Untitled Document
Av:Bosse Andersson
E-post: bosse.andersson@utbildning.lerum.se
Organisera samarbetet i klassrummet
med webbstöd
Internet är fyllt av
mer eller mindre bra webbtjänster som är gratis. Flera
av dem är mycket lämpliga att använda för
lärare och elevers lärande. Hur kan du använda
dig av webbformulär, diskussionsgrupper, automaträttade
enkäter, chat och projektplatser på nätet? Vi
ska titta på några av ovanstående tjänster
och ge lite tips om vad de kan användas till.
En grundförutsättning
för att kunna använda de flesta av gratistjänsterna
är att du har en egen hemsida eller har tillgång till
skolans sidor. Om du inte själv kan lägga upp sidor
på din skolas server eller att servicen för att få
det gjort är dålig. Skaffa eget webbutrymme som kan
länkas till skolans hemsida. Har du en Internetuppkoppling
från din bostad genom en operatör som Telia eller Tele
2 har du också tillgång till en plats för hemsidor.
I annat fall kan du skaffa ett gratisutrymme hos till exempel:
www.passagen.se
eller www.torget.se
Det blir allt vanligare att elever på olika stadier redovisar
sitt skolarbete i form av en portfolio på nätet. Fördelen
med elevportföljer på en hemsida är bland annat
att elevernas motivation ökar genom att deras arbeten publiceras
och att de själva kan se processen i det egna lärandet.
Som lärare ska du inte behöva lägga tid på
att administrera elevernas hemsidor. Be dem istället att
skaffa ett gratisutrymme. Passagen fungerar i regel bra och där
får alla en webbplats. Hos Torget krävs det att medlemmarna
är myndiga för att få utrymme för sina hemsidor.
Utländska tjänster har i regel nackdelen att de är
pyntade med reklambanners.
lättare göra hemsidor
Att skapa hemsidor blir allt lättare och har du tillgång
till Office 97 eller 2000 finns det mallar i programmet som hjälper
dig att göra enkla sidor för nätet. Bra gratisprogram
för att göra hemsidor är Netscapes Composer och
Microsofts FrontPage Express. Båda programmen ingår
i standarduppsättningen av respektive företags webbläsare.
Vill du ha handledning i att komma igång med hemsidesnickrandet
ger hjälpfunktionen i programmen ett bra stöd. Torget
och Passagen har lektioner i att skapa hemsidor. Känner du
att dessa instruktioner inte är tillräckliga sök
på nätet efter lektioner eller kräv att din skola
ger er fortbildning i att producera webbsidor.
låt dig och din kurs
bli utvärderad på nätet
Utvärderingar av kurser kan enkelt göras på nätet.
Ett sätt är att skapa ett formulär med frågor
och lägga det på en kurssida på Internet. Formulär
kan skapas i till exempel Word 97 eller med hjälp av ett
gratis hemsideprogram som Frontpage Express. Vill du inte skapa
ett eget kan du på nätet fylla i en mall med dina frågor.
Är du medlem hos Passagen har du tillgång till formulärtjänster
i deras html-guide.
För att elevernas utvärderingar ska hamna som e-brev
i din brevlåda krävs att du i början av formuläret
skriver in html-koden:
<FORM METHOD=POST ACTION="mailto:användarnamn@domän.se">
En nackdel med denna form av enkla enkäter är att texten
i svarsmailen blir oformaterad och därmed svår att
läsa och tolka. Detta kan åtgärdas genom att använda
en server som låter formuläret behandlas av ett CGI-script.
En gratistjänst som sköter detta är: www.response-o-matic.com. Där finns
en steg-för-steg guide som du kan följa för att
få ordning på ditt formulär. Det finns också
en guide som du kan använda för att skapa ett formulär
från grunden om du inte vill pröva i ditt eget hemsidesprogram.
Det blir allt vanligare med opinionsmätningar på hemsidor
där vi kan klicka i ett alternativ och direkt se de ackumulerade
svaren i procent och/eller i ett diagram. I skolan kan vi använda
enkäter på nätet för enkla utvärderingar
eller om vi snabbt vill känna av stämningar i en viss
fråga.
Elever på min skola har efter vissa lektioner fått
ange i en webbenkät om de förstått en genomgång
eller ej och vi har pejlat hur många som varit klara med
sina specialarbeten några dagar innan inlämning.
En bra svensk tjänst för automaträttade enkäter
finns hos:
http://se.alxpoll.com/index.html.
Är du medlem hos Passagen finns det också en omröstningstjänst
på deras sida som du kan använda.
diskutera och lös problem
via webben
Diskussionsgrupper på nätet är ett intressant
och givande verktyg för diskussion och problemlösning.
Fördelarna med en webbkonferens jämfört med "face
to face"-diskussion är att alla kommer till tals på
samma villkor, inte bara de som tar störst plats i det fysiska
rummet. Ett skriftligt inlägg innebär automatiskt en
högre grad av reflektion eftersom du tänker till en
gång extra och kan redigera texten innan du skickar iväg
den.
