Untitled Document
Peter Becker
DiU kommenterar
Lärarnas
verktyg - ska fungera!
När dåvarande Skolministern
Ylva Johansson i våras presenterade regeringens paket för
IT i skolan, Lärandets verktyg, hälsade jag detta med
glädje. Med en positiv tilltro till lärarna som den
viktigaste resursen för IT-utvecklingen i skolan gav paketet
ett löfte om en ny fas, efter det att många av KK-stiftelsens
pilotprojekt avslutas vid årsskiftet.
Inte piloter, utan alla
På några få år har en stark utveckling
skett - årets Links konferens jämförd med Mot
bättre vetande 1996, speglade en kraftig breddning och fördjupning
av användningen av IT i skola. Mycket återstår
att göra, men datorn har på några år slagit
igenom i Sverige som ett självklart verktyg i vardagslivet
(se t.ex LO-undersökningen på sid 57).
Därför är det helt rimligt att vi nu går
från en fas med pilotförsök till en fas där
alla kommuner, alla skolor och alla lärare erbjuds medverka.
Det var ett framtidsinriktat beslut som regeringen tog. Paketet
rymmer fortbildning, lärardatorer, utbyggt Internet och e-post
till alla elever. Regeringen har också tillsatt Delegationen
för IT i skolan, ITIS, för att genomföra satsningen
med Internet-uppkopplingar och fortbildning av runt 60.000 lärare.
Fortbildningen ska ske på skolan, knuten till verksamheten
och till arbetslaget i samverkan med lärarutbildningen. Allt
detta är positivt.
Det fanns naturligtvis utmaningar i satsningen - hur organisera
denna fortbildning?, men också en allvarlig svaghet, vilken
både Ulla Riis och jag kommenterade i DN i maj: En så
omfattande breddsatsning, speciellt då den förknippas
med 60.000 datorer, kommer att leda till starka påfrestningar
på den tekniska supporten.
Ingenting om support
Ingenting sades i beslutet om den tekniska organisationen. Frågan
överlämnades helt till kommunerna och till de enskilda
skolorna. Här borde regeringen initiera ett arbete med inventering
och utveckling av modeller för kommuners och skolors tekniksupport.
Tillgång till lärardatorer
Slutligen förutsätter jag att de datorer som ställs
till lärarnas förfogande i samband med fortbildningen,
görs tillgängliga så tidigt som möjligt.
Långvarig erfarenhet visar att IT-fortbildning måste
ställa de pedagogiska frågorna i centrum, men också
bli konkret så att lärarna både kan reflektera
kring IT i lärandet och parallellt kan praktisera - det är
ur reflektion kring praktiken som kunskapen växer.
Det förutsätter att läraren har smidig tillgång
till dator för förberedelser, informationssökning,
brevväxling och bearbetning. Som ett vardagligt verktyg,
helt enkelt.
Peter
Becker
Datorn i Utbildningen nr 4 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!