Untitled Document
Av: Ingrid Oscarsson och
Birgitta Svanlund
E-post: birsva@dorotea.se
Integrerat arbete med skoltidning
Bergvattenskolan i Dorotea
är en av de skolor som deltagit i Datorn i utbildningens
tävling Årets Bästa Skoltidning. Barbro Svanlund
och Ingrid Oscarsson berättar om jobbet och planeringen.
Skolan vi finns på är
i ett startskede när det gäller att finna en metod för
ett ålders- och ämnesintegrerat arbetssätt. Arbetslaget
är en helt ny konstellation med en blandning av lågstadielärare,
1-7 lärare, mellan- och högstadielärare. Därtill
ingår musik- och slöjdlärare som arbetar i alla
skolans sju arbetslag och i årskurs 0 till 9. I "spårett",
som vi heter ingår en åk 3, åk 4, åk 5
och åk 6. Det är vi i sexan som gör tidningen
nu men vi vill gärna ha med de andra i laget, denna gång
har vi försökt att spegla något vad de andra gör.
webbtidning
Vi hade redan när tävlingen utlystes beslutat oss för
att vi skulle redovisa en del av barnens arbeten i tidningsform
och därigenom använda datorn som ett naturligt hjälpmedel
i undervisningen. Datoranvändningen föll sig naturligt
då en av lärarna under flera år arbetat med dataundervisning
och en annan går en kurs inom ämnet datorer i undervisningen.
Totalt fanns det ca fyra timmar per vecka att avsätta för
detta arbete som väl i huvudsak får anses gå
under det som i timplanen benämns SO/NO och Svenska.
Vårt arbetsätt tillåter oss att integrera olika
ämnen och på schemat där det står eget arbete
eller gemensamt arbete har eleverna möjlighet att planera
in sitt arbete med tidningen. Men under dessa timmar skall de
även hinna en hel del annat så arbetsinsatserna har
varierat beroende på vad som varit "på gång"
en viss vecka. Fyra timmar får därför ses som
ett genomsnittsvärde för den arbetstid som lagts ner
på nummer 1 av vår webbtidning.
hur vi arbetade
Som framgår av planeringen (se nästa sida) ville eleverna
i klass 6 gör en tidning med bredd. Nummer ett kommer alltså
att deltaga i tävlingen och ha ett allmänt innehåll.
I fortsättningen har vi bestämt oss för att styra
upp innehållet med temanummer. Till exempel ett tema med
internationell anknytning där vi "studerar världen"
och ett tema kring "Den lärande lägerskolan"
som eleverna var på i början av läsåret.
Det numret kommer att handla mycket om geologi och bearbetar de
kunskaper eleverna fick på lägerskolan.
Inledningsvis fastställde
vi syfte, mål, tidsplan med mera för tidningen. Mycket
rörde också det praktiska där vi bland annat inrättade
en redaktion. Arbetsfördelning och att sätta sig in
i terminologin kring tidningar var nödvändig om vi skulle
komma framåt i arbetet. Det blev stavnings- och förståelseövning
i läxa, 1,5 timme per vecka bokade vi in oss i skolans datasal
där det finns datorer så att man kan arbeta två
och två. Där finns också Internetanslutning.
Planeringsmöten har vi på tisdagarna ca 1 timme och
då följer vi upp vad som blivit gjort och planerar
vad som skall göras. Olika elever skriver protokoll både
i kladdform och renskrivning.
skriva in artiklar
Eleverna har under tidigare år lärt sig att skriva
in sina arbeten i något ordbehandlingsprogram. Flertalet
kunde öppna och spara ett dokument samt välja rätt
enhet för sitt sparande. Erfarenhetsmässigt vet vi att
detta är nödvändig kunskap för att man skall
kunna gå vidare utan att "fastna" i dokument som
försvinner och liknande bekymmer. Tack vare denna grundkunskap,
som eleverna förvärvat genom att de vid flera tillfället
"bokat" in sig i datasalen i fyran och femman, kunde
vi köra igång direkt. Det är vår erfarenhet
att dessa moment är absolut nödvändiga att lära
eleverna först och det kan ta lång tid.
Naturligtvis var de flesta även bekanta med att surfa, svårigheten
är för barn som för vuxna att hitta det man söker
efter. Här behöver eleverna mycket hjälp!
arbetsmetod
Vår metod har varit att när elevgrupper valt ett ämne
har de fått börja med att söka fakta de inte känner
till i böcker och andra källor. Internet är sista
instans för faktasökning eftersom det kräver ett
kritiskt tänkande när man skall bedöma information.
Vi har låtit eleverna turas om att föra protokoll på
de beslutande sammanträdeslektionerna. Alla anteckningar
och renskrift har gjorts av olika elever.
För att kunna jobba med tidningen har vi utbildat alla elever
inom vissa områden till exempel hur man skriver, att göra
webbsidor, layout och ordkunskap samt intervjuteknik. Vissa elever
har fått specialduvning inom det ämnesområde
de valt att arbeta. Våra två fotografer har till exempel
fått lära sig extra mycket om digitalfotografering
och nedladdning av bilder. Våra illustratörer har fått
extrautbildning i bildhantering och animering. Några har
fått extrahjälp i att söka fakta och bearbeta
den och så vidare. Det är behoven som har styrt vad
vi lärt eleverna. Inför nästa nummer kommer eleverna
att byta roller och innan allt är klart har de flesta provat
på det mesta.
Ett viktigt mål för oss lärare inom arbetslaget
har varit att försöka integrera de helt nya klasser
som förts samman under ett tak. Vi har vissa aktiviteter
schemalagda samtidigt för att möjliggöra åldersintegration.
I samband med att vi gjorde tidningen har vi i linje med integrationstanken
försökt att få eleverna att intressera sig för
vad man gjort i de andra klasserna åk 3, 4 och 5. Det blev
ett par reportage i nummer 1 som resultat.
Språkträningen med ett utökat ordförråd
har varit en annan viktig del i arbete. För att kunna arbeta
tillsammans med en verksamhet som tidningsskapande som har så
många "egna" ord måste man kunna och förstå
terminologin.
summering
Sammantaget kan vi säga att vi arbetat i cirka nio veckor
med tidningen i snitt fyra timmar per vecka. Det har varit stressigt
framför allt på grund av eleverna inte kände till
begreppen i och formen för en tidning och att de aldrig arbetat
med webben.
Mycket finns ännu att önska kring förmågan
att leta information i olika källor och bearbeta den. Några
elever är mycket duktiga andra har svårt för detta
undersökande arbetssätt. Vi har inte hunnit med att
få in alla 22 eleverna lika mycket i arbetet, en del har
jobbat mer och en del mindre. Alla har dock jobbat med något
efter sin förmåga och intresse.
Ingrid Oscarsson och Birgitta Svanlund som försökt
lotsa barnen genom tidningsskapandets mysterier
Bergvattenskolan, Dorotea
E-post: birsva@dorotea.se
Datorn i Utbildningen nr 5 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!