Den trötte kanske väljer att titta på tv.
Den arge
att spela dataspel. Den som söker underhållning
kan välja att drömma sig bort, byta identitet
och chatta en stund humöret och behoven för
dagen får avgöra. Det är ett av de sätt som barn
och ungdomar använder medier på menar Ulrika
Sjöberg, lektor på högskolan i Halmstad.
De olika medierna kompletterar varandra och fyller
olika funktioner i deras liv, säger Ulrika Sjöberg, som i sin avhandling
undersökte hur barn och ungdomar använder sig av TV, Internet och
dataspel i vardagen.
TV är det passiva mediet, det är
också det gemensamma, det man gör
med familjen. Internet ägnar barnen sig
ofta åt när de är ensamma och då chattar
de gärna.
I chatten experimenterar de och sätter
sig in i olika roller. Chatten kan fungera
som underhållning, och den man chattar
med blir en del av underhållningen.
Men chatt är komplext påpekar Ulrika,
det finns många chattar med många olika
inriktningar på Internet.
Dataspel är ett kamratmedium, speciellt
bland pojkar.
Det handlar inte
bara om kompisar
som spelar ihop, de
pratar med varandra
om spelen och
tipsar varandra.
Det handlar också
om att se någon
annans tankesätt,
hur den andre
gjorde när han
spelade.
Det finns kritiker som menar att de
traditionella lekarna försvinner, Ulrika
säger hellre att leken tar sig nya uttryck
och det ska vi inte förkasta.
Barn och ungdomar i dag växer upp i
en helt ny mediemiljö. De har hela tiden
alternativa möjligheter som de måste
hantera och förhålla sig till.
ta vara på erfarenheterna
Barnen är aktiva och kompetenta, påpekar Ulrika och menar att vi
bör ta reda på mer om vad de gör, deras reflektioner och vilka
erfarenheter man kan utnyttja i skolan.
Allt mer av lärandet ligger utanför
skolan. Och ska vi utgå mer från barnens
erfarenheter i undervisningen behöver
det barnen gör på fritiden komma in
i skolan. Samtidigt är viktig att vara
skeptisk och inte svälja allt.
Det gäller att hitta balansen mellan
det nytänkande och det konservativa.
Samtidigt som vi oroas och fascineras
av barnens sätt att hantera medierna
gäller det att komma ihåg att alla barn
inte använder Internet och dator, de är
helt enkelt inte intresserade. Och vilka
grupper det är och varför vet vi inte
mycket om.
Jag har inte sett några studier kring
de barn som inte använder Internet.