Untitled Document

Av: Marie Winstrand
E-Post:
marie.winstrand@edu.sollentuna.se


Maries webbspalt

Gruppredovisningar...
Alla har vi varit där, inför våra klasskompisar, nervöst kramande ett tätskrivet A4 som vore det vår enda fasta punkt i tillvaron. Och det är det nästan - att redovisa inför sina i bästa fall ointresserade och i värsta fall mycket kritiska klasskompisar är inte lätt. Oftast läser man snabbt, snabbt det man ska och sjunker sedan ner i sin bänk igen eller lämnar över till nästa gruppmedlem och drar en lättnadens suck. Det är över! Va, är det någon mer grupp som ska redovisa? Äh, orkar inte lyssna. Jag är ju klar och slipper oroa mig mer!

Nu överdriver jag lite, men nog är det så här för ganska många. Gissa om jag blev nyfiken när jag vid en Multimediabyråträff för några veckor sedan hörde talas om 14-åringar som står i kö för att lyssna på andra elevers temaredovisningar och elevredovisningar som måste köras flera gånger för att alla som vill ska kunna höra! Elisabeth Hagberg från Håstensskolan i Varberg berättade med brinnande entusiasm om sin skolas framgångsrika modell för ämnesövergripande, åldersintegrerat arbete. På Håstensskolan styr arbetslagen i stor utsträckning sitt arbete själva och en gång per termin bryter de hela schemat för att arbeta i tematiska projekt. Ämnena hämtas ur en gemensam upplevelse för eleverna, till exempel en teaterföreställning eller en film. Därefter arbetar eleverna i åldersblandade grupper med en ämneshandledare och en kontaktlärare. Detta har fallit mycket väl ut.

Läs mer om hur Elisabeth och hennes kolleger organiserar och planerar sitt arbete på www.varberg.se/~elisa/temalag.html. Inom kort finns mer om Elisabeths arbete på Multimediabyråns idébank, www.multimedia.skolverket.se

En annan skola som fungerat som förebild under flera år nu är Eriksdalsskolan i södra Stockholm. På deras webbsidor kan man läsa målbeskrivningar för vilka IT-kunskaper eleverna bör uppnå i olika årskurser - intressant som jämförelsematerial www.eriksdal.edu.stockholm.se/data/info/arbetspl.htm

När jag kontaktade Eriksdal fick jag veta att KK-stiftelseprojektet är slut och nu gäller det att upprätthålla och vidareutveckla allt som uppnåtts. Detta är kanske den allra mest intressanta fasen för oss utomstående. Vardagsverklighet med vardagsekonomi…

Vilken hjälp finns då på webben för den som, mitt i vardagsverklighet och vardagsekonomi, vill starta till exempel ett multimediaarbete? Jag har redan nämnt Multimediabyrån, men vad finns mer? En sökning i Evreka (www.evreka.com) på ämnet multimedia och skola gav sex träffar - här finns alltså mycket kvar att göra i Sverige. En av träffarna var Örby DPC:s sidor om projekt som lärare i Stockholm arbetat med. Där finns korta beskrivningar av projektidéer och lärarerfarenheter - de flesta verkar överens om att det är tidskrävande men roligt att jobba med multimedia. Du hittar dem på www.odpc.edu.stockholm.se/dphl/projekt1.htm

För dig som vill ha mycket konkreta anvisningar kring planering, förberedelser m m måste jag berätta om Tammy´s Tech Tips for Teachers. Tammy Worcester är IT-pedagog i centrala Kansas. På www.essdack.org/tips/index.html hittar du hennes detaljerade beskrivningar av hur du praktiskt förbereder och jobbar med allt från Internet till multimedia med dina elever. Tammy förser oss med lektionsplaner, tidsramar, materiallistor och mycket mer. Konkret, jordnära och mycket användbart - med Tammy är man trygg!

 

Marie Winstrand, IT-pedagog i Sollentuna kommun
E-Post: marie.winstrand@edu.sollentuna.se


Datorn i Utbildningen nr 4 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 99]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 991031