Aktörer i gemensamt debattinlägg
(tidigare publicerat i Dagens Samhälle)
Därför behöver digitalisering
vara en del av skolans utveckling
Skolans digitalisering är nödvändig för
att rusta eleverna för framtiden. Regeringen
behöver ge rätt förutsättningar
genom en nationell kraftsamling för
att åstadkomma en långsiktig, effektiv
och resultatinriktad satsning. Allt annat
vore direkt oansvarigt, skriver ett antal
aktörer i denna debattartikel.
Digitaliseringen anses vara en av de
enskilt starkaste förändringsfaktorerna
i samhället fram till år 2025, och den
skapar nya möjligheter för hur vi lär,
jobbar och samverkar.
Digitaliseringen förändrar arbetsmarknaden,
och enligt World Economic
Forum kommer 65 procent av de
som börjar skolan nu att jobba i yrken
som inte ens existerar idag.
Skolan behöver rusta dagens
elever för framtiden, och också ge alla
lika möjligheter att utveckla digital
kompetens, oavsett hemförhållanden
eller bakgrund.
Rätt användning ger rätt stöd
Skolan berör de flesta av Sveriges
invånare. Det är lätt att ha synpunkter
på hur den fungerar eller borde
fungera, inte minst när digitalisering
kommer på tal. Men rätt använd kan
digitaliseringen bidra till att möta
flera av skolans utmaningar.
• Sjunkande elevresultat. Med
digitala verktyg som tillgodoser olika
sätt att lära kan undervisningen bli
mer individanpassad och inkluderande.
Det finns alltfler vetenskapligt
beprövade undervisningsmodeller,
som med digitalisering som hävstång
ökar elevernas lärande.
• Nyanlända. Digitala verktyg för
språkinlärning, samhällsorientering
och lektionsgenomgångar på flera
olika språk.
• Lärarbehovet. Genom fjärr- och
distansundervisning kan lärarresurser
användas mer effektivt, utan att kvaliteten
äventyras.
• Administration. Smarta it-tjänster
minskar den administrativa bördan,
synliggör lärandet, underlättar
pedagogernas bedömningsarbete och
ger ett bättre beslutsunderlag för bästa
hjälp till eleverna.
Flera delar i skolans digitalisering
Skolans digitalisering handlar om
flera delar, som alla måste finnas på
plats för att de positiva effekterna ska
uppnås.
Den digitala infrastrukturen är
grunden. Relevant utrustning för
både lärare och elever ger rätt förutsättningar.
Även utbyggnaden av
bredband spelar roll. Det digitala
innehållet i kombination med teknik
i framkant gör att möjligheterna kan
tas tillvara fullt ut, och idag finns ett
brett utbud av digitala läromedel på
marknaden.
För att själva kunna använda digitala
hjälpmedel på ett för eleverna
givande sätt, behöver pedagogerna
ha tillräcklig kompetens och skolledarna
behöver digital och it-strategisk
kunskap.
Nationell kraftsamling
En mer samlad satsning på skolans
digitalisering brådskar, för att bättre
rusta eleverna för framtiden så att de
kan konkurrera med elever i andra
länder som kommit längre än Sverige.
Regeringen har lagt förslag till ett
samlande och främjande myndighetsuppdrag,
för stöd till hela offentlig
sektors digitalisering som ett led i
målsättningen att Sverige ska bli bäst
i världen på att använda digitaliseringens
möjligheter. Detta initiativ
välkomnas.
När nu regeringen lagt ett förslag
till ett samlande och främjande
myndighetsuppdrag för digitalisering
av offentlig sektor, skulle vi särskilt
välkomna en organisation för skolans
digitalisering. Det finns förslag från
Skolverket och många, många goda
exempel i landet på hur digitalisering
gör skillnad för elevernas resultat.
Rätt förutsättningar
En viktig del för att åstadkomma resultat
är samverkan. Vi som undertecknar
den här artikeln är beredda
att jobba för detta och ta ansvar för
långsiktigheten, men vi saknar en
nationell kraftsamling som ger oss rätt
förutsättningar.
Och det är bråttom – skolan kan
inte vänta.
Per-Arne Andersson, Avdelningsdirektör,
Sveriges Kommuner och Landsting
Peter Becker, Ordförande, stiftelsen DIU
Angelica Hedin, Redaktionschef, Bonnier
Utbildning
Tobias Karlström, VD, Sanoma Utbildning
Åsa Steholt Vernerson, VD, Gleerups
utbildning