s läsare knepen utan citerar i
ett längre stycke några.
Håll till godo: När du stöter på följande
ord måste de källkritiska antennerna
aktiveras och riktas in.
ERFAR:
Enligt vad Rapport erfar kommer
försvarsledningen inom kort att
föreslå ett utökat militärt samarbete
med de baltiska staterna. Används
när reportern vill framstå som en
undersökande journalist som avslöjat
något hemligt, trots att han eller hon
egentligen bara gör sin personlige
vän Överbefälhavaren en tjänst
genom att sprida ett budskap som
denne av budgetskäl vill basunera ut
i Rapport. / /
Enligt vad ekot erfar överväger
riksbanken att höja den viktiga styrräntan.
Detta är ett idiotsäkert sätt att
spekulera i saker man egentligen inte
förstår. /.../
ALLT FLER:
Allt fl er upprörs nu av det ökande
våldet i våra skolor. När reportern
inte har någon statistik som styrker
tesen kommer denna mening väl till
pass. Allt fl er kan ju innebära att
reportern inte längre är ensam om
att vara upprörd, utan också lyckats
övertyga sambon. / /
ENLIGT ENIG EXPERTIS:
Experter varnar för att den ökande
internationaliseringen gör det omöjligt
för Sverige att behålla arbetsrätten.
Experttricket används när en åsikt
ska framställas som ett vetenskapligt
faktum. I verkligheten är det kanske
en SAF-ekonom som tycker att
arbetsrätten ska avskaffas, något
han tyckte långt innan ordet
globalisering uppfanns.
Samtliga exempel är ur Dan Josefssons
Välkommen till Dramafabriken. Fler
snömosformuleringar fi nns att avnjuta
i boken som är en svidande uppgörelse
med Dramafabriken.
... initierade källor
Via en rundringning till enig expertis och väl initierade källor erfar
Datorn i Utbildningen från allt fl er att det källkritiska arbetet
på många håll i landet kommer att stärkas framöver.
Bland annat med hjälp av Tidningen i skolans nya Kolla källan-häften,
Skoldatanätets webbplats Kolla källan samt alla entusiastiska och
duktiga lärares enträgna arbete.
Det lovar gott!
Nils Fagerberg
lärareTransport
och trafiktekniskt centrum,
Jönköping E-Post: fagni@edu.jonkoping.se
artikel.länkar
Länkar till Nils Fagerberg artikel Kolla
källan, från Tidningen i skolan. Du hittar häftena
under rubriken Beställa och hämta material:
www.tidningeniskolan.se