2
html |
|
Budkavlen går
Peter Becker skickar en budkavle i sin ledare. Från skolor som arbetar
med IT och medier, från kommuner och nätverk som byggt upp
kompetens, medieverkstäder, fortbildningar och utvecklingsprojekt.
|
4
|
|
Lärare
delar med sig av undervisningsidéer
Hjulet behöver kanske inte uppfinnas på nytt, allt fler lärare
utnyttjar tjänster på nätet för att dela med sig av
planeringar och lektionsupplägg. |
6
html |
|
Elevdokumentation av
slingor och permanent
Digitala portfolios och loggböckerna på nätet ger frisöreleverna
på S:t Eriks gymnasium i Stockhom möjlighet att dokumentera sin
utveckling och sitt yrkeskunnande. Samtidigt blir det en mapp med arbetsprover
att visa upp för framtida arbetsgivare. |
9 |
|
Skolledare online: Skolutveckling med nätstöd
Nu är det dags för skolledarna att pröva samarbete, tankeutbyte
och utbildning via nätet. Omkring 150 skolledare runt om i landet
ska pröva en ny form av kompetens-utveckling Skolledare online.
|
10
|
|
Lärarutbildningen i Kalmar: IT-projekt i praktiken
IT är en av tre röda trådar som följer studenterna
inom det allmänna utbildningsområdet under hela den nya lärarutbildningen
på högskolan i Kalmar.
|
12
html |
|
Vem syns i media?
Arbetaren som drabbad, korkad statist
Varför inte låta röster, som inte dominerar massmediescenen,
höras och synas i klassrummet? Nils Fagerberg skriver om mediekritik
i klassrummet.
|
14
html |
|
Skapande
skapar delaktighet
Det handlar om hur det estetiska fältet kan kopplas ihop med kärnämnena
i ett utvecklingsarbete, skriver Isak Benyamine i sin recension av två
nyutkomna skrifter. |
16 |
|
Gemensam satsning
kring skapande och lärande
Den 2 november är det äntligen dags för konferensen kring
medier, skapande och lärande SVIT.04, |
20
|
|
En skola fylld
av levande antenner ...
Hur ska vi handskas med de elever som vi har i skolan i dag, som blott är
en knapptryckning från kontakt med samhället utanför skolan,
undrar Erik Honken Holmkvist i sin krönika. |
23 |
|
IT-system i skolan ska stödja
lärandet
Eleverna i svensk skola ska ha redskap där de både kan skapa
video, bilder, spela in ljud och skriva texter. Vi kan inte ha system för
att bara skriva texter, arbeta i kalkylprogram eller söka på
Internet, skriver Katarina Öhman i ett debattinlägg. |
26
html |
|
Datorn
en spelmaskin i förskolan
Datorn i förskolan används för det mesta till att spela spel
på. Den hamnar utanför den riktiga och viktiga
verksamheten på förskolan, visar Agneta Ljung-Djärf i sin
avhandling. |
28 |
|
Vardagsbilder visar barnens
utveckling
Digitalkameran har blivit en ständig följeslagare och ett viktigt
pedagogiskt redskap på Månsagården, berättar Annette
Ekdala. |
30 |
|
Lärares förhållningssätt
viktigare än datorn
En sak som var slående i den datortäta skolmiljön
jag utvärderad, och som inte hade med lärande att göra, var
att barnen hjälpte varann mycket och gärna, säger Anne-Mari
Folkesson, högskolan i Kalmar. |
32 |
|
Brinnande engagemang för
barns lärande
Det var befriande att höra och se Tragetons reservationslösa tilltro
till barns egen förmåga att tillsammans utveckla sitt lärande
i allmänhet och i synnerhet vad gäller läs- och skrivprocessen,
skriver Bosse Andersson. |