Untitled Document JAN HYLÉN
E-post: jan.hylen@educationanalytics.se







 

DIU jubilerar 30 år

Vad är digital kompetens idag?

Arbetet för att främja it i skolan har under de senaste decennierna genomgått en utveckling i flera faser som alla berört frågor som handlat om teknik, kompetens, innehåll och ledarskap. En central fråga för framtiden är att ringa in vad lärarkårens digitala kompetens skulle kunna omfatta.

Genom åren är det tydligt att området ”it i skolan”, ”skolans digitalisering”, eller vad frågan för tillfället kallas, har fyra huvudingredienser:
• Infrastruktur
• Kompetens
• Innehåll
• Ledarskap och vision

Infrastrukturfrågan har gått från att under 1990-talet i huvudsak handla om antalet datorer i skolan, till att under 2000-talet handla om interaktiva skärmar och projektorer. Nu på 2010-talet handlade den först om iPads och andra surfplattor för att senare mest gälla nätverk och molntjänster. Många köper Chromebooks just nu, men själva enheterna är mindre i fokus jämfört med tidigare.

Innehållsfrågan lyste länge med sin frånvaro i Sverige, men nu tycks ett visst intresse kunna skönjas för digitala läromedel och digitala prov. Det tycks finnas en viss förskjutning bort från förväntningar att alla lärare ska skapa egna material, till att man ska dela material och lektionsupplägg med andra och att använda förlagsutgivna produktioner. Däremot saknar myndigheter och kommuner helt intresse för ett systematiskt användande av öppna digitala lärresurser (open educational resources – OER) trots att den frågan är av stor betydelse i länder som Norge, Frankrike och inte minst USA. Obama-administrationen investerade hundratals miljoner dollar i att tillgängliggöra digitala lärresurser för lärare och elever. Just nu växer antalet universitet som storsatsar inom området. Visioner om vad ”it i skolan” skulle innebära för svensk skola fanns under 1990-talet i stor mängd, kanske i överflöd. Förhoppningarna på den nya tekniken var stora, tidsandan har ibland kallats för teknikoptimistisk. Optimismen tog abrupt slut när den så kallade it-bubblan sprack i början av 2000-talet och efter bakslaget dröjde det till härom året innan utbildningsdepartementet och Skolverket vågade antyda att det skulle kunna finnas långsiktiga och nationella intressen att främja ifråga om skolans digitalisering. I skrivande stund väntar vi fortfarande på utbildningsdepartementets svar på Skolverkets strategiförslag, men det måste sägas att det ljusnar vid horisonten.

Kompetensfrågan har på olika sätt varit ständigt aktuell. På 1990-talet med kurser i datakörkort och basal itanvändning. Därefter runt sekelskiftet med ITiS-satsningen från utbildningsdepartementet och i viss mån KK-stiftelsen. Under 2000-talet var det PIM, men också många lokala initiativ. Och nu det senaste året har Skolverket åter tagit plats på scenen med de nationella skolutvecklingsprogrammen ”Undervisning och lärande med digitala verktyg” och ”Leda digitalisering”. Däremot ville (eller vågade?) Skolverket inte definiera vad man menar med digital kompetens eller hur en lärares digitala kompetens bör se ut. Därför är det extra intressant att ta del av det arbete som pågår inom ett av EU:s så kallade Joint Research Centres (JRC) där man försöker definiera vad denna pedagogiska digitala kompetens skulle kunna innebära (DigCompEdu).

Arbetet syftar också till att utveckla ett självvärderingstest så att pedagoger på egen hand ska kunna bedöma sina styrkor och svagheter, och därmed kunna vidareutveckla sin digitala kompetens. Verktyget bygger på sex huvudrubriker:

• Professionellt engagemang som bland annat innefattar att på ett säkert och effektivt sätt kunna hantera data, kollegialt samarbete, kunna reflektera över sin digitala praktik och att ständigt kunna fördjupa sin digitala kompetens.

• Digitala lärresurser som bland annat innefattar att kunna hitta och välja digitala lärresurser från internet, att kunna organisera, dela och publicera sådana resurser samt, inte minst att kunna skapa (eller modifiera existerande) digitala lärresurser.

• Digital pedagogik som innebär att kunna använda digitala verktyg i undervisningen, att kunna interagera digitalt med eleverna, att kunna stödja elevers digitala kommunikation och att kunna stödja elever i deras eget digitala lärande.

• Digital bedömning som innebär att kunna använda digitala verktyg både till formativ och summativ bedömning, kunna analysera och bedöma digitala produkter samt att kunna ge digital återkoppling och planering.

• Stödja elever som innefattar att kunna ge elever tillgång till lärresurser, att kunna använda digitala verktyg för att kompensera elever med särskilda behov, att differentiera och individualisera undervisningen samt att göra eleverna aktiva och engagerade.

• Understödja elevernas digitala kompetens genom att ge dem medie- och informationskunnighet (MIK), stödja elevernas förmåga till digital kommunikation och samarbete samt deras digitala skapande och problemlösande.

Verktyget är fortfarande under utveckling så det är för tidigt att säga exakt hur det kommer att se ut. Sannolikt kommer det också att behöva modifieras och förnyas allt eftersom tekniken utvecklas. Men beskrivningarna ger en god bild av vilka digitala kunskaper och färdigheter en pedagog av idag behöver.

JAN HYLÉN
E-post: jan.hylen@educationanalytics.se



Datorn i Utbildningen nr 5/6-2017. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)



Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5/6 - 17]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 171105