Untitled Document

Av: Ingrid Oscarsson och Birgitta Svanlund
E-post:
birsva@dorotea.se

 

Integrerat arbete med skoltidning

Bergvattenskolan i Dorotea är en av de skolor som deltagit i Datorn i utbildningens tävling Årets Bästa Skoltidning. Barbro Svanlund och Ingrid Oscarsson berättar om jobbet och planeringen.

Skolan vi finns på är i ett startskede när det gäller att finna en metod för ett ålders- och ämnesintegrerat arbetssätt. Arbetslaget är en helt ny konstellation med en blandning av lågstadielärare, 1-7 lärare, mellan- och högstadielärare. Därtill ingår musik- och slöjdlärare som arbetar i alla skolans sju arbetslag och i årskurs 0 till 9. I "spårett", som vi heter ingår en åk 3, åk 4, åk 5 och åk 6. Det är vi i sexan som gör tidningen nu men vi vill gärna ha med de andra i laget, denna gång har vi försökt att spegla något vad de andra gör.

webbtidning
Vi hade redan när tävlingen utlystes beslutat oss för att vi skulle redovisa en del av barnens arbeten i tidningsform och därigenom använda datorn som ett naturligt hjälpmedel i undervisningen. Datoranvändningen föll sig naturligt då en av lärarna under flera år arbetat med dataundervisning och en annan går en kurs inom ämnet datorer i undervisningen. Totalt fanns det ca fyra timmar per vecka att avsätta för detta arbete som väl i huvudsak får anses gå under det som i timplanen benämns SO/NO och Svenska.

Vårt arbetsätt tillåter oss att integrera olika ämnen och på schemat där det står eget arbete eller gemensamt arbete har eleverna möjlighet att planera in sitt arbete med tidningen. Men under dessa timmar skall de även hinna en hel del annat så arbetsinsatserna har varierat beroende på vad som varit "på gång" en viss vecka. Fyra timmar får därför ses som ett genomsnittsvärde för den arbetstid som lagts ner på nummer 1 av vår webbtidning.

hur vi arbetade
Som framgår av planeringen (se nästa sida) ville eleverna i klass 6 gör en tidning med bredd. Nummer ett kommer alltså att deltaga i tävlingen och ha ett allmänt innehåll. I fortsättningen har vi bestämt oss för att styra upp innehållet med temanummer. Till exempel ett tema med internationell anknytning där vi "studerar världen" och ett tema kring "Den lärande lägerskolan" som eleverna var på i början av läsåret. Det numret kommer att handla mycket om geologi och bearbetar de kunskaper eleverna fick på lägerskolan.

Inledningsvis fastställde vi syfte, mål, tidsplan med mera för tidningen. Mycket rörde också det praktiska där vi bland annat inrättade en redaktion. Arbetsfördelning och att sätta sig in i terminologin kring tidningar var nödvändig om vi skulle komma framåt i arbetet. Det blev stavnings- och förståelseövning i läxa, 1,5 timme per vecka bokade vi in oss i skolans datasal där det finns datorer så att man kan arbeta två och två. Där finns också Internetanslutning.

Planeringsmöten har vi på tisdagarna ca 1 timme och då följer vi upp vad som blivit gjort och planerar vad som skall göras. Olika elever skriver protokoll både i kladdform och renskrivning.

skriva in artiklar
Eleverna har under tidigare år lärt sig att skriva in sina arbeten i något ordbehandlingsprogram. Flertalet kunde öppna och spara ett dokument samt välja rätt enhet för sitt sparande. Erfarenhetsmässigt vet vi att detta är nödvändig kunskap för att man skall kunna gå vidare utan att "fastna" i dokument som försvinner och liknande bekymmer. Tack vare denna grundkunskap, som eleverna förvärvat genom att de vid flera tillfället "bokat" in sig i datasalen i fyran och femman, kunde vi köra igång direkt. Det är vår erfarenhet att dessa moment är absolut nödvändiga att lära eleverna först och det kan ta lång tid.

Naturligtvis var de flesta även bekanta med att surfa, svårigheten är för barn som för vuxna att hitta det man söker efter. Här behöver eleverna mycket hjälp!

arbetsmetod
Vår metod har varit att när elevgrupper valt ett ämne har de fått börja med att söka fakta de inte känner till i böcker och andra källor. Internet är sista instans för faktasökning eftersom det kräver ett kritiskt tänkande när man skall bedöma information.

Vi har låtit eleverna turas om att föra protokoll på de beslutande sammanträdeslektionerna. Alla anteckningar och renskrift har gjorts av olika elever.

För att kunna jobba med tidningen har vi utbildat alla elever inom vissa områden till exempel hur man skriver, att göra webbsidor, layout och ordkunskap samt intervjuteknik. Vissa elever har fått specialduvning inom det ämnesområde de valt att arbeta. Våra två fotografer har till exempel fått lära sig extra mycket om digitalfotografering och nedladdning av bilder. Våra illustratörer har fått extrautbildning i bildhantering och animering. Några har fått extrahjälp i att söka fakta och bearbeta den och så vidare. Det är behoven som har styrt vad vi lärt eleverna. Inför nästa nummer kommer eleverna att byta roller och innan allt är klart har de flesta provat på det mesta.

Ett viktigt mål för oss lärare inom arbetslaget har varit att försöka integrera de helt nya klasser som förts samman under ett tak. Vi har vissa aktiviteter schemalagda samtidigt för att möjliggöra åldersintegration. I samband med att vi gjorde tidningen har vi i linje med integrationstanken försökt att få eleverna att intressera sig för vad man gjort i de andra klasserna åk 3, 4 och 5. Det blev ett par reportage i nummer 1 som resultat.

Språkträningen med ett utökat ordförråd har varit en annan viktig del i arbete. För att kunna arbeta tillsammans med en verksamhet som tidningsskapande som har så många "egna" ord måste man kunna och förstå terminologin.

summering
Sammantaget kan vi säga att vi arbetat i cirka nio veckor med tidningen i snitt fyra timmar per vecka. Det har varit stressigt framför allt på grund av eleverna inte kände till begreppen i och formen för en tidning och att de aldrig arbetat med webben.

Mycket finns ännu att önska kring förmågan att leta information i olika källor och bearbeta den. Några elever är mycket duktiga andra har svårt för detta undersökande arbetssätt. Vi har inte hunnit med att få in alla 22 eleverna lika mycket i arbetet, en del har jobbat mer och en del mindre. Alla har dock jobbat med något efter sin förmåga och intresse.

 

Ingrid Oscarsson och Birgitta Svanlund som försökt lotsa barnen genom tidningsskapandets mysterier
Bergvattenskolan, Dorotea
E-post: birsva@dorotea.se
 


Datorn i Utbildningen nr 5 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 99]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 991215