Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 5-02
Vill du läsa hela tidningen. Beställ här.
2 html   Samarbete förstärker dialogen
Nu börjar vi se allt fler tecken på mognad mot en mer sammanhängande syn på de nya medierna, verktygen och lärmiljöerna. Där behöver vi ett samspel mellan forskare inom många discipliner och reflekterande (och gärna forskande) lärare. Vi behöver också utveckla och fördjupa de fora som finns för dialog
4   Spelet om Europa
Ena Europa är ett nytt strategi-och problemlösningsinriktat spel från EU-kommissionens Sverigekontor. Syftet är att underlätta diskussionerna kring Europas framtid och EUs utvidgning. Målgruppen är lärare och elever på gymnasiet.
6 html   Unga tankar om framtiden
”Unga Spekulerar – Teknisk Framsyn” är ett projekt som vill inspirera tonåringar att skapa framtidsvisioner utifrån teknikens möjligheter. 25 elever Fruängsskolan i Stockholm genomförde ett pilotprojekt under våren. Elever och lärare besökte muséer, refl ekterade kring teknik och framtid. Funderingarna formulerades i bilder, text och musik som nu finns samlat på en cd-skiva.
10 html   I väntan på datorrevolutionen
Den som tror att det har varit en revolution när det gäller datorer och datoranvändning i skolorna senaste åren har fel. I alla fall om man ska tro Alan Kay, en av förgrundsgestalterna inom området användning av datorer. Revolutionen kommer, men det kan ta tid, menar Kay och drar paralleller till hur lång tid det tog från tryckpressens ankomst till dess att böcker var allas egendom.
12   Första guldäpplet utdelat
Haldis Vingestam, lärare och IT-samordnare från Överkalix, blev den första vinnaren. Guldäpplet delas ut av stiftelsen Yngve Lindbergs Minnesfond till den eller de lärare som förnyat lärandet med IT-stöd.
14   Träna problemlösning med
grisar, höns, video och multimedia

Skapande matematik med utgångspunkt i ladugården. Haldis Vingestam beskriver hur hon arbetade med Brita Hedalms klass, med matematik, bild, svenska, med samarbete och kommunikation. Och med hjälp av digitalskameran, videokameran, bandspelaren och datorn.
20   Fria resurser för skolan
Lärdomen är att inte förlita sig till gratistjänster på nätet som drivs av kommersiella företag. I takt med att allt fler skolor skaffar egna skolintranät och konferenssystem minskar behovet, men för dem som
fortfarande behöver fria samarbetsytor kan europeiska skoldatanätets community och Multimediabyråns gruppforum och videomöten rekommenderas. Bosse Andersson skriver om fria resurser för skolan.
22   Från IT-chef till rektor
Staffan Hallström kom till rektorsjobbet från ett arbete som IT-chef på ett marknadsundersöknings företag. Där var webbaserade verktyg för kommunikation och information ett naturligt sätt att underlätta arbetet dels mellan medarbetarna, dels i kommunikationen med kunderna. Hur har han fört in dessa erfarenheter till skolorganisationen så att rektorsuppdraget underlättas?
25 html   Talbok i skolan
Den pedagogiska vinsten ligger mycket i att elevens bristande läsförmåga inte behöver begränsa bokurvalet. Det betyder att eleven kan läsa något svårare och mer omfångsrika böcker än vad själva läsförmågan tillåter och detta i sin tur betyder att eleven får mer språklig stimulans och kan vara med och diskutera samma böcker som kamraterna har läst. Toura Hägnesten har provat Daisysystemet.
26   Bättre på engelska via kurs på Internet ...
Bosse Andersson har gått engelsk konversationskurs, via datorn. Här träffades elever från olika delar av världen, alla med samma syfte, att förbättra engelskan och på köpet får de en inblick i andra kulturer och tankesätt.
30 html   3 steg till animerade blommor
Gunilla Celén beskriver steg för steg hur det går till att göra enkla rörliga bilder och teckningar att lägga ut på webben. Det är lätt och det är roligt, menar Gunilla.


Datorn i Utbildningen nr 5 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 02]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 021003