Spel som som nyckel till lärande
- elevers intressen väg till att nå målen
Det började med ett möte med en
stökig elev som kom igång med skolarbete
genom att göteborgsläraren Felix
Gyllenstig Serrao gjorde om det till ett
spel med olika levlar. Det fortsatte med
en längre period i ett resursteam där
han fick utveckla speltanken i lärandet.
I år är han en av årets drygt hundra
lärare som är nominerade till lärarpriset
Guldäpplet.
– Som vikarie på en skola mötte jag
en elev i årskurs tre som mest sprang
omkring och stökade. När jag pratade
med honom visade det sig att han
spelade mycket spel hemma. Det blev
upphovet till idén att lägga upp hans
skolarbete som ett spel.
Det handlade helt enkelt om att
göra om veckoschemat till ett spel
med level 1-5 där varje nivå måste
vara klar innan man fick gå vidare.
– Det var högst analogt, ett papper
som jag smyckade ut med några kända
spelfigurer. Första veckan gjorde
eleven alla uppgifter vilket var mer än
han gjort under hela sin skolgång.
Åtta veckor varade vikariatet så
det hann bli åtta spelplaner som Felix
konstruerade till eleven som bidrog
med kreativa tankar om hur spelet
gick att utveckla.
Den ordinarie läraren fortsatte
sedan att använda arbetssättet. Felix
har fått återkoppling från närstående
till eleven som menar att denna
händelse var det som vände pojkens
skolgång i en positiv riktning. Han
gick senare ur årskurs nio med fullständiga
betyg.
– Den erfarenheten lärde mig två
saker: hur oerhört viktig lärarens roll
är och vikten av att bekräfta elevernas
intresse.
Ekvationer som en gisslansituation
Den lyckade insatsen med eleven fick
positiv genklang och Felix kopplades
till ett resursteam som arbetade med
stadsdelarnas svåraste elever.
– Många av eleverna spelade
Counter Strike och för många blev
nyckeln till lärande just spel.
Felix förvandlade ekvationer till
en gisslansituation vilket ledde till
att en elev vågade sig på att jobba
med matematik. En annan elev som
åldersmässigt hörde till högstadiet
men räknade i matteboken för årkurs
tre fick genom spel en annan syn på
sin förmåga. Genom att skapa bilden
att positiva och negativa tal handlade
om ett slagfält så lossnade det. Felix
lockade eleven att räkna några tal på
en sida i den vanliga matteboken vilket
lyckades väl.
– Jag slog ihop boken och visade
eleven att det stod årskurs nio på den.
Han hade alltså räknat tal som hörde
till högstadiematten för första gången.
Det var en fantastisk känsla!
Felix har i sitt arbete med spel i
lärandet mest mötts av positiva reaktioner.
Till dem som har invändningar
brukar han säga:
– Det viktigaste är att eleven räknar
någon matte överhuvudtaget, att
eleven tar till sig kunskap.
Framtidens stad
Efter fyra år i den särskilda undervisningsgruppen
ville Felix tillbaka till
den vanliga skolan. Han hade då så
smått börjat med Minecraft och som
förstelärare inom IKT på Frölundaskolan
kände han att det fanns möjligheter
att få utveckla arbetssättet.
– För mig var det oerhört viktigt
att uppdraget som förstelärare inom
IKT var en pedagogisk roll, jag ville
prova att använda Minecraft på ett
nytt sätt.
Det blev ett ämnesövergripande
arbete mellan SO och NO-ämnena
som projektet ”Framtidens stad”
startade där en av lärarna aldrig hade
använt verktyget/spelet tidigare.
Uppgiften eleverna fick gick ut på att
skapa en stad 100 år framåt i tiden.
Hållbar utveckling fanns med som en
röd tråd och eleverna hade i uppgift
att fundera över vad kunskaper inom
detta fält kunde tänkas leda till. Klassen
delades in i fyra grupper som
skulle skapa fyra städer.
Kunskap är grunden
– Eleverna behöver grunda med kunskap
och teorier för att kunna bygga
en stad. De behöver ta reda på vad
forskningen säger till exempel om hur
energi fungerar, var städer ligger och
framförallt varför de är placerade där
de är.
En erfarenhet som de båda lärarna
tog med sig från projektet var att
elever som vanligtvis inte jobbade i
klassrummet kunde arbeta länge med
någon detalj även utanför ordinarie
skoltid. Det gick att komma åt Minecraftrummet
utifrån.
– Vi fick stänga rummet klockan
23 eftersom det visade sig att vi annars
hade elever som var inne på natten.
Vi kunde också se, genom loggar,
att eleverna hjälpte varandra med att
bygga i andra städer – en sorts konsultande
skulle man kunna säga.
En skillnad jämfört med traditionellt
skolarbete var att elever med
olika svårigheter, det kunde handla
om sociala fobier eller elever som var
särskoleintegrerade i klassen, kunde
jobba på samma premisser.
– Det blev ett väldigt positivt
verktyg i klassrummet och en elev
som gick i klassen men aldrig kom till
lektionerna vände sig till rektor med
frågan om han fick vara med i Minecraftprojektet.
Felix har också lagt märke till att
eleverna blir mer öppna och nyfikna
på ämnena efteråt.
– Det är som om sättet att jobba
med spelet, förutom att det är roligt,
även tar ner motståndet mot att lära
sig nya saker.
”Det ligger alltid i resultatet”
Felix genomför ett Minecraftprojekt
i varje klass och han strävar efter att
hela tiden utveckla dem för att de ska
hålla hög kvalitet. Han försöker inte
heller omvända sina kollegor utan menar
att bästa sättet är när något som är
bra sprider sig och personer kommer
och frågar vad det är han gör.
– Eleverna är de bästa ambassadörerna,
det märks tydligt när deras
engagemang är väckt.
Det leder till positiva ringar på
vattnet, eleverna berättar hemma om
vad de gör och det leder till samtal
där. Och svaret på eventuella kritiska
invändningar mot att använda spel i
lärandet är alltid detsamma: Det ligger
alltid i resultatet!
– I samtal med föräldrar ger det
också en tyngd när jag beskriver vilken
tanke jag har med arbetet och hur
den är vetenskapligt förankrad.
I ett annat Minecraftprojekt arbetade
Felix med staden under 16- och
1700-talen i en årskurs 6.
– I en mångkulturell skola som
Frölundaskolan är begrepp som adel,
präster, borgare och bönder kanske
inte självklara, och det är det kanske
inte för någon, men i Minecraft måste
eleverna använda sig av begreppen.
Jag märker också att arbetssättet gör
att de minns mycket mer efteråt, samtalet
mellan eleverna fortsätter även
mellan lektionerna.
Komma igång
Att ta det första steget för att som lärare
komma igång med Minecraft behöver
inte heller vara så komplicerat.
– Tag en gammal planering och
visa den för eleverna och be om
deras tankar för hur ni skulle kunna
göra detta i Minecraft. Förmodligen
kommer det tusen idéer och några
kommer att vara riktigt bra. Var heller
inte rädd för att använda elever som
konsulter, de kan spela spelet och de
hjälper varandra. Läraren behöver
däremot ha en pedagogisk ryggrad,
det vill säga veta vad som är målet
för arbetet men också att våga prova
något nytt, helt enkelt!
MONICA ESBORN
Länkar
På sin blogg delar Felix Gyllenstig Serrao
med sig av undervisningsidéer och tankar
om spel och lärande:
spellararen.wordpress.com.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.