Untitled Document Text:Jan Hylén
E-Post: jan.hylen@educationanalytics.se

 

DIU:s serie om digitala läromedel, del 7: Bonnier Education

Läromedlet som bara finns digitalt

Den svenska läromedelsmarknaden präglades under många år av ett mindre antal förlag. Men i och med skolans tilltagande digitalisering har en lång rad nya aktörer dykt upp. Vissa är inriktade på en specifik typ av material, som digitala prov eller material enbart för yngre elever, medan andra försöker skapa breda heltäckande läromedel. En av dessa nya aktörer är Bonnier Education som hösten 2016 lanserar Clio Online med tio ämnesportaler för årskurs 7-9. Clio Online finns i Danmark sedan tio år men de svenska materialen är inte en översättning från danskan utan nyskrivet material. Jan Hylén träffar marknadschefen Thomas Overholt Hansen och redaktionschefen Angelica Hedin.

– Det är ett hundra procent digitalt material, det finns inga tryckta förlagor, säger Angelica Hedin. Hon menar att det är ett komplett läromedel, men att man naturligtvis också kan använda det som ett kompletterande läromedel. Det väljer läraren själv.

– Allt innehåll är taggat till läroplan eller kursplanernas centrala innehåll och förmågor. Alla texter har en lätt och en svår variant som eleverna kan välja mellan. Det ska inte spela någon roll vilken text eleverna väljer, de ska få samma kunskapsinnehåll ändå, säger Angelica Hedin

Aktiviteter med lärandemål
En aspekt av läromedlet som Thomas Overholt Hansen och Angelica Hedin betonar är det som kallas aktiviteter.

Aktiviteterna, menar de, är något unikt för Clio Online. Texterna i läromedet är relativt korta och man satsar istället mer på aktiviteterna. Inom de tio ämnena finns sammanlagt 15 700 aktiviteter. Aktiviteterna är varierade och kan sökas utifrån kursplanernas kunskapskrav, det kan handla om aktiviteter som är av typen: skriv en saga, bygg ditt eget planetsystem, diskutera denna fråga, titta på den här filmen eller måla en ikon. Det anges till vilken årskurs varje aktivitet är anknuten och hur lång tid den tar att genomföra.

– Alla aktiviteter är uppbyggda så att man kan göra dem även utan att ha läst texten. Vi vill inte styra läraren, säger Angelica Hedin.

Till varje aktivitet har man kopplat minst tre lärandemål, som även är knutna till kunskapskraven. Det finns även en utvärdering knuten till varje aktivitet som kan ha anknytning till lärandemål eller elevens egen lärprocess. Idén är att försöka synliggöra elevens egen lärandeprocess.

Nöjd testpilot
Eftersom läromedlet lanseras först nu i september 2016 så är det ännu bara använt av ett antal testlärare. En av dessa är Malin Broberg på den relativt nystartade friskolan Pops Academy i Stockholm. Malin är lärare i svenska på högstadiet.

– Både innehållet i de olika momenten och aktiviteterna håller hög kvalitet, säger Malin Broberg. Jag tycker att materialet både förklarar enkelt men ändå lyckas utmana eleverna.

(Utdrag ur den fulla artikeln i tryckta versionen av DIU.)

 

Jan Hylén
Fristående utredare, medarbetare i DIU.
E-Post: jan.hylen@educationanalytics.se


Artikelserien
Utdrag ur den fulla artikeln i tryckta versionen av DIU, publicerad årgång 15/16 och 16/17. Teckna prenumeration, hela årgånen 2016, ange speciell licens "ÅRGÅNG 2016", pris 350kr +moms.


Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.


Datorn i Utbildningen nr 5-2016. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)



Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 16]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 160910