Untitled Document
Av: Ingela Ösgård
Virtuell skola minskar avstånd
till kollegor i Europa
Kontakt, kommunikation, samarbete
mellan de europeiska länderna. Det var viktiga skäl
för att bilda det Europeiska skoldatanätet. Formellt
invigdes nätet i september förra året i Bryssel.
Initiativet
till det Europeiska skoldatanätet är svenskt och kommer
närmare bestämt från dåvarande skolministern
Ylva Johansson som presenterade förslaget för EU:s ministerråd
redan i december 1996.
Att det var just den svenska skolministern som tog initiativet
är inte förvånande. Dels står det svenska
Skoldatanätet som förebild dels är Ylva Johansson
själv i grunden en mycket IT-intresserad lärare i matematik
och no.
- Förutom att stimulera användningen av IT och ge lärare
möjligheter att utbyta erfarenheter så är en annan
tanke med nätet att förhindra att det blir för
mycket dubbeljobb. Om något bra har gjorts i ett land så
ska det också kunna användas av andra.
Men det har varit svårt att få spridning på
det Europeiska skoldatanätet. Alltför få lärare
och skolor känner till det, konstaterar Ylva Johansson.
- Fortfarande sker den mesta kommunikationen och utbytet vad gäller
IT på nationell nivå, säger hon.
Även om Ylva Johansson inte längre är skolminister
sitter hon idag med som ordförande i det Europeiska skoldatanätets
framtidsgrupp, "Strategy forum", som består av
både ministrar och exministrar och vd:ar från de 18
medlemsländerna. Förutom EU-länderna är också
Island, Norge och Schweiz medlemmar.
18 länder i samarbete
Det Europeiska skoldatanätet är ett samarbetsprojekt
mellan de 18 ländernas utbildningsministerier. Det styrs
av en kommitté bestående av chefstjänstemän
från de 18 ministerierna. EU-kommissionen har alltså
inget formellt inflytande över projektet, men är en
ivrig tillskyndare bland annat genom att ekonomiskt stödja
många av skoldatanätets projekt.
Kontoret ligger i Bryssel och har 10 heltidsanställda tjänstemän.
Dessutom finns arbetsgrupper med representanter från de
olika nationella skoldatanäten, bland annat en redaktionell
grupp som arbetar med innehållet på nätets webbsida
och en grupp för de tekniskt ansvariga.
Hela denna organisation med ganska omständliga beslutsgångar
kan kanske kännas litet tung, tillstår Ylva Johansson.
Men hon menar också att det är trygghet att veta att
allt som presenteras via det
Europeiska skoldatanätet har sanktionerats ända uppe
på ministernivå i de 18 medlemsländerna.
- Det är en garanti för att det vi har på nätet
håller kvalitet. Annars produceras ju väldigt mycket
skräp för skolan, inte minst vad gäller till exempel
programvaror.
europeisk miljö
"Virtual school" är en del av det europeiska skoldatanätet
som Sverige tagit initiativet till och fortfarande har ansvaret
för. Här kan lärare delta och kommunicera om innehållet
i undervisningen. "Virtual school" är uppdelad
i olika ämnesområden och till varje ämne finns
ansvariga lärare knutna som håller diskussionen igång.
- Meningen är att läraren verkligen ska känna att
hon befinner sig i en europeisk läromiljö när hon
deltar i "Virtual school", säger Ylva Johansson
och pekar på utvecklingsmöjligheterna.
- Det går ju att bidra med material som producerats nationellt
men som kan ha ett intresse också för skolor i de övriga
länderna. Jag har sett många bra BBC-program som borde
ha ett allmänt intresse också i andra länders
skolor och vi i Sverige skulle till exempel kunna ge andra möjligheter
att ta del av den svenska Utbildningsradion.
"School collaboration area" är en annan del av
nätet som Ylva Johansson är nöjd med.
