Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 6-04

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer.
Vill du läsa hela tidningen, beställ här!


2 html  

Budkavlen går
Peter Becker skickar en budkavle i sin ledare. Från skolor som arbetar med IT och medier, från kommuner och nätverk som byggt upp kompetens, medieverkstäder, fortbildningar och utvecklingsprojekt.

4
  Lärare delar med sig av undervisningsidéer
Hjulet behöver kanske inte uppfinnas på nytt, allt fler lärare utnyttjar tjänster på nätet för att dela med sig av planeringar och lektionsupplägg.
6 html   Elevdokumentation av
slingor och permanent

Digitala portfolios och loggböckerna på nätet ger frisöreleverna på S:t Eriks gymnasium i Stockhom möjlighet att dokumentera sin utveckling och sitt yrkeskunnande. Samtidigt blir det en mapp med arbetsprover att visa upp för framtida arbetsgivare.
9  

Skolledare online: Skolutveckling med nätstöd
Nu är det dags för skolledarna att pröva samarbete, tankeutbyte och utbildning via nätet. Omkring 150 skolledare runt om i landet ska pröva en ny form av kompetens-utveckling – Skolledare online.

10
 

Lärarutbildningen i Kalmar: IT-projekt i praktiken
IT är en av tre röda trådar som följer studenterna inom det allmänna utbildningsområdet under hela den nya lärarutbildningen på högskolan i Kalmar.

12 html  

Vem syns i media?
Arbetaren som drabbad, korkad statist

Varför inte låta röster, som inte dominerar massmediescenen, höras och synas i klassrummet? Nils Fagerberg skriver om mediekritik i klassrummet.

14 html   Skapande skapar delaktighet
Det handlar om hur det estetiska fältet kan kopplas ihop med kärnämnena i ett utvecklingsarbete, skriver Isak Benyamine i sin recension av två nyutkomna skrifter.
16   Gemensam satsning kring skapande och lärande
Den 2 november är det äntligen dags för konferensen kring medier, skapande och lärande – SVIT.04,
20
  En skola fylld av levande antenner ...
Hur ska vi handskas med de elever som vi har i skolan i dag, som blott är en knapptryckning från kontakt med samhället utanför skolan, undrar Erik ”Honken” Holmkvist i sin krönika.
23 IT-system i skolan ska stödja lärandet
Eleverna i svensk skola ska ha redskap där de både kan skapa video, bilder, spela in ljud och skriva texter. Vi kan inte ha system för att bara skriva texter, arbeta i kalkylprogram eller söka på Internet, skriver Katarina Öhman i ett debattinlägg.
26 html Datorn – en spelmaskin i förskolan
Datorn i förskolan används för det mesta till att spela spel på. Den hamnar utanför den ”riktiga” och ”viktiga” verksamheten på förskolan, visar Agneta Ljung-Djärf i sin avhandling.
28 Vardagsbilder visar barnens utveckling
Digitalkameran har blivit en ständig följeslagare och ett viktigt pedagogiskt redskap på Månsagården, berättar Annette Ekdala.
30 Lärares förhållningssätt viktigare än datorn
– En sak som var slående i den datortäta skolmiljön jag utvärderad, och som inte hade med lärande att göra, var att barnen hjälpte varann mycket och gärna, säger Anne-Mari Folkesson, högskolan i Kalmar.
32 Brinnande engagemang för barns lärande
Det var befriande att höra och se Tragetons reservationslösa tilltro till barns egen förmåga att tillsammans utveckla sitt lärande i allmänhet och i synnerhet vad gäller läs- och skrivprocessen, skriver Bosse Andersson.


Datorn i Utbildningen nr 6 2004. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 6 - 04]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 041030