Untitled Document
Av: Marie Winstrand
E-Post: marie.winstrand@edu.sollentuna.se
Maries webbspalt
Gruppredovisningar...
Alla har vi varit där, inför våra klasskompisar,
nervöst kramande ett tätskrivet A4 som vore det vår
enda fasta punkt i tillvaron. Och det är det nästan
- att redovisa inför sina i bästa fall ointresserade
och i värsta fall mycket kritiska klasskompisar är inte
lätt. Oftast läser man snabbt, snabbt det man ska och
sjunker sedan ner i sin bänk igen eller lämnar över
till nästa gruppmedlem och drar en lättnadens suck.
Det är över! Va, är det någon mer grupp som
ska redovisa? Äh, orkar inte lyssna. Jag är ju klar
och slipper oroa mig mer!
Nu överdriver jag lite, men nog är det så här
för ganska många. Gissa om jag blev nyfiken när
jag vid en Multimediabyråträff för några
veckor sedan hörde talas om 14-åringar som står
i kö för att lyssna på andra elevers temaredovisningar
och elevredovisningar som måste köras flera gånger
för att alla som vill ska kunna höra! Elisabeth Hagberg
från Håstensskolan i Varberg berättade med brinnande
entusiasm om sin skolas framgångsrika modell för ämnesövergripande,
åldersintegrerat arbete. På Håstensskolan styr
arbetslagen i stor utsträckning sitt arbete själva och
en gång per termin bryter de hela schemat för att arbeta
i tematiska projekt. Ämnena hämtas ur en gemensam upplevelse
för eleverna, till exempel en teaterföreställning
eller en film. Därefter arbetar eleverna i åldersblandade
grupper med en ämneshandledare och en kontaktlärare.
Detta har fallit mycket väl ut.
Läs mer om hur Elisabeth och hennes kolleger organiserar
och planerar sitt arbete på www.varberg.se/~elisa/temalag.html. Inom kort
finns mer om Elisabeths arbete på Multimediabyråns
idébank, www.multimedia.skolverket.se
En annan skola som fungerat som förebild under flera år
nu är Eriksdalsskolan i södra Stockholm. På deras
webbsidor kan man läsa målbeskrivningar för vilka
IT-kunskaper eleverna bör uppnå i olika årskurser
- intressant som jämförelsematerial www.eriksdal.edu.stockholm.se/data/info/arbetspl.htm
När jag kontaktade Eriksdal fick jag veta att KK-stiftelseprojektet
är slut och nu gäller det att upprätthålla
och vidareutveckla allt som uppnåtts. Detta är kanske
den allra mest intressanta fasen för oss utomstående.
Vardagsverklighet med vardagsekonomi
Vilken hjälp finns då
på webben för den som, mitt i vardagsverklighet och
vardagsekonomi, vill starta till exempel ett multimediaarbete?
Jag har redan nämnt Multimediabyrån, men vad finns
mer? En sökning i Evreka (www.evreka.com) på ämnet multimedia
och skola gav sex träffar - här finns alltså mycket
kvar att göra i Sverige. En av träffarna var Örby
DPC:s sidor om projekt som lärare i Stockholm arbetat med.
Där finns korta beskrivningar av projektidéer och
lärarerfarenheter - de flesta verkar överens om att
det är tidskrävande men roligt att jobba med multimedia.
Du hittar dem på www.odpc.edu.stockholm.se/dphl/projekt1.htm
För dig som vill ha mycket konkreta anvisningar kring planering,
förberedelser m m måste jag berätta om Tammy´s
Tech Tips for Teachers. Tammy Worcester är IT-pedagog i centrala
Kansas. På www.essdack.org/tips/index.html hittar du
hennes detaljerade beskrivningar av hur du praktiskt förbereder
och jobbar med allt från Internet till multimedia med dina
elever. Tammy förser oss med lektionsplaner, tidsramar, materiallistor
och mycket mer. Konkret, jordnära och mycket användbart
- med Tammy är man trygg!
Marie Winstrand, IT-pedagog i Sollentuna kommun
E-Post: marie.winstrand@edu.sollentuna.se
Datorn i Utbildningen nr 4 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!