Untitled Document

Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se

[artikel.länkar]

Lära och tänka tillsammans

När datorerna gjorde sitt intåg i klassrummen var det många som förutspådde att lärarna skulle kunna rationaliseras bort och pengar sparas. Att så inte blev fallet är välbekant. Istället blir lärarens roll allt mer betydelsefull i en skola där eleverna dels ska använda datorerna på ett meningsfullt sätt, dels lära av och tillsammans med varandra. Det menar Karen Littleton och Neil Mercer, forskare vid Open University i England.

Karen Littleton och Neil Mercer har båda arbetat länge med forskning kring barn, lärande och datorer. Båda har intresserat sig för hur barn gemensamt skapar lärande, hur elever och lärare använder språket för kommunikation i undervisning och lärande och hur datorerna kan användas för att uppmuntra samverkan och gemensamt kunskapsbyggande.

De båda forskarna deltar i ”Thinking togehter”, ett forskningsprogram som också är på väg att bli ett begrepp på en undervisningsform. Inom forskningsprogrammmet har ett antal projekt genomförts som alla har det gemensamt att de fokuserar på att öka barns förmåga att använda språket för att kommunicera och ”tänka tillsammans”, och att få ut mesta möjliga undervisningsnytta av att använda datorer i undervisningen.

utforskande samtal
En av grundbultarna i ”Thinking together” är att lära barnen att använda språket för samtala och lära sig tillsammans, att bygga upp en struktur där barnen i grupper resonerar, tar hänsyn till varandras synpunkter och konstruerar kunskap tillsammans.

Förutsättningen för att detta ska fungera är att det finns regler och att lärare och elever tränar in arbetssättet tillsammans. Då lär sig barnen att tala och lyssna, visa respekt för varandras åsikter och att resonera och förhandla om idéer och komma överens.

Klassen kommer också överens om en gemensam uppsättning grundregler för de utforskande samtalen som de ska använda när de jobbar med varandra i grupp. Exakt hur varje lärare och enskild klass utformar sina regler varierar, men så här kan en uppsättning regler för elever i åldern 9-11 år se ut:

  • Vi ska dela vad vi vet med varandra.
  • Vi ska be alla att säga vad de tänker.
  • Alla ska lyssna till varandra.
  • Vi ska gemensamt tänka på vad vi ska göra.
  • Vi ska ange skäl till det vi säger.
  • Vi ska bestämma oss för vad vi ska göra först när alla har fått säga vad de vill.

Det går snabbt för barnen att lära sig att använda ”reglerna” när de arbetar tillsammans i grupp, menar Karen Littleton och Neil Mercer.

alla vinner
Klasser som är med i forskningsprojektet jämförs med kontrollgrupper, vanliga klasser som inte tillämpar detta arbetssätt. Och resultaten visar på att de barn som lärt sig arbetssättet presterarar bättre även individuelltt i nationella prov.

– Det finns många positiva aspekter. Barnen lär sig använda språket och kommunicera på ett annat sätt. De lär sig att komma fram till gemensamma beslut, säger Neil Mercer.

Arbetssättet fungerar också för barn med svårigheter i skolan.

– När vi först kommer in i en klass ser vi direkt vilka barn som har svårigheter. När klassen har arbetat ett tag med reglerna för samtal märks inte längre några skillnader.

Det arbetssätt som barn och lärare tillägnat sig under ”Thinking together”- lektionerna påverkar också arbetet och lärandet i det vardagliga skolarbetet.

– Det blir mer och mer en vana. Lärarna talar på ett mer utforskande sätt och barnen integrerar sättet att tala och kommunicera även i det vanliga skolarbetet.

lärarna allt viktigare
Utan intresserade och engagerade lärare skulle ”Thinking together” inte fungera. Det var också en av de viktigaste förändringarna som forskningsgruppen gjorde i mitten av 1990-talet – att arbeta mer med praktikerna, lärarna

– Det går inte att ha bra forskningsaktiviteter i skolorna om inte lärarna är med på det hela och det fungerar för dem i det vardagliga arbetet, påpekar Karen.

Nu är lärarna involverade på många sätt. Dels finns det många tidigare lärare i forskningsgruppen, dels finns det en plan för hur nya lärare ska introduceras i projektet och hur de får stöttning under arbetets gång.

Grunden är att lärare pratar med lärare. När nya lärare tas med i projektet blir de introducerade av lärare som varit med tidigare och lär sig de grundprinciper som behövs och sedan får de stöttning från forskningsgruppen under hela arbetet.

De deltagande lärarna ser inte längre på projektet som ytterligare en extra sak som de ska pressa in i ett redan pressat arbetsschema.

– Som lärare ser du att aktiviteterna leder till mer lärande. Det byggs upp gradvis och sättet att arbeta påverkar också elevernas arbete på de andra lektionerna – det vanliga lärandet, säger Karen Littleton.

Även för lärarna blir sättet att strukturera och kommunicera med klassen mer och mer en vana. Sättet att ställa frågor och få hela klassen att delta och hjälpa dem att fundera på olika problem fungerar i många sammanhang.

I England finns det nu en växande grupp av lärare som använder sig av ”Thinking together”. Det är dels de lärare som varit med i något av forsknningsprojekten, dels andra lärare som tagit till sig metoden och jobbar enligt den. Tillsammans bildar de ett nätverk som både stöttar varandra och bidrar till den fortsatta utvecklingen både av metoden och de lektionsupplägg som forskargruppen tagit fram.

... och datorerna
När Karen Littleton och Neil Mercer beskriver ”Thinking together” är det lätt att börja undra över vad datorer har med saken att göra.

– Många aktiviteter har inte med datorer att göra, säger Neil. Men att arbeta med datorer höjer motivationen, och hjälper till att hålla barnens uppmärksamhet.

– Väl utformade datorprogram hjälper också till att skapa struktur och bidrar till ett klimat där barnen gärna diskuterar i grupper.

Forskargruppen har dels tagit fram egna datorprogram, men också tagit fram riktlinjer för vad man ska tänka på när man använder datorprogram i undervisningen för att få datoranvändningen att stimulera gemensamma aktiviteter, och fungera som ett verktyg för att konstruera gemensam kunskap.

 

Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se

artikel.länkar

Mer om Thinking together, artiklar, lektionsförslag och fritt tillgängliga datorprogram som används finns på forskningsprogrammets webbplats:
www.thinkingtogether.org.uk



Datorn i Utbildningen nr 5 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 031006