-I dag deltar många skolor i europeiska samarbetsprojekt
inom till exempel Comenius. I School Collaboration Area kan de
hitta alla de verktyg och den information de behöver för
att genomföra ett bra samarbetsprojekt
skiftande IT-mognad
Det finns förstås en rad svårigheter i samarbetet
inom skoldatanätet. Bara det språkliga, att översätta,
är en stötesten. Men framför allt är det svårt
att hitta lösningar som passar alla 18 länderna, konstaterar
hon. Nivån, mognaden och sättet att använda IT
på skiljer sig åt.
-Ofta beror det på att skolkulturerna är olika. Det
finns skolsystem som är väldigt hierarkiskt uppbyggda
och där är naturligtvis vägen längre att gå.
Men det är ju här vi kan ta nätet till hjälp
och inte minst vi i de nordiska länderna, som ligger steget
före, borde kunna hjälpa till att dra med oss de andra.
Framöver kan Ylva Johansson tänka sig fortbildning via
det Europeiska skoldatanätet, ett "Virtual teacher college".
-Det borde vara möjligt att gå på kurs via webben
och inte bara för att få kunskap om hur man använder
IT som pedagogiskt verktyg. Varför inte en kurs i Europakunnande
till exempel.
finansiering stötesten
Också vad gäller finansiering råder olika förutsättningar.
Varje medlemsland betalar en grundavgift för att vara med
i det Europeiska skoldatanätet. Men utöver detta satsar
de enskilda medlemsländerna olika. I vissa länder förekommer
bara offentliga medel, i andra en blandning mellan offentligt
och privat.
- Egentligen borde det Europeiska skoldatanätet kunna dra
mer nytta av att det finns företag som är intresserade
av att delta som partners, tycker hon. Men också här
är det en balansgång att gå, där de olika
ländernas syn på privat och offentlig finansiering
skiljer sig åt.
Hon tycker också att de lärare som har utvecklat ett
bra undervisningsmaterial borde kunna få lite ersättning
för detta.
lärarutbyte
Till Ylva Johanssons framtidsdrömmar hör också
att de virtuella kontakterna även borde kunna resultera i
ett fysiskt utbyte mellan lärare i europeiska skolor. Sådana
utbytesprogram finns för elever och bland IT-ingenjörer
är det en självklarhet.
- Genom att byta skolmiljö ett tag skulle vi få ett
helt annat perspektiv på vår egen skola, på
våra arbetslag och på mycket annat.
Ingela Ösgård, Frilansjournalist
lärar.kontakt
Några användbara platser på det Europeiska skoldatanätet
Adress: www.eun.org
Nyhetsbrev för lärare
Lärare kan prenumerera på ett veckonyhetsbrev som informerar
om pågående projekt och om intressanta tilldragelser
kring utbildning och IT. Här går det också att
hitta samarbetspartners eller skriva om den egna skolans IT-projekt.
Nyhetsbrevet publiceras på engelska och franska.
Adress: www.en.eun.org/menu/projects/newsletter.html
I "The School Collaboration area" kan lärare få
tips av andra lärare om undervisningsmaterial och programvaror
och hitta användbara IT-verktyg. Här går det också
att söka samarbetspartners och få tips om hur man söker
pengar till olika projekt. Det finns också en "Helpdesk"
där IT-kunniga lärare svarar på frågor.
Det går både att skicka e-mail, att ringa och att
faxa. Det går också att hämta inspiration från
andra projekt som finns beskrivna under rubriken "Examples".
Adress: www.en.eun.org/menu/projects/index.html
"Virtual school" där lärare kan delta och
kommunicera om innehållet i undervisningen. Alla upptänkliga
ämnesområden är täckta i Virtual School.
Matematik, engelska, geografi, historia med mera. För varje
ämnesområde finns ansvariga lärare. I Vitual School
finns ock-så en särskild avdelning för media som
kommer att ta upp både tekniska frågor samt traditionella
och nya digitala medier. Ansvarig är Per Lundgren, Karlstad.
Adress: www.en.eun.org/menu/vs/vs-set.html
Datorn i Utbildningen nr 4 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!