Linda Sällström
Jens Kristensen
Klara Sjöström
Carina Näslundh
Årets
Bästa Skoltidning
Delar
av juryn i skoltidningstävlingen har tittat igenom de vinnande
bidragen i de ordinarie kategorierna ännu en gång.
Här kan du läsa deras kommentarer.
Under höstterminen
genomförde Datorn i Utbildningen en tävling kring Årets
Bästa Skoltidning. Med stöd av tävlingens sponsorer
Microsoft (huvudsponsor), Compaq, Kodak, Icon Medialab, JMK/Sputnik
och KTH-Haninge har de mellan 1500 och 2000 deltagande eleverna
och lärarna fått stöd och stimulans via tävlingswebben.
Bärbara datorer från Compaq, digitalkameror från
Kodak och programvaror från Microsoft i priser.
Vid Links 98
sammanträdde juryn och valde vinnare, vilka publicerades
i förra numret. Här presenteras juryns motiveringar
lite utförligare.
Vinnare gymnasiet
1. Next Generation, IT-gymnasiet i Kista
Sidan känns ny och fräsch men har samtidigt kvar den
gedigna tidningskänslan. Den här sidan inte bara lockar,
den får en dessutom att stanna kvar.
Next Generation har en intressant
förstasida med lockande puffar för innehållet
och en tydlig innehållsförteckning som ger en överblickbar
och lättillgänglig navigering. Lämpligt typografival
för webb.
Tidningen har ett väl sammanhållet tema kring IT och
utbildning. Artiklarna är intressanta och ger relevanta ingångar
till temat.
Artiklarna i Next Generation har genomgående fylliga ingresser
som ger en ingång till artikelns ämne, redaktionen
har också arbetat med mellanrubriker som ger luft och fungerar
som blickfång på sidorna. En extra finess är
att mellanrubrikerna presenteras, som interna länkar, i en
ruta i början av artikeln vilket ger en god överblick.
Friläggningen av bilderna gör sidorna mer spännande
och det är en lagom informationsmängd per sida. Tydliga
källhänvisningar.
2. Escape, IT-gymnasiet i Kista
Stilren. Konsekvent och intressant innehåll för målgruppen,
hackers.
Texterna redovisar genomgående att redaktionen skaffat mycket
information kring varje artikel.
Att tänka på till nästa gång: ljus text
mot mörk bakgrund kan få texten att "blöda"
ut och bli suddig. Begränsa textradernas längd, långa
texter blir jobbigt att läsa för ögat.
3. control-@lt-delete, IT-gymnasiet i Kista
Målgruppsanpassad. Trevlig
blandning av ämnen i artiklarna. Artiklarna är intressanta
och skrivna i en ledig berättarstil med personlig touche.
Tyvärr försvinner en del material genom den tematiska
innehålls- förteckningen och navigeringspilarna känns
inte helt logiska eftersom man inte vet vart till exempel framåtpilen
leder.
Vinnare klass 7-9
1. NetNature, Matteusskolan i Stockholm
Omfångsrik, intressant och lockande tidning som dessutom
är starkt webbanpassad.
Välstrukturerad med miljö som genomgående tema,
både den egna närmiljön runt skolan och miljö
i ett bredare perspektiv. NetNature har en förstasida med
puffar för artiklarna vilket ger läsaren en föraning
om innehåll och stil.
NetNature är en befolkad tidning. Redaktionen har intervjuat
många olika personer i olika sammanhang, bland annat har
de frågat folk på gatan i olika frågor. Det
finns också artiklar där mer än en person uttalar
sig i samma artikel, vilket är relativt ovanligt bland elevernas
artiklar.
Extra plus för bra och intressanta frågor i intervjun
med Anna Lindh.
Det syns tydligt vilka som är avsändare. Även tydliga
källangivelser i artiklarna.
Att tänka på till nästa gång: En alltför
lång "meny" kan verka avskräckande för
användaren och var konsekvent i användningen av citationstecken
och pratminus. (Se även reportage i DiU 3/98)
2. Cinch, Övertorneå centralskola
Ren och elegant sida med lockande innehåll.
Lättläst typografi. Bilder som harmoniserar med innehållet.
Välgjord navigering.
Cinch har välskrivna artiklar och är en av de få
tidningar som har riktigt genomtänkta rubriker. Artiklarna
är också genomgående väl uppbyggda innehållsmässigt.
Extra plus för intresseväckande ingresser och för
bildtexterna.
3. Salladsbladet, Hällebergsskolan i Ljungskile
Välstrukturerad och omfångsrik.
Behaglig bakgrundsfärg som får innehållet i blickfång.
Levande och flytande språk. Artiklarna har ofta flera ingångar
till ämnet. Ett tips inför framtiden är att arbeta
med längre sammanhängande artiklar, i stället för
att dela upp artiklarna i flera olika mindre bitar. Galleriet
ger verkligen en personlig touche.
Vinnare klass 0-6
1. 1600-tals@ankan, Ljungaskolan i Sävsjö
Konsekvent tema med intressant innehåll. Innehållet
är välstrukturerat och användarvänligt. Lättnavigerat.
Tydlig text på diskret bakgrund.
Artiklarna är genomarbetade och bra strukturerade. Dessutom
är de roliga och intressanta att läsa. Förarbetet
imponerar. Klassen har studerat ämnet 1600-tal och sedan
återberättat med egna ord. Intervjuerna med bland annat
Drottning Kristina är väl genomförda med bra och
intressanta frågor och svar. 1600-tals@nkan är också
en av de få tidningar som har rubriker i stället för
överskrifter. Imponerande är också modereportaget
från 1600-talet med egenhändigt ritade teck- ningar.
(Se även reportage i DiU 3/98)
2. Unnerödaren, Unnerödsskolan
Unnerödaren är en imponerande papperstidning, omfångsrik
med ett intressant innehåll och bra layout. Det märks
att eleverna är vana tidningsläsare och vet hur det
brukar se ut. Förstasidan är tidningsmässigt redigerad
med bra journalistiska puffar som måste ha krävt en
hel del arbete. Unnerödaren är också en av de
tidningar som har riktiga rubriker, så gott som samtliga
rubriker på förstasidan hade man lika gärna kunnat
läsa i lokaltidningen.
Källor och upphovsmän är tydligt angivna. Ett extra
plus för att personer som intervjuats anges som källor.
3. Pegasusposten, Väröbackaskolan i Varberg
Som en godispåse, man hittar
hela tiden nya överraskningar.
Det är roligt att läsa Pegasusposten och den visar också
att yngre barn mycket väl kan arbeta med skoltidningar. Pegasusposten
har troligen tävlingens yngsta webbmaster, 9 år.
Ett roligt grepp är att låta fyra elever skriva om
samma sak. Lockande "rubriker" och välarbetat innehåll.
Att tänka på till nästa gång: Många
kontrastrika färger på samma sida bör undvikas.
Men det ska bli intressant att se vad som kommer nästa år
från Väröbackaskolan.
Linda Sällström,
KTH-Haninge
Jens Kristensen, Icon Medialab
Klara Sjöström, JMK
Carina Näslundh, DiU
Datorn i Utbildningen nr 4 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!