2
html |
Ledaren: Våga
experimentera - tid att reflektera
I vilken gestalt
blir den digitala tekniken värdefull i det lärande
som nu allt tydligare blir livslångt, frågar Peter
Becker i sin ledare. Som ett läromedium, ett samarbetsmedium,
ett upplevelsemedium eller en virtuell skuggvärld? |
4 |
IT och skolan: Frågornas tid
Jag finner i mitt arbete
med mina elever att datorn fyller en viktig funktion i lärandeprocessen,
skriver Toura Hägnesten. Datorn är ett stöd för
den människa, ung som gammal, som har svårigheter
med det skrivna språket och rättstavningen. Här
fungerar datorn som kryckan för den enbente. |
6
html |
Spel, barn och lärande
Visst
lär sig barn av pedagogiska spelprogram i datorn. Frågan
är vad de lär sig. Jonas Linderoth forskar kring barn
och lärande på pedagogiska institutionen vid Göteborgs
universitet. |
9 |
Internet - på gott och
ont
Bosse
Andersson har läst "Internet på gott och ont"
en ny skrift från skoldatanätet som tar upp möjligheterna
med Internet också också baksidorna. Skriften går
igenom de problem som kan uppstå vid Internet- användning
i skolor. Här ges inte några färdiga svar, men
skriften utgör en kunskapsbas och öppnar en diskussion
inför skolornas egen hantering av problemen. |
10 |
Möte
med Europa
Det
är hög tid att fundera på hur du och dina elever
kan använda er av den chans som Netd@ys ger till kommunikation
och möten med andra både i Sverige och Europa. |
12 |
På gång under hösten...
Skoldatanätet
startar temaplatser på nätet, Multimediabyrån
bygger ut med fler interaktiva kurser,
skolverket gör en kunskapsöversikt om flexibelt lärande,
13 000 lärare börjar sin Itis-utbildning i höst,
KK-stiftelsen satsar på erfarenhetsspridning kring IT och
lärande. Datorn i Utbildningen ger en översikt av vad
som händer under höstterminen. |
16
html |
Webbspalten
I planeringen
av höstens undervisning ger sig många ut på
nätet för att söka material att använda om
bakgrundsmaterial eller finna något som passar eleverna.
Bosse Andersson, Lerums gymnasieskola delar med sig av sina bästa
länktips. |
18
html |
Vad
tillför webbplatserna
De
flesta pedagogiska program på cd har en egen webbplats.
Självklart förväntar de flesta sig att hitta nytt
material, nya uppgifter, handledningar eller spännande nyheter
på programmets webbplats. Toura
Hägnesten, speciallärare och IT-
pedagog i Hässelby har undersökt vad
som finns på webbplatserna. |
22
html |
Tävlingsdags igen - Årets
bästa skoltidning
Roligt, inspirerande,
engagerande och nyttigt. För tredje året i rad arrangerar
Datorn i Utbildningen tävlingen "Årets bästa
skoltidning". Alla kan vara med. Allas talanger kan tas
tillvara i skoltidningsjobbet. |
24
html |
Itis blev svaret - vad var frågan
Genom god dokumentation
kan Itis-arbetslagens utvecklingsarbete få komma också
andra till del.
Ann-Marie Pendrill, lärarutbildningen vid Göteborgs
universitet och Högskolan i Skövde, om den viktiga
kunskapen att skriva rapporter och hitta vägar att dela
med sig av resultaten. |
26 |
Olympiad
i programmering
Östersjöländerna
har haft ett kombinerat träningsläger och förtävling
till den stora Internationella programmeringsolympiaden i Kina.
Håkan Strömberg rapporterar. |
28 |
Java
i skolan
I de
nya kursplaner finns programmeringskurser på NV-, TE- och
EC-programmen. Java är väl lämpat för skolan,
menar Anna Berg och Ove Lundgren som beskriver hur de arbetar
med programmeringsspråket Java på gymnasiet. |
29 |
Symbolhanterande
räknare på gymnasiet
De
elektroniska verktygen för lösning av matematiska problem
blir allt effektivare och en total översyn av hela matematikundervisningen
känns allt mera angelägen. Patrick Lönnberg visar
på exempel på användning av de nya räknarna. |
32 |
Folkvagn
eller Rolls Royce
Patrick
Lönnberg har tittat närmare på två av de
grafritande räknare som finns på marknaden. |
33 |
Tänkande
som beräkning
Ola
Svärd har läst Lars-Erik Janlerts bok "Tänkande
som beräkning", en inledning till disciplinerna datavetenskap
och kognitionsvetenskap. |