DIUs karta över en-till-en-satsningar i svenska skolor visar att snart varannan kommun gör någon
typ av satsning. Satsningar skjuter upp som svampar ur jorden. Behoven är stora. Och DIU söker
bidra.
DIU har i ett decennium målmedvetet arbetat för att lyfta fram goda exempel, inte minst med
lärarpriset Guldäpplet. Priset har börjat uppmärksammas och väcka respekt, genom raden av fantastiska
nominerade, finalister och pristagare. Vi kan nämna Mona Wiklander från Sandviken och
Erica Lövgren från Piteå, båda välkända över landet som inspiratörer kring skriv- och lässtarten
med dator. Eller Joachim Thornström, i Ystad. Eller Josef Sahlin och Martin Nyström, från Årsta
skola i Stockholm, vilka prydde omslaget på den dagstidningsbilaga Lärarförbundet spred över
hela landet inför Almedalen i år. DIU fortsätter nu arbetet med Guldäpplet, tillsammans med de
båda lärarförbunden. Framöver ska vi stärka priset med ytterligare partners. Snart presenteras årets
finalister. På Skolforum möter du finalister och vinnare. Vi är stolta över att kunna lyfta fram dessa
lärare!
DIU har i två decennier arbetat för att skapa arenor för lärare och skolor, kring skolans möte
med IT. Rikskonferenser på 90-talet, SVIT-konferenser och nu den breddade Framtidens lärande.
Framtidens lärande är konferensen där du är delaktig, delar med dig av dina erfarenheter
och tar del av andras, där du medverkar i och bidrar till utvecklingen av framtidens lärande.
Eller som professor Mikael Alexandersson, Göteborg uttrycker det: "Mina samlade - och dokumenterade
- intryck från konferensen är att den verkligen blivit enastående vad det gäller
'självproducerat vetande' bland professionella. Unikt skulle jag vilja säga."
Vi arbetar nu tillsammans med partners och massor av andra för att FL2012 ska bli ännu
vassare än de tidigare tre framgångsrika åren. FL2012 (15-16 maj 2012 i Nacka strand) är
platsen där pedagogiken tar sats inför den digitala utvecklingen. Vi är stolta över den kår av
professionella som medverkar och gör detta möjligt.
DIU vill bidra till arenor för skolans utveckling. För ett lärande i tiden, med moderna
digitala verktyg, med moderna öppna (sam)arbetsformer, med inspirerande - och utmanande
- uppgifter nära verkligheten. I en rapport som DIU presenterade i samband med
FL2010 utpekas ett ledarskap i kommun och skola baserat på fyra faktorer som avgörande.
De fyra faktorerna är en övergripande vision, digitala resurser, digital infrastruktur och så
en kompetent lärarkår som successivt lär sig, delar med sig och gemensamt utvecklas. Studier
visar att denna sista faktor i längden blir avgörande.
Vi vet att utvecklingen måste byggas med skolans professioner, med lärare och ledare. Vi
har länge anat det som McKinsey och internationella forskarlag nu tydligt visar: att utveckling
av skola i första hand bygger på en utveckling av professionens eget arbete, genom kollektivt
systematiskt utvecklingsarbete. Mycket av DIUs aktiviteter syftar till att utveckla modeller och
processer kring detta kunskapsarbete. Det är här, bortom ett-till-ett och infrastruktur, tillgänglighet
och teknik som det spännande börjar. När tiden präglas av internationell börs- och
finanskris är det stärkande att inse att det är sånt här utvecklingsarbete som i det långa loppet
bygger framtiden.
Vi är stolta över att kunna bidra med arenor, vårt bidrag till en Digital Agenda för Sverige!