Linda Sällström
Jens Kristensen
Klara Sjöström
Carina Näslundh

Årets Bästa Skoltidning
Delar av juryn i skoltidningstävlingen har tittat igenom de vinnande bidragen i de ordinarie kategorierna ännu en gång. Här kan du läsa deras kommentarer.

 

Under höstterminen genomförde Datorn i Utbildningen en tävling kring Årets Bästa Skoltidning. Med stöd av tävlingens sponsorer Microsoft (huvudsponsor), Compaq, Kodak, Icon Medialab, JMK/Sputnik och KTH-Haninge har de mellan 1500 och 2000 deltagande eleverna och lärarna fått stöd och stimulans via tävlingswebben. Bärbara datorer från Compaq, digitalkameror från Kodak och programvaror från Microsoft i priser.

Vid Links 98 sammanträdde juryn och valde vinnare, vilka publicerades i förra numret. Här presenteras juryns motiveringar lite utförligare.


Vinnare gymnasiet
1. Next Generation, IT-gymnasiet i Kista
Sidan känns ny och fräsch men har samtidigt kvar den gedigna tidningskänslan. Den här sidan inte bara lockar, den får en dessutom att stanna kvar.
Next Generation har en intressant förstasida med lockande puffar för innehållet och en tydlig innehållsförteckning som ger en överblickbar och lättillgänglig navigering. Lämpligt typografival för webb.
Tidningen har ett väl sammanhållet tema kring IT och utbildning. Artiklarna är intressanta och ger relevanta ingångar till temat.
Artiklarna i Next Generation har genomgående fylliga ingresser som ger en ingång till artikelns ämne, redaktionen har också arbetat med mellanrubriker som ger luft och fungerar som blickfång på sidorna. En extra finess är att mellanrubrikerna presenteras, som interna länkar, i en ruta i början av artikeln vilket ger en god överblick. Friläggningen av bilderna gör sidorna mer spännande och det är en lagom informationsmängd per sida. Tydliga källhänvisningar.

2. Escape, IT-gymnasiet i Kista
Stilren. Konsekvent och intressant innehåll för målgruppen, hackers.
Texterna redovisar genomgående att redaktionen skaffat mycket information kring varje artikel.
Att tänka på till nästa gång: ljus text mot mörk bakgrund kan få texten att "blöda" ut och bli suddig. Begränsa textradernas längd, långa texter blir jobbigt att läsa för ögat.

3. control-@lt-delete, IT-gymnasiet i Kista
Målgruppsanpassad. Trevlig blandning av ämnen i artiklarna. Artiklarna är intressanta och skrivna i en ledig berättarstil med personlig touche.
Tyvärr försvinner en del material genom den tematiska innehålls- förteckningen och navigeringspilarna känns inte helt logiska eftersom man inte vet vart till exempel framåtpilen leder.



Vinnare klass 7-9
1. NetNature, Matteusskolan i Stockholm
Omfångsrik, intressant och lockande tidning som dessutom är starkt webbanpassad.
Välstrukturerad med miljö som genomgående tema, både den egna närmiljön runt skolan och miljö i ett bredare perspektiv. NetNature har en förstasida med puffar för artiklarna vilket ger läsaren en föraning om innehåll och stil.
NetNature är en befolkad tidning. Redaktionen har intervjuat många olika personer i olika sammanhang, bland annat har de frågat folk på gatan i olika frågor. Det finns också artiklar där mer än en person uttalar sig i samma artikel, vilket är relativt ovanligt bland elevernas artiklar.
Extra plus för bra och intressanta frågor i intervjun med Anna Lindh.
Det syns tydligt vilka som är avsändare. Även tydliga källangivelser i artiklarna.
Att tänka på till nästa gång: En alltför lång "meny" kan verka avskräckande för användaren och var konsekvent i användningen av citationstecken och pratminus. (Se även reportage i DiU 3/98)

2. Cinch, Övertorneå centralskola
Ren och elegant sida med lockande innehåll. Lättläst typografi. Bilder som harmoniserar med innehållet. Välgjord navigering.
Cinch har välskrivna artiklar och är en av de få tidningar som har riktigt genomtänkta rubriker. Artiklarna är också genomgående väl uppbyggda innehållsmässigt. Extra plus för intresseväckande ingresser och för bildtexterna.


3. Salladsbladet, Hällebergsskolan i Ljungskile
Välstrukturerad och omfångsrik. Behaglig bakgrundsfärg som får innehållet i blickfång.
Levande och flytande språk. Artiklarna har ofta flera ingångar till ämnet. Ett tips inför framtiden är att arbeta med längre sammanhängande artiklar, i stället för att dela upp artiklarna i flera olika mindre bitar. Galleriet ger verkligen en personlig touche.



Vinnare klass 0-6
1. 1600-tals@ankan, Ljungaskolan i Sävsjö
Konsekvent tema med intressant innehåll. Innehållet är välstrukturerat och användarvänligt. Lättnavigerat. Tydlig text på diskret bakgrund.
Artiklarna är genomarbetade och bra strukturerade. Dessutom är de roliga och intressanta att läsa. Förarbetet imponerar. Klassen har studerat ämnet 1600-tal och sedan återberättat med egna ord. Intervjuerna med bland annat Drottning Kristina är väl genomförda med bra och intressanta frågor och svar. 1600-tals@nkan är också en av de få tidningar som har rubriker i stället för överskrifter. Imponerande är också modereportaget från 1600-talet med egenhändigt ritade teck- ningar. (Se även reportage i DiU 3/98)

2. Unnerödaren, Unnerödsskolan
Unnerödaren är en imponerande papperstidning, omfångsrik med ett intressant innehåll och bra layout. Det märks att eleverna är vana tidningsläsare och vet hur det brukar se ut. Förstasidan är tidningsmässigt redigerad med bra journalistiska puffar som måste ha krävt en hel del arbete. Unnerödaren är också en av de tidningar som har riktiga rubriker, så gott som samtliga rubriker på förstasidan hade man lika gärna kunnat läsa i lokaltidningen.
Källor och upphovsmän är tydligt angivna. Ett extra plus för att personer som intervjuats anges som källor.

3. Pegasusposten, Väröbackaskolan i Varberg
Som en godispåse, man hittar hela tiden nya överraskningar.
Det är roligt att läsa Pegasusposten och den visar också att yngre barn mycket väl kan arbeta med skoltidningar. Pegasusposten har troligen tävlingens yngsta webbmaster, 9 år.
Ett roligt grepp är att låta fyra elever skriva om samma sak. Lockande "rubriker" och välarbetat innehåll. Att tänka på till nästa gång: Många kontrastrika färger på samma sida bör undvikas. Men det ska bli intressant att se vad som kommer nästa år från Väröbackaskolan.

 

Linda Sällström, KTH-Haninge
Jens Kristensen, Icon Medialab
Klara Sjöström, JMK
Carina Näslundh, DiU



Datorn i Utbildningen nr 4 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 98]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 990315