Untitled Document Text:Jan Hylén
E-Post: jan.hylen@educationanalytics.se

 

DIU:s serie om digitala läromedel, del 6: Studentlitteratur

Digitala och analoga läromedel lever sida vid sida

I en serie artiklar träffar DIU lärare och läromedelsproducenter för att diskutera läromedel för samtidens skola. I detta nummer möter Jan Hylén Studentlitterar och diskuterar kring förlagets arbete med digitala läromedel.

– Vi ser att användningen av de digitala produkterna ökar men vi ser ingen snabb process bort från tryckta läromedel. Det säger Ronny Petterson som är förlagschef för skola och lärarutbildning på Studentlitteratur.

– Vi vill ligga i framkant men samtidigt kan vi inte gå för fort fram, eftersom vi ser att tryckta material fortfarande är högt efterfrågade. Samtidigt ökar efterfrågan ständigt på digitala produkter.

Igenkänningsfaktorn viktig
Studentlitteratur vill att alla produkter ska se likadana ut, även mellan olika ämnen.

– Vi ser de digitala produkterna som en integrerad del av de tryckta läromedlen, där de olika delarna bildar en helhet och kompletterar varandra. Därför får man alltid med den digitala produkten när man köper ett tryckt läromedel av oss. Köper man en produkt från oss ska man känna igen sig i den digitala delen, då de alltid bygger på samma koncept.

.....

Stegvis utveckling i klassrummet
Brenda Griffin är lärare i engelska vid Katrineholms Tekniska College (KTC), och mångårig användare av Studentlitteraturs läromedel i engelska. Hon menar att det avgörande skälet till hennes val är omfattningen och kvaliteten i materialet.

- Jag undervisar mycket på de studieförberedande programmen, där många väljer att inte bara läsa engelska 5 och engelska 6, utan gå vidare och läser engelska 7 också. Då är det viktigt att ha ett material som täcker hela området och samtidigt har bredd och kvalitet, säger Brenda Griffin. Det är viktigare än den digitala utformningen.

Katrineholms Tekniska College är en 1:1-skola sedan flera år och Brenda och hennes kollegor är vana att använda datorn i undervisningen och att jämföra olika digitala material. Hon berättar att när datorerna först introducerades på skolan så bjöd hon in de stora förlagen så att de kunde visa upp sina material och beskriva hur man arbetar med dem.

– Vår tanke var att alla läromedel skulle komma från samma förlag så att eleverna kunde ha en digital bokhylla med all sin litteratur och att alla läromedel var likadant uppbyggda. Det visade sig dock att detta inte var riktigt genomförbart.

– Vi har en sådan bredd bland våra program och förlagen har olika starka och svaga sidor. Den som har bra material till exempel till de fordonstekniska programmet kanske inte har lika bra material till andra program. Vi gör istället så att varje lärare får välja det material han eller hon anser passa bäst till den grupp man ska undervisa.

(Utdrag ur den fulla artikeln i tryckta versionen av DIU.)

 

Jan Hylén
Fristående utredare, medarbetare i DIU.
E-Post: jan.hylen@educationanalytics.se

Artikelserien
Utdrag ur den fulla artikeln i tryckta versionen av DIU, publicerad årgång 15/16 och 16/17. Teckna prenumeration, hela årgånen 2016, ange speciell licens "ÅRGÅNG 2016", pris 350kr +moms.


Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.


Datorn i Utbildningen nr 5-2016. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)



Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 16]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 160910