Konferenserna är asynkrona; du kan vara aktiv när du
har tid och möjlighet. Jag får som lärare en skriftlig
kopia i form av ett e-brev på allas inlägg. Vilket
innebär att jag på ett mer rättvist sätt
kan bedöma elevernas insatser jämfört med en muntlig
diskussion i det vanliga klassrummet.
Förutom att använda webbforum som komplement till diskussioner
i det vanliga klassrummet är forum utmärkta att använda
då eleverna ska lösa problem tillsammans. Ett ytterligare
användningsområde är att eleverna kan ställa
frågor på det de inte förstår i en konferens.
Lärare eller kamrater går in och besvarar frågan
och de samlade svaren och frågorna blir till ett "FAQ
" över de vanligaste frågorna och problemen i
en kurs.
Varför inte lägga ut ett diskussionsforum dagarna innan
en grupp av elever och klasser ska ha prov i till exempel matematik.
I regel besvarar någon kamrat de frågor som ställs
men skolan kan också se till att det finns en jourhavande
lärare tillgänglig på nätet kvällen
före provet.
Tjänster med fria forum finns det många av på
nätet. På min skola använder flera lärare
tjänsterna på:www.beseen.com. Klicka i att du vill ha
ett "Boardroom", därefter får du fylla i
ett ansökningsformulär. Några minuter efter det
att du skickat iväg din anmälan får du ett mail
med instruktioner om hur du länkar och administrerar ditt
forum.
Du kan söka på "free boardroom" om du vill
testa andra forum.
E-postlistor kan vara ett alternativ eller komplement till diskussionsgrupper.
Har du behov av att snabbt och enkelt nå en grupp av elever
eller kollegor med information eller om du vill initiera en diskussion
kan du skapa en e-postlista. Fördelen med den typen av kommunikation
är att du genom att skriva in listadressen når alla
som du bjudit in till din e-postlista.
I mitt arbetslag använder vi denna tjänst för att
snabbt delge varandra information. För diskussioner anser
jag att denna form är mindre lämplig eftersom brevlådan
snabbt fylls med diskussionsinlägg och användaren riskerar
att drunkna i alla meddelanden och/eller ökar sin informationsstress.
I ett forum däremot väljer jag att gå in när
jag har tid och olika frågor behandlas på sina respektive
sidor vilket ger mig en bättre överblick.
En bra tjänst för e-postlistor är: www.egroups.com. Börja med att anmäla
dig och registrera dig. Sedan får du en egen plats hos e-groups
dit du kan bjuda in dem som du vill ska delta i listutskickan.
chat på skoltid
Egna chatrum kan du skaffa enkelt på nätet. Ett användningsområde
för rummen är att låta eleverna göra sina
kursutvärderingar i form av chat. Fördelen jämfört
med ett utvärderingsformulär är att du kan försöka
få eleverna att diskutera sina synpunkter med varandra.
Som lärare kan du verka som moderator och föra diskussionen
framåt.
Jämfört med en utvärdering i det vanliga klassrummet
kan eleverna i en chat vara anonyma vilket är ett krav för
att få ärliga och uppriktiga synpunkter. Denna form
av utvärderingar kräver en hög grad av professionalism
av läraren; att han/hon kan ta kritik och att eleverna är
tränade att ge konstruktiv kritik.
I undervisning av främmande språk är egna chatrum
ett roligt komplement till klassrummet och övningsböcker.
Elever och lärare kan inom gruppen koppla upp sig och träna
att diskutera och skriva på till exempel engelska eller
franska. Eller varför inte söka kontakt med en klass
i ett annat land och bestämma en tid då klasserna kan
mötas i ett gemensamt rum på nätet.
Fler och fler klasser bedriver internationellt samarbete och ett
chatrum samt ett webbforum bör vara standardverktyg för
att regelbundet kunna utveckla och behålla kontakten mellan
eleverna från de olika länderna.
Bland gratis webbaserade chat finns det rum som kräver att
deltagarna ska registrera sig för att kunna deltaga. Chatten
från www.beseen.com
kräver detta. En fördel med deras chatrum är att
läraren till viss del kan moderera chatten. Bland annat kan
han/hon i förväg låsa vissa ord så att deltagarna
i chatten inte kan använda dem.
Ett chatrum som inte kräver att deltagarna ska registrera
sig som användare är en tysk tjänst: http://www.spinchat.com. Du hämtar
ett script från företagets hemsida och kopierar in
det på din egna hemsida. Sedan är det bara att direkt
börja chatta utan någon som helst registrering för
dig eller dina elever. En annan utmärkt chattjänst ,
där du kan få chatrummet på svenska, hittar du
hos:www.multicity.com
Observera att de två sista tjänsterna inte fungerar
bakom vissa brandväggar som i regel skyddar en skolas eller
kommuns webbserver.
skaffa en arbetsplats på
webben
I och med att fler människor arbetar i projektgrupper och
att dessa i regel är uppkopplade till nätet har floran
av projektplatser på Internet - ett slags små intranät
- ökat. På dessa kan medlemmarna diskutera i ett forum,
lagra gemensamma filer, dela på kalendrar och anslagstavlor.
