Carina Näslundh:

Rivstart med skoltidningstävling
Dag 1: upprop
Dag 2: gör en skoltidning!

 

Ja, riktigt så bryskt kanske inte uppdraget presenterades, men för de hundra premiäreleverna på IT-gymnasiet blev skoltidnings- tävlingen det allra första projektet i en projektorienterad undervisning. Resultatet blev åtta grupper och åtta olika tidningar som deltog i tävlingen.
Många lärare som deltagit i skoltidningstävlingen har påpekat att jobbet med tävlingsbidraget har medverkat till att eleverna lärt sig att arbeta i team, lärt sig att utnyttja varandras kunskap och att alla inte behöver vara bäst på allt när man samarbetar för att nå ett bra slutresultat. Eleverna har lärt sig att arbeta i team. Många gånger har den insikten kommit i efterhand, men på IT-gymnasiet var just teamarbetet ett av skälen till att delta i tävlingen.
- Vi har lärt känna varandra, fått gruppkänsla och lärt oss jobba tillsammans i team, säger Mikael Klintemo, webbmaster för Next Generation, det vinnande bidraget i gymnasieklassen.

Brainstorming
- Vi började andra dan med en brainstorming där hela klassen deltog, berättar Mikael.
Efter hand utkristalliserades några teman, bland annat datorn i framtiden och musik och droger. Eleverna bildade grupper kring de olika temana och arbetet kunde sätta igång.
Redaktionsgruppen för Next Generation har forskat en hel del inom de områden de skrivit om. Och var och en blev lite specialist inom just sitt ämne. För Mikael Klintemos del blev det frågan om upphovsrätt och genom sin funktion som webbmaster fick han också hålla ihop produktionen.

Diskutera och komma överens
- Vi har diskuterat och bollat idéer hela tiden.
Arbetet med form och innehåll löpte parallellt och gruppen tog fram olika formidéer.
- Vi hade tre olika förslag och vi hade häftiga diskussioner innan vi var eniga, berättar Mikael.
En av de frågor som gruppen var tvungen att ta ställning till var om de skulle gör en tidning uppbyggd med ramar (eng: frames) eller med tabeller, ursprungligen byggde designen på en lösning med ramar. Äldre program för webbläsning kan inte läsa sidor som är uppbyggda med ramar och beslutet blev att sidorna skulle göras så att de kan läsas av så många som möjligt. Hela designen byggdes upp med hjälp av tabeller och en mycket användarvänligt navigering, något som krävde en hel del arbete och eftertanke.

Olika infallsvinklar
Jean-Claude Ahnland är den lärare som har varit övergripande projektledare för skoltidningstävlingen på IT-gymnasiet.
- De olika grupperna har satsat lite olika. En del har jobbat mer med innehållet än med strukturen. Gruppen som gjorde Next Generation satsade mer på kvalitet än kvantitet, säger Jean-Claude Ahnland.
Även om datakunnandet och att göra sidor för webben var huvudämnet i skoltidningsprojektet integrerades det med bland annat svenska, samhällskunskap och historia. Eleverna har själva styrt sina projekt, både innehållsmässigt och formmässigt. Lärarna har vinnlagt sig om att inte påverka för mycket utan i stället finnas som resurs i bakgrunden.


Carina Näslundh

Datorn i Utbildningen nr 4 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 98]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 990315