Untitled Document

Av:Bosse Andersson
E-Post:
bosse.andersson@utbildning.lerum.se


Virtuella veteraner

I Sundsvall startade 1998 ett virtuellt alternativ för eleverna på Samhällsvetenskapligt program. Vilka lärdomar har de gjort under sina virtuella år?

När Sundsvall gymnasium (fd Hedbergska) startade projektet formulerades en plattform. Det virtuella gymnasiet strävar efter:

  • att skapa en gymnasieskola där eleverna kan studera efter eget val, i egen takt, på egen vald tid och plats.
  • att riva organisatoriska hinder mellan programmen.
  • att riva geografiska och organisatoriska hinder mellan skolor och skolformer

flexibel organisation möjliggör valfrihet
- Fram till i dag har vi främst arbetat med den första punkten och det som vi kallar flexibelt lärande, säger Gunilla Ejdenius Edlund lärare och projektledare för det virtuella gymnasiet.

I höst har det virtuella gymnasiet 35 elever i årskurs 1, 25 elever i tvåan och 30 elever i sista årskursen. Gymnasiet har samtliga grenar på samhällsprogrammet, oavsett gren går eleverna i samma klass men när ekonomerna har företagsekonomi har samhällsvetarna samhällskunskap.

- Sista året på ekonomisk gren erbjuder vi många valbara kurser. För att göra det rimligt för skolan, ekonomisk och resursmässigt, kom vi gemensamt fram till de tre kurser som de flesta var intresserade av. Marknadsföring, organisation och ledarskap samt småföretagande läses nu flexibelt. Parallellt med dessa kör vi tre andra kurser för eleverna på den "vanliga" E-grenen.
Genom den lösningen kan "virtuella elever" som till exempel vill läsa redovisning istället för marknadsföring lätt kan hoppa på den kursen.

lärarlag och samverkan
Samtliga undervisande lärare, förutom språklärare, som bara har ett fåtal elever i klasserna, är med i ett arbetslag.

- Eftersom elever på teoretiska program ofta överhopas av projekt i många kurser, ofta samtidigt, bestämde vi oss tidigt för att minst en gång per läsår ha ett ämnesövergripande projekt. När vi har bestämt vad projektet ska handla om får de lärare och kurser som vill vara med. I regel brukar de flesta välja att delta i de gemensamma projekten.

De gemensamma projekten brukar ha en längd på cirka två veckor. Exempel på projekt som genomfört är "Etik och moral" och "Europa".

schemafri inte ledig
Eleverna i årskurs två och tre är schemafria på onsdagar och ettans elever på fredagar. De utnyttjar dagarna väldigt olika. Ett fåtal elever bor riktigt långt från skolan. Med riktigt långt menar jag ett par mil. De väljer för det mesta att stanna hemma under den schemafri dagen. En del åker ofta in till skolan och arbetar tillsammans och efter ett tag gör de andra saker tillsammans som att simma eller bowla.

- Första året var jag förvånad över att så många valde att komma till skolan för att träffas och umgås under sin schemafri dag.

I alla kärn- och karaktärsämnen arbetar eleverna mer eller mindre virtuellt. De träffar sina lärare "live" ganska ofta och där sker det mesta av "frågandet". Grunden för det virtuella arbetet är webbsidor på skolans intranät. Från en startsida finns det länkar till samtliga kurser. Utformningen varierar lite från kurs till kurs, men i stort finns någon form av studiehandledning, tidsplan och insändningsuppgifter. Lärarna gör själva sina sidor med hjälp av hemsideprogrammet FrontPage. Dessutom använder Sundsvalls gymnasium konferenssystemet FirstClass och varje kurs har en egen konferens där frågor kan diskuteras och uppgifter skickas in. I kursen idrott och hälsa är dock samtliga timmar schemalagda.

- Vi anser att den sociala biten tillsammans med fysisk aktivitet är så viktig att vi inte rör den kursen.

Men även i den kursen använder man sig av en FirstClass-konferens.

bättre koll på eleverna
- I det virtuella gymnasiet ser vi snabbt vilka elever som inte klarar skolan. I en vanlig klass hade det oftast gått längre tid innan det hade uppmärksammats. Man kan i de virtuella klassrummen inte sjunka ner längst bak i klassrummet och gömma sig.

- Vad vi också märkt är att tysta elever nu har en större chans att komma till tals. Dessutom är vår erfarenhet att elever med studieproblem hänger med längre genom att vi tidigare kan anordna specialutformat program för dem.

Inget är så bra att det inte kan bli bättre, påpekar Gunilla. Med andra ord kan allt förbättras och måste förändras löpande i takt med tiden, elever kommer och går och kurser ändras.

- Första året tror jag att många sökte det virtuella gymnasiet på grund av nyhetens behag. En del valde oss eftersom de gillade datorer medan andra gjorde det för att de inte alls hade jobbat med datorer tidigare.

Allt fler andra lärare på skolan använder numera också FirstClass och gör webbsidor i helt vanliga klasser och kurser.

- Jag tror att i framtiden kommer alla elever vid gymnasiet att erbjudas virtuella kurser också under individuella valet och i valbara kurser, säger Gunilla Ejdenius Edlund.



Skolans webbplats:
www.hedbergska.sundsvall.se

 

Bosse Andersson
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se


Datorn i Utbildningen nr 6 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 6 - 00]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 001030