Untitled Document Text: Monica Esborn

 

Nominerad till Guldäpplet 2016:

Spel som som nyckel till lärande - elevers intressen väg till att nå målen

Det började med ett möte med en stökig elev som kom igång med skolarbete genom att göteborgsläraren Felix Gyllenstig Serrao gjorde om det till ett spel med olika levlar. Det fortsatte med en längre period i ett resursteam där han fick utveckla speltanken i lärandet. I år är han en av årets drygt hundra lärare som är nominerade till lärarpriset Guldäpplet.

– Som vikarie på en skola mötte jag en elev i årskurs tre som mest sprang omkring och stökade. När jag pratade med honom visade det sig att han spelade mycket spel hemma. Det blev upphovet till idén att lägga upp hans skolarbete som ett spel.

Det handlade helt enkelt om att göra om veckoschemat till ett spel med level 1-5 där varje nivå måste vara klar innan man fick gå vidare.

– Det var högst analogt, ett papper som jag smyckade ut med några kända spelfigurer. Första veckan gjorde eleven alla uppgifter vilket var mer än han gjort under hela sin skolgång. Åtta veckor varade vikariatet så det hann bli åtta spelplaner som Felix konstruerade till eleven som bidrog med kreativa tankar om hur spelet gick att utveckla.

Den ordinarie läraren fortsatte sedan att använda arbetssättet. Felix har fått återkoppling från närstående till eleven som menar att denna händelse var det som vände pojkens skolgång i en positiv riktning. Han gick senare ur årskurs nio med fullständiga betyg.

– Den erfarenheten lärde mig två saker: hur oerhört viktig lärarens roll är och vikten av att bekräfta elevernas intresse.

Ekvationer som en gisslansituation
Den lyckade insatsen med eleven fick positiv genklang och Felix kopplades till ett resursteam som arbetade med stadsdelarnas svåraste elever.

– Många av eleverna spelade Counter Strike och för många blev nyckeln till lärande just spel.

Felix förvandlade ekvationer till en gisslansituation vilket ledde till att en elev vågade sig på att jobba med matematik. En annan elev som åldersmässigt hörde till högstadiet men räknade i matteboken för årkurs tre fick genom spel en annan syn på sin förmåga. Genom att skapa bilden att positiva och negativa tal handlade om ett slagfält så lossnade det. Felix lockade eleven att räkna några tal på en sida i den vanliga matteboken vilket lyckades väl.

– Jag slog ihop boken och visade eleven att det stod årskurs nio på den. Han hade alltså räknat tal som hörde till högstadiematten för första gången. Det var en fantastisk känsla!

Felix har i sitt arbete med spel i lärandet mest mötts av positiva reaktioner. Till dem som har invändningar brukar han säga:

– Det viktigaste är att eleven räknar någon matte överhuvudtaget, att eleven tar till sig kunskap.

Framtidens stad
Efter fyra år i den särskilda undervisningsgruppen ville Felix tillbaka till den vanliga skolan. Han hade då så smått börjat med Minecraft och som förstelärare inom IKT på Frölundaskolan kände han att det fanns möjligheter att få utveckla arbetssättet.

– För mig var det oerhört viktigt att uppdraget som förstelärare inom IKT var en pedagogisk roll, jag ville prova att använda Minecraft på ett nytt sätt.

Det blev ett ämnesövergripande arbete mellan SO och NO-ämnena som projektet ”Framtidens stad” startade där en av lärarna aldrig hade använt verktyget/spelet tidigare. Uppgiften eleverna fick gick ut på att skapa en stad 100 år framåt i tiden. Hållbar utveckling fanns med som en röd tråd och eleverna hade i uppgift att fundera över vad kunskaper inom detta fält kunde tänkas leda till. Klassen delades in i fyra grupper som skulle skapa fyra städer.

Kunskap är grunden
– Eleverna behöver grunda med kunskap och teorier för att kunna bygga en stad. De behöver ta reda på vad forskningen säger till exempel om hur energi fungerar, var städer ligger och framförallt varför de är placerade där de är.

En erfarenhet som de båda lärarna tog med sig från projektet var att elever som vanligtvis inte jobbade i klassrummet kunde arbeta länge med någon detalj även utanför ordinarie skoltid. Det gick att komma åt Minecraftrummet utifrån.

– Vi fick stänga rummet klockan 23 eftersom det visade sig att vi annars hade elever som var inne på natten. Vi kunde också se, genom loggar, att eleverna hjälpte varandra med att bygga i andra städer – en sorts konsultande skulle man kunna säga.

En skillnad jämfört med traditionellt skolarbete var att elever med olika svårigheter, det kunde handla om sociala fobier eller elever som var särskoleintegrerade i klassen, kunde jobba på samma premisser.

– Det blev ett väldigt positivt verktyg i klassrummet och en elev som gick i klassen men aldrig kom till lektionerna vände sig till rektor med frågan om han fick vara med i Minecraftprojektet.

Felix har också lagt märke till att eleverna blir mer öppna och nyfikna på ämnena efteråt.

– Det är som om sättet att jobba med spelet, förutom att det är roligt, även tar ner motståndet mot att lära sig nya saker.

”Det ligger alltid i resultatet”
Felix genomför ett Minecraftprojekt i varje klass och han strävar efter att hela tiden utveckla dem för att de ska hålla hög kvalitet. Han försöker inte heller omvända sina kollegor utan menar att bästa sättet är när något som är bra sprider sig och personer kommer och frågar vad det är han gör.

– Eleverna är de bästa ambassadörerna, det märks tydligt när deras engagemang är väckt.

Det leder till positiva ringar på vattnet, eleverna berättar hemma om vad de gör och det leder till samtal där. Och svaret på eventuella kritiska invändningar mot att använda spel i lärandet är alltid detsamma: Det ligger alltid i resultatet!

– I samtal med föräldrar ger det också en tyngd när jag beskriver vilken tanke jag har med arbetet och hur den är vetenskapligt förankrad.

I ett annat Minecraftprojekt arbetade Felix med staden under 16- och 1700-talen i en årskurs 6.

– I en mångkulturell skola som Frölundaskolan är begrepp som adel, präster, borgare och bönder kanske inte självklara, och det är det kanske inte för någon, men i Minecraft måste eleverna använda sig av begreppen. Jag märker också att arbetssättet gör att de minns mycket mer efteråt, samtalet mellan eleverna fortsätter även mellan lektionerna.

Komma igång
Att ta det första steget för att som lärare komma igång med Minecraft behöver inte heller vara så komplicerat.

– Tag en gammal planering och visa den för eleverna och be om deras tankar för hur ni skulle kunna göra detta i Minecraft. Förmodligen kommer det tusen idéer och några kommer att vara riktigt bra. Var heller inte rädd för att använda elever som konsulter, de kan spela spelet och de hjälper varandra. Läraren behöver däremot ha en pedagogisk ryggrad, det vill säga veta vad som är målet för arbetet men också att våga prova något nytt, helt enkelt!

 

MONICA ESBORN

Länkar
På sin blogg delar Felix Gyllenstig Serrao med sig av undervisningsidéer och tankar om spel och lärande: spellararen.wordpress.com.

Guldäpplets sida www.diu.se/guldapple.


Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.


Datorn i Utbildningen nr 5-2016. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)








FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 16]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 160910