Untitled Document

Av: Ingela Ösgård

Virtuell skola minskar avstånd till kollegor i Europa

Kontakt, kommunikation, samarbete mellan de europeiska länderna. Det var viktiga skäl för att bilda det Europeiska skoldatanätet. Formellt invigdes nätet i september förra året i Bryssel.

Initiativet till det Europeiska skoldatanätet är svenskt och kommer närmare bestämt från dåvarande skolministern Ylva Johansson som presenterade förslaget för EU:s ministerråd redan i december 1996.
Att det var just den svenska skolministern som tog initiativet är inte förvånande. Dels står det svenska Skoldatanätet som förebild dels är Ylva Johansson själv i grunden en mycket IT-intresserad lärare i matematik och no.

- Förutom att stimulera användningen av IT och ge lärare möjligheter att utbyta erfarenheter så är en annan tanke med nätet att förhindra att det blir för mycket dubbeljobb. Om något bra har gjorts i ett land så ska det också kunna användas av andra.
Men det har varit svårt att få spridning på det Europeiska skoldatanätet. Alltför få lärare och skolor känner till det, konstaterar Ylva Johansson.
- Fortfarande sker den mesta kommunikationen och utbytet vad gäller IT på nationell nivå, säger hon.

Även om Ylva Johansson inte längre är skolminister sitter hon idag med som ordförande i det Europeiska skoldatanätets framtidsgrupp, "Strategy forum", som består av både ministrar och exministrar och vd:ar från de 18 medlemsländerna. Förutom EU-länderna är också Island, Norge och Schweiz medlemmar.

18 länder i samarbete
Det Europeiska skoldatanätet är ett samarbetsprojekt mellan de 18 ländernas utbildningsministerier. Det styrs av en kommitté bestående av chefstjänstemän från de 18 ministerierna. EU-kommissionen har alltså inget formellt inflytande över projektet, men är en ivrig tillskyndare bland annat genom att ekonomiskt stödja många av skoldatanätets projekt.
Kontoret ligger i Bryssel och har 10 heltidsanställda tjänstemän. Dessutom finns arbetsgrupper med representanter från de olika nationella skoldatanäten, bland annat en redaktionell grupp som arbetar med innehållet på nätets webbsida och en grupp för de tekniskt ansvariga.

Hela denna organisation med ganska omständliga beslutsgångar kan kanske kännas litet tung, tillstår Ylva Johansson. Men hon menar också att det är trygghet att veta att allt som presenteras via det
Europeiska skoldatanätet har sanktionerats ända uppe på ministernivå i de 18 medlemsländerna.

- Det är en garanti för att det vi har på nätet håller kvalitet. Annars produceras ju väldigt mycket skräp för skolan, inte minst vad gäller till exempel programvaror.
europeisk miljö

"Virtual school" är en del av det europeiska skoldatanätet som Sverige tagit initiativet till och fortfarande har ansvaret för. Här kan lärare delta och kommunicera om innehållet i undervisningen. "Virtual school" är uppdelad i olika ämnesområden och till varje ämne finns ansvariga lärare knutna som håller diskussionen igång.
- Meningen är att läraren verkligen ska känna att hon befinner sig i en europeisk läromiljö när hon deltar i "Virtual school", säger Ylva Johansson och pekar på utvecklingsmöjligheterna.
- Det går ju att bidra med material som producerats nationellt men som kan ha ett intresse också för skolor i de övriga länderna. Jag har sett många bra BBC-program som borde ha ett allmänt intresse också i andra länders skolor och vi i Sverige skulle till exempel kunna ge andra möjligheter att ta del av den svenska Utbildningsradion.

"School collaboration area" är en annan del av nätet som Ylva Johansson är nöjd med.
-I dag deltar många skolor i europeiska samarbetsprojekt inom till exempel Comenius. I School Collaboration Area kan de hitta alla de verktyg och den information de behöver för att genomföra ett bra samarbetsprojekt

skiftande IT-mognad
Det finns förstås en rad svårigheter i samarbetet inom skoldatanätet. Bara det språkliga, att översätta, är en stötesten. Men framför allt är det svårt att hitta lösningar som passar alla 18 länderna, konstaterar hon. Nivån, mognaden och sättet att använda IT på skiljer sig åt.
-Ofta beror det på att skolkulturerna är olika. Det finns skolsystem som är väldigt hierarkiskt uppbyggda och där är naturligtvis vägen längre att gå. Men det är ju här vi kan ta nätet till hjälp och inte minst vi i de nordiska länderna, som ligger steget före, borde kunna hjälpa till att dra med oss de andra.
Framöver kan Ylva Johansson tänka sig fortbildning via det Europeiska skoldatanätet, ett "Virtual teacher college".
-Det borde vara möjligt att gå på kurs via webben och inte bara för att få kunskap om hur man använder IT som pedagogiskt verktyg. Varför inte en kurs i Europakunnande till exempel.

finansiering stötesten
Också vad gäller finansiering råder olika förutsättningar. Varje medlemsland betalar en grundavgift för att vara med i det Europeiska skoldatanätet. Men utöver detta satsar de enskilda medlemsländerna olika. I vissa länder förekommer bara offentliga medel, i andra en blandning mellan offentligt och privat.
- Egentligen borde det Europeiska skoldatanätet kunna dra mer nytta av att det finns företag som är intresserade av att delta som partners, tycker hon. Men också här är det en balansgång att gå, där de olika ländernas syn på privat och offentlig finansiering skiljer sig åt.
Hon tycker också att de lärare som har utvecklat ett bra undervisningsmaterial borde kunna få lite ersättning för detta.

lärarutbyte
Till Ylva Johanssons framtidsdrömmar hör också att de virtuella kontakterna även borde kunna resultera i ett fysiskt utbyte mellan lärare i europeiska skolor. Sådana utbytesprogram finns för elever och bland IT-ingenjörer är det en självklarhet.
- Genom att byta skolmiljö ett tag skulle vi få ett helt annat perspektiv på vår egen skola, på våra arbetslag och på mycket annat.

 

Ingela Ösgård, Frilansjournalist


lärar.kontakt
Några användbara platser på det Europeiska skoldatanätet
Adress: www.eun.org

Nyhetsbrev för lärare
Lärare kan prenumerera på ett veckonyhetsbrev som informerar om pågående projekt och om intressanta tilldragelser kring utbildning och IT. Här går det också att hitta samarbetspartners eller skriva om den egna skolans IT-projekt. Nyhetsbrevet publiceras på engelska och franska.
Adress: www.en.eun.org/menu/projects/newsletter.html

I "The School Collaboration area" kan lärare få tips av andra lärare om undervisningsmaterial och programvaror och hitta användbara IT-verktyg. Här går det också att söka samarbetspartners och få tips om hur man söker pengar till olika projekt. Det finns också en "Helpdesk" där IT-kunniga lärare svarar på frågor. Det går både att skicka e-mail, att ringa och att faxa. Det går också att hämta inspiration från andra projekt som finns beskrivna under rubriken "Examples". Adress: www.en.eun.org/menu/projects/index.html

"Virtual school" där lärare kan delta och kommunicera om innehållet i undervisningen. Alla upptänkliga ämnesområden är täckta i Virtual School. Matematik, engelska, geografi, historia med mera. För varje ämnesområde finns ansvariga lärare. I Vitual School finns ock-så en särskild avdelning för media som kommer att ta upp både tekniska frågor samt traditionella och nya digitala medier. Ansvarig är Per Lundgren, Karlstad.
Adress: www.en.eun.org/menu/vs/vs-set.html


Datorn i Utbildningen nr 4 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 99]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 991031