Dagens elever kommer
att befolka morgondagens
arbetsplatser.
Hur ska de arbetsplatser
se ut som kan tillfredsställa
och utmana
barn som är uppväxta
med annorlunda förmågor
och helt nya
vägar för att kommunicera
och samspela, i
en värld som för dem
saknar gränser.
Det
är frågor som intresserar och engagerar Christina Aderklou, som innan
hon startade sin forskarutbildning i pedagogik vid Göteborgs universitet,
under flera år arbetade med personalutvecklingsfrågor.
Jag har alltid varit intresserad av
det som händer mellan människor, det
mellanmänskliga samspelet. När det
blir problem på en arbetsplats handlar
det nästan alltid om problem med kommunikationen.
Dagens barn och unga är
uppvuxna med helt nya och annorlunda
kommunikationsarenor, nya kunskaper
och förmågor det kommer att sätta
spår.
Det är skrämmande om vi inte lyssnar
på barnen och hör efter hur de ser
på saker och ting, säger Christina med
eftertryck, samtidigt som hon påminner
om att skolan också är en arbetsplats.
Arbetsplatser kännetecknas av högt
deltagande och engagemang, vad händer
om det inte är så i skolan? Och vad beror
det i så fall på.
nya arenor för samspel
Informationstekniken erbjuder många möjligheter till mänsklig
kommunikation. Möjligheter som kan påverka både identitet och
förståelse, av människor och världen runt omkring.
Christina Aderklous forskning tar upp
just de frågor som handlar om barns identitetsskapande
och samspel på nätet. Men
i en mycket specifik situation, det anonyma
direkta samtalet, eller uttryckt på
ett annat sätt: Vad händer när barn får
leka, spela och prata med varandra anonymt,
i chattar, i realtid, i en fullkomligt
trygg miljö skolan.
I sitt forskningsarbete videofilmar
Christina Aderklou allt som händer
under chatt-tillfällena för att sedan titta
på filmen tillsammans med barnen och
låta barnen själva spontant kommentera
vad som händer och sker, utan ledande
frågor från hennes sida.
Tiden är ett viktigt begrepp i Christinas
forskning.
Jag vill fånga vad som händer i nuet.
Fånga det som sker när det sker, vad gör
barnen nu, vad händer mellan dem nu.
När man umgås i en chatt på nätet
delar man ju inte heller på ett fysiskt
rum, man vet inte vem den andre är i
verkliga livet, men man delar med sig
av sin tid för att föra en dialog med en
annan människa.
En av de aktiviteter Christina Aderklou
har studerat är när barn i Halmstad,
spelar det nätbaserade medeltidsspelet
Tibia tillsammans med skolbarn i andra
länder och samtidigt kommunicerar med
varandra via spelets chattfunktion.
För att underlätta för alla brukar de få
namn av typen cyberkid2, cyberkid3 och
så vidare. Total anonymitet med andra
ord. Och det är viktigt.
När ingen vet vem man är spelar
det ingen roll om man inte stavar så
bra, eller vilka kläder man har. Det är
också lättare att pröva hur det känns att
säga ifrån om någon är taskig. Och om
du har gjort bort dig själv, kan du gå ur
chatten, komma tillbaka med en annan
identitet och eventuellt pröva om det
fungerar bättre om du beter dig på ett
annat sätt.
Den holländske professorn Wim Veen
har myntat begreppet Homo zappiens,
på den unga generationen. Det är en ny människoart menar han,
genom vuxenögon
verkar de bara okoncentrerade när
de samtidigt pratar i telefon, tittar på tv
och chattar samtidigt som de söker efter
information till sitt skolarbete. Men det
handlar inte om bristande koncentration,
menar Wim Veen, istället är det fråga om
helt nya förmågor.
dialog i kvadrat
Christina Aderklou har upptäckt samma fenomen i sin forskning kring barns
chattande kring spel och lek. Fast här handlar det om barns förmåga
att göra flera saker samtidigt via en dataskärm och att föra
flera samtal på en gång.
I början tyckte jag att alla barnen
bara talade i chatten, ingen lyssnade.
