Untitled Document

 

Av: Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se,

 

Ledare DIU 5-6/2017:

Digital skolframtid

 

Digitaliseringen är central i tidens debatt, med samhällsomvandling, yrkesförändringar och debatt om artificiell intelligens och framtidens jobb. Det första införandet av datalära på grundskolans högstadium skedde 1984. Ett par år senare kom första numret av tidskriften Datorn i utbildningen. DIU har speglat och debatterat digitalisering i skolan över 30 år.

Drivkraften för oss som startade DIU var lärares behov av en arena för kompetensutveckling, erfarenhetsutbyte, reflektion och kritisk analys. Det har också varit grunden för de initiativ DIU tagit under åren, som lärarpriset Guldäpplet som utvecklats mot ett professionspris – en del i den process där lärarprofessionen delar erfarenheter, reflekterar över dem, prövar och prövar om.

I dialog med forskning fördjupas denna till kunskap. Ett exempel bland årets nominerade till Guldäpplet är Johan Alm, lärare i Malmö, som tyckte det saknades en dimension i de kunskapsmatriser som används, det vill säga översikter över de kunskaper och förmågor som eleverna ska erövra. Johan Alm vill synliggöra elevers lärande, vägen mot kunskaper och förmågor. Den väg där läraren ständigt befinner sig för att hjälpa till. Han gick till egna studier och forskning för att fördjupa sitt perspektiv. Hans arbete är ett fint exempel på professionsdriven kunskapsbildning. I detta nummer av DIU presenterar vi också årets finalister till Guldäpplet samt vinnaren av Guldäpplejuryn särskilda pris.

Ett perspektiv har tillkommit i DIU sedan millennieskiftet. Det rör det kommunala och nationella skolutvecklingsperspektivet, det ledarskap som krävs för att skapa rätt förutsättningar för elevers och lärares arbete i och utanför klassrummet. Det är det andra perspektiv som DIU drivit parallellt med professionsutvecklingen. Med konferensen Framtidens lärande, i kombination med utmärkelsen Guldtrappan för huvudmän, som lyfter fram framgångsrika erfarenheter och strategier, har detta stärkts ytterligare. Därtill utblickar med studieresor till London och BETT, där vi bland annat inlett samarbete med Challenge Partners i London och deras kollegiala modeller för skolutveckling. Eller Oslo, med den norska modellen med fokus på begreppet digital kompetens, läroplansutveckling och långsiktigt arbete med nätbaserade digitala prov.

I detta jubileumsnummer av tidskriften DIU tar vi några längre blickar bakåt, för att se bättre framåt. Vi har låtit begreppet digital kompetens vara i centrum. Det behöver granskas, utvecklas och konkretiseras.

Nu går skolans digitalisering in i ett nytt skede, och även om det fortfarande saknas en nationell strategi för skolans digitalisering, innebär läroplanens nya skrivningar om digital kompetens och programmering att digitaliseringen på allvar berör varje lärare och varje elev.

Tidskriften DIU går också in i ett nytt skede. Detta jubileumsnummer är både ett avslut av den period där trycket varit i centrum och samtidigt starten för en framtid där de digitala kanalerna tar över. Framöver blir DIU i första hand digital. DIUs webbplats kommer att få en ansiktslyftning och en ny struktur. Det ger helt nya möjligheter att vara mitt i och alltid tillgänglig. Och utan papperssidornas fysiska begränsningar och fasta trycktider kan DIU framöver med större aktualitet rapportera om viktiga skolfrågor i dialog med Sveriges lärare och elever, skolledare och politiker, forskare och andra aktörer.

PETER BECKER
E-post: peter.becker@diu.se,

PS. Vi vill gärna veta vad du vill ha med i nya digitala DIU. Dina synpunkter och idéer är viktiga. Vill du ha DIUUs nyhetsbrev? Skriv din e-post och ev synpunkter och skicka till redaktionen: red@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 5/6-2017. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)



Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok














FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5/6 - 17]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 171105