2
html |
|
Bygg
nya gemenskaper
Handfast stöd i vardagens undervisning, med uppslag, recensioner och
tips, det är
vad Datorn i Utbildningen strävar att ge. Samtidigt vill vi spegla
hur IT förändrar
vår verklighet och våra perspektiv, skriver Peter Becker i ledaren. |
4
|
|
Stickskola
på cd-rom
Visst går det att lära sig sticka med datorn som hjälp.
Cd-läromedlet @tt sticka är den andra delen i
ett textilt lexikon, producerat av Inger Degerfelt, lärare i textilslöjd. |
6
html |
|
Läraren,
lärandet och informationsteknologin
Informationsteknologi
kräver inte bara datorer och nät som kan fungera i fukt och damm
och värme
den behöver också fi nna sin plats i samhället och kulturen,
skriver Bodil Jönsson i sin krönika. |
8 |
|
Mattespel
som håller länge
Chefren
och Cheops pyramid är två mattespel som håller i längden.
Gunilla Celén, recenserar. |
10
|
|
Not
school
This is Not School
i England är ett spännande projekt. Här används informationsteknik
och virtuella
lärmiljöer för att stödja ungdomar med problem som av
olika anledningar inte fungerar i den vanliga
skolan. Bosse Andersson har träffat projektledaren. |
12
html |
|
Skolorna
och personuppgiftslagen
Personuppgiftslagen
träder i full kraft i oktober i år. Lagen har stor betydelse
för hanteringen av
personuppgifter i alla verksamheter, även skolornas webbplatser. |
14
html |
|
Homo
zappiens en ny människoart
Det är inte bara en
generationsfråga. Dagens ungdomar tillhör en ny art Homo
zappiens med helt
nya förmågor som skolan måste ta vara på, säger
Wim Veen, professor vid Delft University i Holland. |
17
html |
|
Eva
år 2005.
Rutinerna åt datorn pedagogiken åt lärarna
En
vision om framtiden. Låt datorn bli ett effektivt stöd i det
administrativa arbetet för skolans
pedagogiska personal och ge lärarna mer tid med eleverna, det skriver
Bengt Svenson, IT-strateg, Svenska kommunförbundet/Landstingsförbundet. |
20
html |
|
Dagbok
från en Itis-handledare
Gunilla
Celén skriver om arbetet som Itis-handledare och samarbetet med lärarhögskolan. |
22 |
|
DiU
debatt: Som man frågar får man svar...
Bara
tre av tio lärare har tillräckliga IT-kunskaper, kunde man läsa
i KK-stiftelsens pressmeddelande
i våras. Vad betyder det och vilka IT-kunskaper behöver lärarna
egentligen, undrar Bosse Andersson. |
24 |
|
...
och svaren måste tolkas
Viljan
till kompetensutveckling är stor, menar Stig-Roland Rask, KK-stiftelsen. |
26
|
|
Nya
läromedel kräver nya sätt att undervisa
För
några år sedan spåddes att cd-läromedlen skulle ta
över från böckerna. Men så blev det inte,
beror det på att läromedlen är dåliga? Peter Fowelin,
har läst en kritisk rapport. |
27
|
|
Bibeln
på nätet
Hela
bibeln fi nns nu på Internet, med stora möjligheter att söka
och många extratjänster. |
28
|
|
11
steg: Gör animerad sagobok
Åsa
Kronkvist visar på möjligheterna med programmet Powerpoint. Det
behöver inte bli tråkiga
presentationer, utan kan lika gärna bli animeringar, fi lm och ljud. |
33
|
|
Kunskapsdatabanker
interaktiva tv-stationer
Internet
är som en trasig tv, det saknas bild och ljud, skriver Gunnar Jutelius.
Han vill se
kunskapsdatabanker på webben som ett redskap för gemensamt lärande
och skapande. |
34
html
|
|
Flashskolan
Gör
ett eget lyckohjul. Följ med i Gunnar Jutelius Flashserie. |