Bakverk, datorer och relationer i
fokus för bagerilärare
För fem år sedan genomförde Kalmarsunds
gymnasieförbund en satsning
på en dator per elev. Det förändrade
arbetet för bageriläraren och guldäpplepristagaren Hans Gustavsson.
Att samla all information på en sajt
var en av förändringarna, liksom att
använda film för lärandet. Eleverna
skapar även egna sajter där de samlar
sitt material och skriver loggar.
– Det har varit roligt hela tiden,
inte minst det här med att göra filmer,
säger Hans Gustavsson, bagerilärare
på Jenny Nyströmsskolan i Kalmar.
Ibland gör lärarna filmerna tillsammans
med eleverna och det som
tog lite tid inledningsvis går nu väldigt
snabbt. En effekt som Hans Gustavsson
upptäckt att filmandet har, är
att det också bygger relationer.
– Relationerna är det viktigaste av
allt, menar Hans Gustavsson.
Fria händer
Kalmarsunds gymnasieförbunds beslut
om att alla elever och lärare skulle ha
varsin dator är ett initiativ som har
slagit väl ut och Kalmarsunds gymnasieförbund
har också erhållit kvalitetsutmärkelsen
Guldtrappan 2016.
– Vi lärare fick fria händer att utveckla
vad vi själva ansåg vara bäst för
vår undervisning. Det ena har sedan
lett till det andra och nu ställer vi oss
ofta frågan inom ämneskollegiet hur
vi gjorde innan vi hade digitala verktyg,
säger Hans Gustavsson.
Det första lärarna gjorde var att
skapa en sajt för sina elever:
– På sajten samlar vi allt, länkar till
Skolverket, kurser och betygskriterier
men också information som rör undervisningen.
Eleverna ser hela terminens
schema och planeringen för vad
vi ska göra flera veckor framöver.
Hans Gustavsson och hans kollegor
har satsat på att göra instruktionsfilmer,
något som utvecklats till en
viktig del av hur de arbetar.
– Vi har byggt upp en bank med
instruktionsfilmer, till exempel hur
man kokar vaniljkräm. Numera kan
jag skicka iväg en elev att koka vaniljkräm
och räkna med att eleven kan
det. Eleverna kan titta på filmerna hur
många gånger de vill och lär sig bättre
än om de samlas runt mig och jag visar
dem momentet en enda gång.
Inledningsvis fanns en viss osäkerhetskänsla
hos eleverna över att bli
filmade, men med tiden har filmandet
blivit ett självklart inslag.
– Förutom att det här arbetssättet
sparar tid så är det också så väldigt
roligt. Eftersom filmerna endast läggs
ut internt så finns det utrymme för
lite humor vilket hjälper till att skapa
goda relationer mellan oss, säger Hans
Gustavsson.
Loggbok
I ett första steg handlade det om att
samla skolans information och delar
av undervisning på ett ställe. I ett andra
steg har eleverna skapat egna sajter,
där de lägger in foton på sina egna
arbeten. Det blir enkelt och framför
allt överskådligt när eleven ser sin
egen progression, till exempel när
det gäller att tillverka ett bakverk och
hur det arbetet utvecklas under olika
perioder av utbildning. När de slutar
kan de enkelt få med sig sin egen sajt
och använda för att till exempel visa
framtida arbetsgivare.
– När eleverna har arbetsplatsförlagt
lärande, APL, dokumenterar de
genom att skriva loggbok. De måste
alltid fråga om de får ta bilder och hittills
har ingen fått nej. Det är väldigt
roligt att läsa och se det de skriver och
fotograferar och vi får en god inblick i
vad de gör.
Eleverna får också med sig uppgifter
för att titta på hur arbetsplatsen
fungerar, om de kan upptäcka om där
finns en gemensam värdegrund.
– Vi vill att de ska reflektera över
varför de gör som de gör på arbetsplatsen
för att skapa en medvetenhet
om till exempel arbetsmiljöfrågor hos
eleverna, säger Hans Gustavsson.
Roligt hela tiden
Hans Gustavsson har inte upplevt att
digitaliseringen inneburit några svårigheter,
tvärtom.
– Det har varit roligt hela tiden
och jag känner att jag bara vill lära
mig mer och mer.
Den teknik som lärare och elever
på Jenny Nyströmsskolan använder
är driftsäker. Det har gjort det lätt att
fokusera på eleverna och innehållet i
undervisningen.
– Vi har dessutom ett bra stöd från
skolans IKT-pedagog, Jörgen Florheden.
Han är en klippa och vi får hjälp
eller svar omedelbart.
De fem lärarna i ämneslaget har
inte haft någon särskild tid avsatt för
att bygga upp sitt material utan skapar
det löpande utifrån verksamhetens
behov.
Motivera elever
Ett viktigt mål som lärarna aktivt
arbetar med, handlar om att öka elevernas
motivation för sitt skolarbete:
– Jag vill att vi ska nå dit där
alla elever tycker att det är roligt att
komma till skolan. Tyvärr tycks en
del elever tänka att de kommer hit för
lärarnas skull och inte för sin egen.
Hans Gustavsson och kollegorna
i ämneslaget för regelbundet samtal
med eleverna om attityder och hur det
känns att gå till skolan.
– Samtalet startar ibland med en
Prezi i humoristisk anda där eleverna
ska svara på frågan ”varför älskar jag
skolan”. Alla deltar genom att skriva
i sina Padlets, där vi kommenterar
och diskuterar och kommer fram till
många gemensamma bra saker som
ger tid till eftertanke men framför allt
en bättre motivation till skolan.
Digitaliseringen bidrar till att öka
kommunikationen vid dessa tillfällen.
– Alla måste säga något och så
småningom brukar de flesta känna att
det är roligt att gå i skolan eftersom
man får lära sig saker.
Beskedet om att han var finalist
till lärarpriset Guldäpplet nådde Hans
Gustavsson via sms och han blev både
förvånad och jätteglad:
– Jag brukar säga till eleverna att
de ska jobba stenhårt så kommer en
belöning och så känns det som det har
blivit för mig med nomineringen till
Guldäpplet. Jag har jobbat på och det
har dessutom varit roligt hela tiden,
säger Hans Gustavsson.
MONICA ESBORN
Möt Hans Gustavsson: res med DIU och partners till London & BETT 24-26 jan 2018
En resa med fokus på skolutveckling och teambygge med framtidsspaning, nätverkande och engelska erfarenheter. Välj tema: Förskola; Pedagog eller Beslutsfattare.
Mer info