VERKTYG FÖR BERÄTTANDE:
Serier som visuellt programspråk
Programmering
angår inte bara programmerare. Alla, även barn, ska kunna tala om
för en dator vad den ska göra. Därför har forskaren Mikael
Kindborg skapat ett programmeringsverktyg som ser ut och fungerar som en tecknad
serie.
Efter en seriemässa på Kulturhuset i
Stockholm 1986 började Mikael Kindborg
fundera på om det skulle vara möjligt
att skapa ett visuellt programspråk
som såg ut som en tecknad serie. Visuella
programmeringsmiljöer fanns visserligen
redan men var antingen krångliga eller
tråkiga eller båda delarna.
Jag ville hitta ett sätt att göra
det
enklare och roligare att programmera
och i seriernas visuella språk hittade
jag något som var uttrycksfullt, kul
och helt rätt för programmering, säger
Mikael Kindborg.
sociala agenter
Mikael Kindborg har omväxlande arbetat som forskare och inom databranschen.
De senaste åren som forskare vid Linköpings universitet, där
han under den gångna våren disputerade på sin avhandling Concurrent
Comics (ungefär Simultana serier). Inom ramen för
avhandlingen har han utvecklat ett programmeringsverktyg som riktar sig till
barn. Verktyget heter, liksom avhandlingen, Concurrent Comics och använder
flera element från seriernas värld, till exempel rutor, pratbubblor
och fartstreck.
Programmet bygger på så kallade
sociala agenter figurer som har känslor
och relationer till andra agenter.
Grafiskt består det av två fönster:
ett
programmeringsfönster och ett spelfönster.
Programmeringen består i att ruta för
ruta, med hjälp av ett enkelt ritverktyg,
skapa en händelse som agenterna är med
om. Till exempel att en pojke bli rädd för
en hund och springer och gömmer sig
(försvinner från bildskärmen) när hunden
kommer för nära. I den första rutan ritas
förutsättningen för händelsen hunden
och pojken befinner sig en bit ifrån varandra.
I den andra rutan ritas pojken och
hunden intill varandra. Det som nu ska
hända att pojken försvinner symboliseras
av att han kryssas över.
Resultatet visas i spelfönstret: när
hunden med hjälp av muspekaren förs
mot pojken försvinner pojken.
Concurrent Comics är varken utvecklat
för att locka barn att bli framtidens
IT-generation, eller för att lära dem
grunderna i programmering. Mikael ser
programmet som ett demokratiprojekt i
det lilla sammanhanget.
Det kanske låter fånigt men vad
jag
menar är att barn inte bara ska vara passiva
konsumenter av dataspel. Både barn och
vuxna behöver verktyg för att påverka,
delta och kunna göra saker själva.
I Boets skola, Ödeshögs kommun i
Östergötland, har ett gäng femteklassare
entusiastiskt testat Concurrent Comics.
Från början var de mest glada över
att slippa det vanliga skolarbetet men ju
längre vi höll på, desto roligare tyckte de
att uppgifterna var.
testa i skolan
Att testa programmet i verkligheten har varit viktigt för Mikael Kindborg.
Han hör till den skara forskare som vill prova sina idéer skarpt
och tillbringade över 100 timmar i skolans datasal.
Det gick fantastiskt bra. Jag har mött
en enorm skaparglädje och inte ångrat en
sekund att jag tog mig ut på det så kallade
fältet. Dessutom finns det datorer i
varenda skola så det vore fel att inte ge
sig ut och testa.
Programmet har bara provats under
språklektioner där barnen på svenska
eller engelska skrivit manus och ritat
scenarion. Mikael tänker sig också att det i sin nuvarande utformning
kan
fungera i samhällsvetenskapliga ämnen.
Till exempel i form av enklare spel och
interaktiva presentationer. I matematik
och andra ämnen som kräver beräkningar
skulle programmet dock inte gå att
använda eftersom det saknar funktioner
för kalkylering.
Concurrent Comics handlar heller inte
så mycket, som traditionell programmering,
om logiskt-matematiskt tänkande.
Andra egenskaper kan vara nog så viktiga
enligt Mikael Kindborg.
Visst har man nytta av matte och
logik men jag tror också att den som kan
berätta en historia har en fördel eftersom
serier ju är berättelser.
Det är också en rådande uppfattning
att pojkar skulle vara bättre än flickor
på att hantera datorer. Men bland Boets
femteklassare visade sig varken datorvana
eller kön ha någon större inverkan på förmågan
att hantera Concurrent Comics.
Faktum är att det var en flicka som
jag anser gjorde den bästa, mest fantasifulla
programsnutten. Det intressanta
med henne var att hon inte gillade att
arbeta med datorer och inte hade gjort
det speciellt mycket.
annat sätt att tänka
Concurrent Comics är enligt Mikael Kindborg ganska lättbegripligt
tack vare parallellerna till serievärlden. Ett barn kan, med en viss vägledning,
åstadkomma fungerande små program efter bara två-tre timmars
arbete.
Programmering kräver ett annorlunda
tankesätt, det är viktigt att
förklara. Jag brukar säga att det är lite
som när man spelar boll man vet inte i
vilken ordning målen kommer men det
finns regler och de styr händelserna.
Mikael Kindborg önskar att Concurrent
Comics kunde bli tillgängligt för
landets skolor men det är mycket osäkert
om detta är möjligt. I dagsläget håller
programmet inte riktigt måttet för att
släppas och skulle behöva vissa kompletteringar.
För detta och eventuell distribution
till landets skolor tror Mikael
Kindborg att det krävs någon form av
offentlig finansiering, eftersom den kommersiella potentialen för den här
sortens
program visat sig vara begränsad.
Jag skulle kunna söka forskarpengar
för att fixa programmet drömmen vore
att skriva en bok för barn och skicka med
en cd med Concurrent Comics. Kanske
lägger jag ut programmet som öppen kod
på nätet .Vi får se.
Johan Granath
Redakta
artikel.länkar
På Mikael Kindborgs egen webbsida finns
mer information om projektet, samt länkar och artiklar kring
andra programmeringsspråk för barn. www.ida.liu.se/~mikki/