En svensk tjänst är:www.projektplatsen.se. Den kan du testa
gratis tillsammans med två andra medlemmar och ni får
ett utrymme på 1 Mb för era filer.
En annan mycket bra projektplats med ett enkelt gränssnitt
- det är lätt att hitta och navigera bland funktionerna
- finns hos www.visto.co.
Som vanligt ska du registrera dig innan du kan utnyttja de många
goda funktionerna hos denna projektplats. Därefter kan du
direkt förflytta delar av ditt liv till webben.
Det finns ingen begränsning på antalet medlemmar och
ni får gratis 25 Mb att dela på. För din personliga
projektplats tilldelas du 15 Mb. Du kan sedan skapa flera grupper
och bjuda in medlemmar till avgränsade projektplatser. På
min skola har vi i mitt arbetslag en egen plats, ämnesinstitutionen
har en plats och IT-samordnarna en plats. Dessutom har jag två
Visto-grupper med elever som jag handleder i deras specialarbete.
I de olika grupperna kommunicerar vi via forum, delar på
Word- och Exceldokument som lagras i filarkivet och skriver in
gemensamma aktiviteter i kalendern. Fördelen med detta arbetssätt
är vi oberoende av tid och plats kan samordna vårt
gemensamma arbete med eleverna. Som handledare till elever kan
jag följa och stödja deras arbete genom diskussionsgruppen
och det gemensamma filarkivet där de successivt ska lägga
sina arbeten.
På min personliga plats lagrar jag filer som jag använder
både i skolan och i hemmet. Jag har också tillgång
till webbmail hos Visto som tillåter eftersändning
av e-post från min hem- och jobbadress. De stora lagringsmöjligheterna
för tjänsten gör den mycket lämplig för
elever som i regel har litet eller inget lagringsutrymme alls
på skolans server. Genom att uppmuntra eleverna att använda
lagringsutrymme på webben slipper vi också krångel
med disketter hemifrån eller att de glömt disketten
med skolarbetet hemma.
lagra på nätet
I framtiden kommer vi alla att ha våra filarkiv ute på
webben vilket gör att vi oberoende av var vi befinner oss,
bara vi har tillgång till nätet, har tillgång
till våra filer och e-post.
De intranätssystem som nu utvecklas för skolan bygger
på att elever och personals hemkataloger ligger ute på
Internet. Exempel på sådana system är Bibliotekstjänsts
Flit och Telias Instant Office. Du kan gratis testa dessa tjänster
på: www.flit.net
och http://instantoffice.telia.com
teknik för samarbete
Utvecklingen av IT i allmänhet går mot ökad bandbredd,
ökad tillgänglighet av Internet och e-post via stationära-
och bärbara datorer, handdatorer och waptelefoner. Vilken
som är nästa pryl som vi kan koppla upp oss med mot
varandra vet vi inte men givetvis kommer det att utvecklas fler
och bättre tjänster för vår kommunikation.
Förhoppningsvis kommer sätten och medlen att bli billigare
och gratistjänsterna flera. Tekniken möjliggör
för oss att lättare arbeta och samarbeta lokalt, regionalt
och globalt.
Ett spännande scenario är hur det kommer att påverka
elever och lärares arbetssituation. För min egen del
har skolans väggar raserats och öppnats mot omvärlden
och jag har till exempel handlett mina Lerumselever via ett webbforum
när jag varit i Stockholm och en annan gång handledde
jag skolledare i Mälardalen under en semester i Toscana.
Bosse Andersson
Lerums Gymnasieskola
e-post: bosse.andersson@utbildning.lerum.se
artikel.länkar
Sammanställningar över gratistjänster kan du hitta
här:
http://www.totallyfreestuff.com/
eller
http://gratis.everyday.se/
Gratis webbutrymme kan du få bland annat hos:
http://www.passagen.se
eller
http://www.torget.se
En bra tjänst för e-postlistor är:
http://www.egroups.com
Tjänster för automaträttade enkäter finns
bland annat hos http://www.passagen.se
http://www.response-o-matic.com/ och hos http://se.alxpoll.com/index.html
För att skapa utvärderingsformulär
för Skoltidningstävlingen så använde vårt
arbetslag respons-omatics tjänst. Formuläret kan du
hitta här http://home.bip.net/jalle.hanna/utvardering.htm.
Välj "visa källa" i webbläsarens meny
så kan du se hur koden för formuläret ser ut.
Fria forum och chat finns hos:
http://www.beseen.com
och
http://www.spinchat.com/
Tjänster med gratis projektplatser: En svensk tjänst
är:
http://www.projektplatsen.se
och
http://www.visto.com
Pröva intranätsystem:
http://www.flit.net
och
http://instantoffice.telia.com
Datorn i Utbildningen nr 5 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!