Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Budkavlen går

Med SVIT04 konferenserna sänder vi ett bud från lärare och skolfolk vidare över landet. Det är ett bud från skolor som arbetar skapande med IT och medier, från kommuner och nätverk som byggt upp kompetens och medieverkstäder, och som drivit fortbildningar och utvecklingsprojekt. Det är en verksamhet som drivits av kraften och glädjen hos eleverna i det skapande arbetet. Och av övertygelsen att detta resulterar i både insikter och kunskaper liksom i personlig utveckling hos eleverna. Helt konkret innebär detta ofta de första stegen i en medborgerlig, demokratisk anda: att göra sin röst hörd i ett offentligt sammanhang.

Fenomenet har vuxit sig så starkt att man kan tala om en rörelse. En av stimulanserna för denna var ITiS pedagogiska cirkelverksamhet. Det personliga utvecklingsprojektet med tillhörande reflektion, blev ett steg framåt i den professionella yrkeskoden. Det har visats i utvärderingarna av Jönköpings och Halmstad högskolor.

Parallellt har en annan rörelse vuxit, mer spontant, men konsekvent påhejad av Filminstitutets skolsatsning. Med ganska blygsamma satsningar har man skapat en kår av regionala kontaktpersoner, och stimulerat kommuner att bygga upp kommunala medieverkstäder (ta exemplet Kungsbacka, DIU 8/02) En serie skrifter och videos dokumenterar denna verksamhet. Vi recenserar i detta nummer boken om den mödosamma vägen mot CMIT, mediecentret i Piteå (se reportage i DIU 4/04). Agenda M, ett förslag till kommunala program och medieverkstäder har formulerats i detta syfte av Filminstitutet tillsammans med Myndigheten för Skolutveckling. Filminstitutets satsning visar hur små medel kan spela en viktig roll, som inspiration och stöd för goda kommunala initiativ.

En sådan satsning måste dock ges mycket mer uppmärksamhet, lyftas och ventileras, ställas i relation till skolans övriga mål och möta dessa. Det betyder både stöd till fortsatt praktik, stimulans till fortbildning, konferenser för erfarenhetsutbyte och dialog med forskningen för att skapa den djupare insikt som omvandlar erfarenhet i beprövad kunskap. Här finns en positiv kraft i en annars ganska destruktiv utveckling med krympande resurser. Sverige, skolan och ungdomen har inte råd att förlora denna kraft. I brist på intresse, stöd och uppmärksamhet vacklar satsningen idag – med kraftig beskärning av nödvändiga resurser som Multimediabyrå och Skoldatanätet, liksom av stödet till fortsatta nätverksbyggen.

I detta läge genomför vi konferenserna SVIT04, som ett möte kring dessa erfarenheter och samtidigt som en kraftsamling för att gå vidare. Vi ställer krav på utvecklingsarbete, på engagemang på alla nivåer och på förnuftig användning av resurser. De kraven sänder vi nu vidare. Budkavlen präntas.

En budkavle som manar till stärkande av dessa nätverk framöver. Vi behöver stöd lokalt i skolan, från kollegorna och inte minst från skolledningen. Vi behöver stöd från kommunen med tid och resurser och i regionen från högskola, lärarutbildning, kultur- och medieorganisationer.

Men framför allt behövs stöd i form av nationella mål, styrdokument och även stimulans. En budkavle som därför manar till tydliga formuleringar i skolans styrdokument, och nationellt stöd för fortsättning av nätverksbygget. Genom SVIT04 startas en budkavle som manar till arbete för en samlad vision som förenar lärandet med skapandet. Den sänds nu vidare, och riktas slutligen till regeringen och blir en maning till dess IT-politiska strategigrupp. Låt budkavlen gå vidare!


Peter Becker,

Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 6 2004. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 6 - 04]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 041030