Sedan upptäckte jag att det hela tiden
pågick minst två samtal samtidigt i alla
samtal.
I samtal i ett diskussionsforum eller när
vi pratar med varandra via mail väntar
vi ju alltid in varandra. Vi läser vad den
andra skriver och sedan skriver vi själva
ett svar. Så pågår det, ett ämne i taget,
en replik i taget ... och väntan.
När barnen chattar väntar de inte på att
den andre ska skriva klart. De skriver nya
frågor, svara på frågor och tycker till om
saker och ting. det innebär att de alltid
måste hålla reda på flera parallella trådar i
samtalet. Det kunde till exempel vara ett
om skolan och ett mer personligt samtal.
Två samtal i ett. På olika rader.
Christina Aderklou fann det så fascinerande
att hon var tvungen att finna en
benämning Dia2log.
anonymitet ger självförtroende
En annan sak som förvånade Christina när barn från olika
skolor och länder spelade och chattade var hur kommunikativa barnen är,
de bjuder in varandra till dialog. När barnen i Christinas undersökning
spelade spelet Tibia visade det sig att cyberkid2 hjälpte cyberkid35 att
komma vidare i spelet, även om det innebar att cyberkid2 själv förlorade
det.
I det anonyma chattrummet i realtid
hjälper barnen varandra, den som kan
förklarar lite mer.
Christina Aderklou är noga med att
påpeka att det hela tiden handlar om
chatt i skolan, där barnen chattar med
andra skolbarn. Och där ser hon egentligen
inga begränsningar när det gäller att
även använda sig av det anonyma chattet
i olika skolämnen.
Hon ser inte heller att det finns någonting
som hindrar att läraren är med i
chattrummet och är synlig, det vill säga
alla vet vem det är. Genom att barnen är
anonyma riskerar ingen att tappa ansiktet
eller förlora poäng.
Anonymiteten kan också hjälpa barnen
till ett ökat självförtroende, menar Christina
Aderklou och berättar om ett exempel
där hon på sin videofilmsupptagning
bokstavligen ser hur en flicka växer när
hon i sin anonymitet, uppmuntrad av sin
lika anonyma chatttkompis, helt plötsligt
börjar skriva på engelska, något hon
inte trodde sig klara av.
Det var en sådan känsla bakom
det. När det andra barnet känslomässigt
stöttade flickan fram till att börja
skriva. Det är sådant som varje lärare
vill uppleva i sitt klassrum, känslans
betydelse för lärandet.
Ett annat fenomen som uppkommer
när barn chattar kring spel är att de hela tiden förhandlar.
De förhandlar om regler
och strategier.
De gör egentligen samma jobb som
politikerna fast i samband med små spel.
Jag har till och med sett när de börjar
förhandla om etiska frågor i chatten.
Frågan är hur arbetsplatserna kommer
att hantera situationen om det bara
kommer in en samling med strateger
och förhandlare.
läran om förändring
För mig är pedagogik läran om förändring. Det
förändrade umgängessätt som barnen har och de färdigheter
de har ger ringar på vattnet.
På samma sätt som många lärare och
andra forskare menar Christina att datorn
och kommunikationen är en starkt motivationshöjande
faktor för barn.
När barnen spelar spel sitter de i
timmar, de trivs. Samma sak gäller när
de chattar. Det är deras redskap. De
deltar. Oavsett om programmen styr
har barnen uppfattningen att det är de
själva som styr.
När barnen arbetar med datorn brinner
de av lust, menar Christina. De är
högljudda, samlas i grupper runt datorn
och engagerar sig och är delaktiga.
Om vi kan förstå var den gnistan
kommer ifrån, kan kanske vi vuxna i
skolan och på arbetsplatser förstå och
lära oss utifrån.
Christina Aderklou, är en av de forskare
som utvärderar Itisprojektet. Hon
är oroad över vad som händer med de
barn som inte har tillgång till dator i
hemmet.
De riskerar att förlora hela världen,
de får mycket sämre förutsättningar.
Kommunikation i realtid genom Internet
är en fråga om likvärdighet och delaktighet.
Här har skolan en viktig uppgift.