Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 5/00
Vil du läsa hela tidningen. Beställ här.

2
html
Ledaren: Våga experimentera - tid att reflektera
I vilken gestalt blir den digitala tekniken värdefull i det lärande som nu allt tydligare blir livslångt, frågar Peter Becker i sin ledare. Som ett läromedium, ett samarbetsmedium, ett upplevelsemedium eller en virtuell skuggvärld?
4 IT och skolan: Frågornas tid
Jag finner i mitt arbete med mina elever att datorn fyller en viktig funktion i lärandeprocessen, skriver Toura Hägnesten. Datorn är ett stöd för den människa, ung som gammal, som har svårigheter med det skrivna språket och rättstavningen. Här fungerar datorn som kryckan för den enbente.
6
html
Spel, barn och lärande
Visst lär sig barn av pedagogiska spelprogram i datorn. Frågan är vad de lär sig. Jonas Linderoth forskar kring barn och lärande på pedagogiska institutionen vid Göteborgs universitet.
9 Internet - på gott och ont
Bosse Andersson har läst "Internet på gott och ont" en ny skrift från skoldatanätet som tar upp möjligheterna med Internet också också baksidorna. Skriften går igenom de problem som kan uppstå vid Internet- användning i skolor. Här ges inte några färdiga svar, men skriften utgör en kunskapsbas och öppnar en diskussion inför skolornas egen hantering av problemen.
10 Möte med Europa
Det är hög tid att fundera på hur du och dina elever kan använda er av den chans som Netd@ys ger till kommunikation och möten med andra både i Sverige och Europa.
12 På gång under hösten...
Skoldatanätet startar temaplatser på nätet, Multimediabyrån bygger ut med fler interaktiva kurser,
skolverket gör en kunskapsöversikt om flexibelt lärande, 13 000 lärare börjar sin Itis-utbildning i höst, KK-stiftelsen satsar på erfarenhetsspridning kring IT och lärande. Datorn i Utbildningen ger en översikt av vad som händer under höstterminen.
16
html
Webbspalten
I planeringen av höstens undervisning ger sig många ut på nätet för att söka material att använda om bakgrundsmaterial eller finna något som passar eleverna. Bosse Andersson, Lerums gymnasieskola delar med sig av sina bästa länktips.
18
html
Vad tillför webbplatserna
De flesta pedagogiska program på cd har en egen webbplats. Självklart förväntar de flesta sig att hitta nytt material, nya uppgifter, handledningar eller spännande nyheter på programmets webbplats. Toura
Hägnesten, speciallärare och IT-
pedagog i Hässelby har undersökt vad
som finns på webbplatserna.
22
html
Tävlingsdags igen - Årets bästa skoltidning
Roligt, inspirerande, engagerande och nyttigt. För tredje året i rad arrangerar Datorn i Utbildningen tävlingen "Årets bästa skoltidning". Alla kan vara med. Allas talanger kan tas tillvara i skoltidningsjobbet.
24
html
Itis blev svaret - vad var frågan
Genom god dokumentation kan Itis-arbetslagens utvecklingsarbete få komma också andra till del.
Ann-Marie Pendrill, lärarutbildningen vid Göteborgs universitet och Högskolan i Skövde, om den viktiga kunskapen att skriva rapporter och hitta vägar att dela med sig av resultaten.
26 Olympiad i programmering
Östersjöländerna har haft ett kombinerat träningsläger och förtävling till den stora Internationella programmeringsolympiaden i Kina. Håkan Strömberg rapporterar.
28 Java i skolan
I de nya kursplaner finns programmeringskurser på NV-, TE- och EC-programmen. Java är väl lämpat för skolan, menar Anna Berg och Ove Lundgren som beskriver hur de arbetar med programmeringsspråket Java på gymnasiet.
29 Symbolhanterande räknare på gymnasiet
De elektroniska verktygen för lösning av matematiska problem blir allt effektivare och en total översyn av hela matematikundervisningen känns allt mera angelägen. Patrick Lönnberg visar på exempel på användning av de nya räknarna.
32 Folkvagn eller Rolls Royce
Patrick Lönnberg har tittat närmare på två av de grafritande räknare som finns på marknaden.
33 Tänkande som beräkning
Ola Svärd har läst Lars-Erik Janlerts bok "Tänkande som beräkning", en inledning till disciplinerna datavetenskap och kognitionsvetenskap.


Datorn i Utbildningen nr 5 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 00]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 000917