Carina
Näslundh:
Rivstart med skoltidningstävling
Dag 1: upprop
Dag 2: gör en skoltidning!
Ja, riktigt så bryskt
kanske inte uppdraget presenterades, men för de hundra premiäreleverna
på IT-gymnasiet blev skoltidnings- tävlingen det allra
första projektet i en projektorienterad undervisning. Resultatet
blev åtta grupper och åtta olika tidningar som deltog
i tävlingen.
Många lärare som deltagit i skoltidningstävlingen
har påpekat att jobbet med tävlingsbidraget har medverkat
till att eleverna lärt sig att arbeta i team, lärt sig
att utnyttja varandras kunskap och att alla inte behöver
vara bäst på allt när man samarbetar för
att nå ett bra slutresultat. Eleverna har lärt sig
att arbeta i team. Många gånger har den insikten kommit
i efterhand, men på IT-gymnasiet var just teamarbetet ett
av skälen till att delta i tävlingen.
- Vi har lärt känna varandra, fått gruppkänsla
och lärt oss jobba tillsammans i team, säger Mikael
Klintemo, webbmaster för Next Generation, det vinnande bidraget
i gymnasieklassen.
Brainstorming
- Vi började andra dan med en brainstorming där hela
klassen deltog, berättar Mikael.
Efter hand utkristalliserades några teman, bland annat datorn
i framtiden och musik och droger. Eleverna bildade grupper kring
de olika temana och arbetet kunde sätta igång.
Redaktionsgruppen för Next Generation har forskat en hel
del inom de områden de skrivit om. Och var och en blev lite
specialist inom just sitt ämne. För Mikael Klintemos
del blev det frågan om upphovsrätt och genom sin funktion
som webbmaster fick han också hålla ihop produktionen.
Diskutera och komma överens
- Vi har diskuterat och bollat idéer hela tiden.
Arbetet med form och innehåll löpte parallellt och
gruppen tog fram olika formidéer.
- Vi hade tre olika förslag och vi hade häftiga diskussioner
innan vi var eniga, berättar Mikael.
En av de frågor som gruppen var tvungen att ta ställning
till var om de skulle gör en tidning uppbyggd med ramar (eng:
frames) eller med tabeller, ursprungligen byggde designen på
en lösning med ramar. Äldre program för webbläsning
kan inte läsa sidor som är uppbyggda med ramar och beslutet
blev att sidorna skulle göras så att de kan läsas
av så många som möjligt. Hela designen byggdes
upp med hjälp av tabeller och en mycket användarvänligt
navigering, något som krävde en hel del arbete och
eftertanke.
Olika infallsvinklar
Jean-Claude Ahnland är den lärare som har varit övergripande
projektledare för skoltidningstävlingen på IT-gymnasiet.
- De olika grupperna har satsat lite olika. En del har jobbat
mer med innehållet än med strukturen. Gruppen som gjorde
Next Generation satsade mer på kvalitet än kvantitet,
säger Jean-Claude Ahnland.
Även om datakunnandet och att göra sidor för webben
var huvudämnet i skoltidningsprojektet integrerades det med
bland annat svenska, samhällskunskap och historia. Eleverna
har själva styrt sina projekt, både innehållsmässigt
och formmässigt. Lärarna har vinnlagt sig om att inte
påverka för mycket utan i stället finnas som resurs
i bakgrunden.
Carina Näslundh
Datorn i Utbildningen nr 4 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!