Untitled Document

Aktörer i gemensamt debattinlägg
(tidigare publicerat i Dagens Samhälle)




Därför behöver digitalisering vara en del av skolans utveckling

Skolans digitalisering är nödvändig för att rusta eleverna för framtiden. Regeringen behöver ge rätt förutsättningar genom en nationell kraftsamling för att åstadkomma en långsiktig, effektiv och resultatinriktad satsning. Allt annat vore direkt oansvarigt, skriver ett antal aktörer i denna debattartikel.

Digitaliseringen anses vara en av de enskilt starkaste förändringsfaktorerna i samhället fram till år 2025, och den skapar nya möjligheter för hur vi lär, jobbar och samverkar.

Digitaliseringen förändrar arbetsmarknaden, och enligt World Economic Forum kommer 65 procent av de som börjar skolan nu att jobba i yrken som inte ens existerar idag.

Skolan behöver rusta dagens elever för framtiden, och också ge alla lika möjligheter att utveckla digital kompetens, oavsett hemförhållanden eller bakgrund.

Rätt användning ger rätt stöd
Skolan berör de flesta av Sveriges invånare. Det är lätt att ha synpunkter på hur den fungerar eller borde fungera, inte minst när digitalisering kommer på tal. Men rätt använd kan digitaliseringen bidra till att möta flera av skolans utmaningar.
• Sjunkande elevresultat. Med digitala verktyg som tillgodoser olika sätt att lära kan undervisningen bli mer individanpassad och inkluderande. Det finns alltfler vetenskapligt beprövade undervisningsmodeller, som med digitalisering som hävstång ökar elevernas lärande.
• Nyanlända. Digitala verktyg för språkinlärning, samhällsorientering och lektionsgenomgångar på flera olika språk.
• Lärarbehovet. Genom fjärr- och distansundervisning kan lärarresurser användas mer effektivt, utan att kvaliteten äventyras.
• Administration. Smarta it-tjänster minskar den administrativa bördan, synliggör lärandet, underlättar pedagogernas bedömningsarbete och ger ett bättre beslutsunderlag för bästa hjälp till eleverna.

Flera delar i skolans digitalisering
Skolans digitalisering handlar om flera delar, som alla måste finnas på plats för att de positiva effekterna ska uppnås.

Den digitala infrastrukturen är grunden. Relevant utrustning för både lärare och elever ger rätt förutsättningar. Även utbyggnaden av bredband spelar roll. Det digitala innehållet i kombination med teknik i framkant gör att möjligheterna kan tas tillvara fullt ut, och idag finns ett brett utbud av digitala läromedel på marknaden.

För att själva kunna använda digitala hjälpmedel på ett för eleverna givande sätt, behöver pedagogerna ha tillräcklig kompetens och skolledarna behöver digital och it-strategisk kunskap.

Nationell kraftsamling
En mer samlad satsning på skolans digitalisering brådskar, för att bättre rusta eleverna för framtiden så att de kan konkurrera med elever i andra länder som kommit längre än Sverige. Regeringen har lagt förslag till ett samlande och främjande myndighetsuppdrag, för stöd till hela offentlig sektors digitalisering som ett led i målsättningen att Sverige ska bli bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. Detta initiativ välkomnas.

När nu regeringen lagt ett förslag till ett samlande och främjande myndighetsuppdrag för digitalisering av offentlig sektor, skulle vi särskilt välkomna en organisation för skolans digitalisering. Det finns förslag från Skolverket och många, många goda exempel i landet på hur digitalisering gör skillnad för elevernas resultat.

Rätt förutsättningar
En viktig del för att åstadkomma resultat är samverkan. Vi som undertecknar den här artikeln är beredda att jobba för detta och ta ansvar för långsiktigheten, men vi saknar en nationell kraftsamling som ger oss rätt förutsättningar.

Och det är bråttom – skolan kan inte vänta.


Per-Arne Andersson, Avdelningsdirektör, Sveriges Kommuner och Landsting
Peter Becker, Ordförande, stiftelsen DIU
Angelica Hedin, Redaktionschef, Bonnier Utbildning
Tobias Karlström, VD, Sanoma Utbildning
Åsa Steholt Vernerson, VD, Gleerups utbildning



Datorn i Utbildningen nr 5/6-2017. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)








Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5/6 - 17]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 171105