Untitled Document

Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se


Medier fyller olika behov

Den trötte kanske väljer att titta på tv. Den arge att spela dataspel. Den som söker underhållning kan välja att drömma sig bort, byta identitet och chatta en stund – humöret och behoven för dagen får avgöra. Det är ett av de sätt som barn och ungdomar använder medier på menar Ulrika Sjöberg, lektor på högskolan i Halmstad.

– De olika medierna kompletterar varandra och fyller olika funktioner i deras liv, säger Ulrika Sjöberg, som i sin avhandling undersökte hur barn och ungdomar använder sig av TV, Internet och dataspel i vardagen.

TV är det ”passiva” mediet, det är också det gemensamma, det man gör med familjen. Internet ägnar barnen sig ofta åt när de är ensamma och då chattar de gärna.

– I chatten experimenterar de och sätter sig in i olika roller. Chatten kan fungera som underhållning, och den man chattar med blir en del av underhållningen.

Men chatt är komplext påpekar Ulrika, det finns många chattar med många olika inriktningar på Internet.

– Dataspel är ett kamratmedium, speciellt bland pojkar. Det handlar inte bara om kompisar som spelar ihop, de pratar med varandra om spelen och tipsar varandra. Det handlar också om att se någon annans tankesätt, hur den andre gjorde när han spelade.

Det finns kritiker som menar att de traditionella lekarna försvinner, Ulrika säger hellre att leken tar sig nya uttryck och det ska vi inte förkasta. – Barn och ungdomar i dag växer upp i en helt ny mediemiljö. De har hela tiden alternativa möjligheter som de måste hantera och förhålla sig till.

ta vara på erfarenheterna
Barnen är aktiva och kompetenta, påpekar Ulrika och menar att vi bör ta reda på mer om vad de gör, deras reflektioner och vilka erfarenheter man kan utnyttja i skolan.

– Allt mer av lärandet ligger utanför skolan. Och ska vi utgå mer från barnens erfarenheter i undervisningen behöver det barnen gör på fritiden komma in i skolan. Samtidigt är viktig att vara skeptisk och inte svälja allt.

– Det gäller att hitta balansen mellan det nytänkande och det konservativa. Samtidigt som vi oroas och fascineras av barnens sätt att hantera medierna gäller det att komma ihåg att alla barn inte använder Internet och dator, de är helt enkelt inte intresserade. Och vilka grupper det är och varför vet vi inte mycket om.

– Jag har inte sett några studier kring de barn som inte använder Internet.


Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se



Datorn i Utbildningen nr 6 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 6 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 031103