Untitled Document
Av:Bosse Andersson
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se
Virtuella veteraner
I Sundsvall startade 1998
ett virtuellt alternativ för eleverna på Samhällsvetenskapligt
program. Vilka lärdomar har de gjort under sina virtuella
år?
När Sundsvall gymnasium
(fd Hedbergska) startade projektet formulerades en plattform.
Det virtuella gymnasiet strävar efter:
- att skapa en gymnasieskola
där eleverna kan studera efter eget val, i egen takt, på
egen vald tid och plats.
- att riva organisatoriska hinder
mellan programmen.
- att riva geografiska och organisatoriska
hinder mellan skolor och skolformer
flexibel organisation möjliggör
valfrihet
- Fram till i dag har vi främst arbetat med den första
punkten och det som vi kallar flexibelt lärande, säger
Gunilla Ejdenius Edlund lärare och projektledare för
det virtuella gymnasiet.
I höst har det virtuella
gymnasiet 35 elever i årskurs 1, 25 elever i tvåan
och 30 elever i sista årskursen. Gymnasiet har samtliga
grenar på samhällsprogrammet, oavsett gren går
eleverna i samma klass men när ekonomerna har företagsekonomi
har samhällsvetarna samhällskunskap.
- Sista året på
ekonomisk gren erbjuder vi många valbara kurser. För
att göra det rimligt för skolan, ekonomisk och resursmässigt,
kom vi gemensamt fram till de tre kurser som de flesta var intresserade
av. Marknadsföring, organisation och ledarskap samt småföretagande
läses nu flexibelt. Parallellt med dessa kör vi tre
andra kurser för eleverna på den "vanliga"
E-grenen.
Genom den lösningen kan "virtuella elever" som
till exempel vill läsa redovisning istället för
marknadsföring lätt kan hoppa på den kursen.
lärarlag och samverkan
Samtliga undervisande lärare, förutom språklärare,
som bara har ett fåtal elever i klasserna, är med i
ett arbetslag.
- Eftersom elever på teoretiska
program ofta överhopas av projekt i många kurser, ofta
samtidigt, bestämde vi oss tidigt för att minst en gång
per läsår ha ett ämnesövergripande projekt.
När vi har bestämt vad projektet ska handla om får
de lärare och kurser som vill vara med. I regel brukar de
flesta välja att delta i de gemensamma projekten.
De gemensamma projekten brukar
ha en längd på cirka två veckor. Exempel på
projekt som genomfört är "Etik och moral"
och "Europa".
schemafri inte ledig
Eleverna i årskurs två och tre är schemafria
på onsdagar och ettans elever på fredagar. De utnyttjar
dagarna väldigt olika. Ett fåtal elever bor riktigt
långt från skolan. Med riktigt långt menar jag
ett par mil. De väljer för det mesta att stanna hemma
under den schemafri dagen. En del åker ofta in till skolan
och arbetar tillsammans och efter ett tag gör de andra saker
tillsammans som att simma eller bowla.
- Första året var
jag förvånad över att så många valde
att komma till skolan för att träffas och umgås
under sin schemafri dag.
I alla kärn- och karaktärsämnen
arbetar eleverna mer eller mindre virtuellt. De träffar sina
lärare "live" ganska ofta och där sker det
mesta av "frågandet". Grunden för det virtuella
arbetet är webbsidor på skolans intranät. Från
en startsida finns det länkar till samtliga kurser. Utformningen
varierar lite från kurs till kurs, men i stort finns någon
form av studiehandledning, tidsplan och insändningsuppgifter.
Lärarna gör själva sina sidor med hjälp av
hemsideprogrammet FrontPage. Dessutom använder Sundsvalls
gymnasium konferenssystemet FirstClass och varje kurs har en egen
konferens där frågor kan diskuteras och uppgifter skickas
in. I kursen idrott och hälsa är dock samtliga timmar
schemalagda.
- Vi anser att den sociala biten
tillsammans med fysisk aktivitet är så viktig att vi
inte rör den kursen.
Men även i den kursen använder man sig av en FirstClass-konferens.
bättre koll på
eleverna
- I det virtuella gymnasiet ser vi snabbt vilka elever som inte
klarar skolan. I en vanlig klass hade det oftast gått längre
tid innan det hade uppmärksammats. Man kan i de virtuella
klassrummen inte sjunka ner längst bak i klassrummet och
gömma sig.
- Vad vi också märkt
är att tysta elever nu har en större chans att komma
till tals. Dessutom är vår erfarenhet att elever med
studieproblem hänger med längre genom att vi tidigare
kan anordna specialutformat program för dem.
Inget är så bra att
det inte kan bli bättre, påpekar Gunilla. Med andra
ord kan allt förbättras och måste förändras
löpande i takt med tiden, elever kommer och går och
kurser ändras.
- Första året tror
jag att många sökte det virtuella gymnasiet på
grund av nyhetens behag. En del valde oss eftersom de gillade
datorer medan andra gjorde det för att de inte alls hade
jobbat med datorer tidigare.
Allt fler andra lärare
på skolan använder numera också FirstClass och
gör webbsidor i helt vanliga klasser och kurser.
- Jag tror att i framtiden kommer
alla elever vid gymnasiet att erbjudas virtuella kurser också
under individuella valet och i valbara kurser, säger Gunilla
Ejdenius Edlund.
Skolans webbplats:
www.hedbergska.sundsvall.se
Bosse Andersson
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se
Datorn i Utbildningen nr 6 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!