DIU:s serie om digitala läromedel, del 7: Bonnier Education
Läromedlet som
bara finns digitalt
Den svenska läromedelsmarknaden
präglades under många år av ett
mindre antal förlag. Men i och med
skolans tilltagande digitalisering har en
lång rad nya aktörer dykt upp. Vissa är
inriktade på en specifik typ av material,
som digitala prov eller material enbart
för yngre elever, medan andra försöker
skapa breda heltäckande läromedel.
En av dessa nya aktörer är Bonnier
Education som hösten 2016 lanserar
Clio Online med tio ämnesportaler för
årskurs 7-9. Clio Online finns i Danmark
sedan tio år men de svenska materialen
är inte en översättning från danskan
utan nyskrivet material. Jan Hylén träffar
marknadschefen Thomas Overholt
Hansen och redaktionschefen Angelica
Hedin.
– Det är ett hundra procent digitalt
material, det finns inga tryckta förlagor,
säger Angelica Hedin. Hon menar
att det är ett komplett läromedel,
men att man naturligtvis också kan
använda det som ett kompletterande
läromedel. Det väljer läraren själv.
– Allt innehåll är taggat till läroplan
eller kursplanernas centrala
innehåll och förmågor. Alla texter
har en lätt och en svår variant som
eleverna kan välja mellan. Det ska inte
spela någon roll vilken text eleverna
väljer, de ska få samma kunskapsinnehåll
ändå, säger Angelica Hedin
Aktiviteter med lärandemål
En aspekt av läromedlet som Thomas
Overholt Hansen och Angelica Hedin
betonar är det som kallas aktiviteter.
Aktiviteterna, menar de, är något
unikt för Clio Online. Texterna i läromedet
är relativt korta och man satsar
istället mer på aktiviteterna. Inom de
tio ämnena finns sammanlagt 15 700
aktiviteter. Aktiviteterna är varierade
och kan sökas utifrån kursplanernas
kunskapskrav, det kan handla om
aktiviteter som är av typen: skriv en
saga, bygg ditt eget planetsystem,
diskutera denna fråga, titta på den här
filmen eller måla en ikon. Det anges
till vilken årskurs varje aktivitet är
anknuten och hur lång tid den tar att
genomföra.
– Alla aktiviteter är uppbyggda så att
man kan göra dem även utan att ha
läst texten. Vi vill inte styra läraren,
säger Angelica Hedin.
Till varje aktivitet har man kopplat
minst tre lärandemål, som även är
knutna till kunskapskraven. Det finns
även en utvärdering knuten till varje
aktivitet som kan ha anknytning till
lärandemål eller elevens egen lärprocess.
Idén är att försöka synliggöra
elevens egen lärandeprocess.
Nöjd testpilot
Eftersom läromedlet lanseras först nu
i september 2016 så är det ännu bara
använt av ett antal testlärare. En av
dessa är Malin Broberg på den relativt
nystartade friskolan Pops Academy i
Stockholm. Malin är lärare i svenska
på högstadiet.
– Både innehållet i de olika momenten
och aktiviteterna håller hög
kvalitet, säger Malin Broberg. Jag tycker
att materialet både förklarar enkelt
men ändå lyckas utmana eleverna.
(Utdrag ur den fulla artikeln i tryckta versionen av DIU.)
Artikelserien
Utdrag ur den fulla artikeln i tryckta versionen av DIU, publicerad årgång 15/16 och 16/17. Teckna prenumeration, hela årgånen 2016, ange speciell licens "ÅRGÅNG 2016", pris 350kr +moms.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.