Untitled Document



Peter Becker

DiU kommenterar
Lärarnas verktyg - ska fungera!

 

När dåvarande Skolministern Ylva Johansson i våras presenterade regeringens paket för IT i skolan, Lärandets verktyg, hälsade jag detta med glädje. Med en positiv tilltro till lärarna som den viktigaste resursen för IT-utvecklingen i skolan gav paketet ett löfte om en ny fas, efter det att många av KK-stiftelsens pilotprojekt avslutas vid årsskiftet.

Inte piloter, utan alla
På några få år har en stark utveckling skett - årets Links konferens jämförd med Mot bättre vetande 1996, speglade en kraftig breddning och fördjupning av användningen av IT i skola. Mycket återstår att göra, men datorn har på några år slagit igenom i Sverige som ett självklart verktyg i vardagslivet (se t.ex LO-undersökningen på sid 57).
Därför är det helt rimligt att vi nu går från en fas med pilotförsök till en fas där alla kommuner, alla skolor och alla lärare erbjuds medverka. Det var ett framtidsinriktat beslut som regeringen tog. Paketet rymmer fortbildning, lärardatorer, utbyggt Internet och e-post till alla elever. Regeringen har också tillsatt Delegationen för IT i skolan, ITIS, för att genomföra satsningen med Internet-uppkopplingar och fortbildning av runt 60.000 lärare. Fortbildningen ska ske på skolan, knuten till verksamheten och till arbetslaget i samverkan med lärarutbildningen. Allt detta är positivt.
Det fanns naturligtvis utmaningar i satsningen - hur organisera denna fortbildning?, men också en allvarlig svaghet, vilken både Ulla Riis och jag kommenterade i DN i maj: En så omfattande breddsatsning, speciellt då den förknippas med 60.000 datorer, kommer att leda till starka påfrestningar på den tekniska supporten.

Ingenting om support
Ingenting sades i beslutet om den tekniska organisationen. Frågan överlämnades helt till kommunerna och till de enskilda skolorna. Här borde regeringen initiera ett arbete med inventering och utveckling av modeller för kommuners och skolors tekniksupport.

Tillgång till lärardatorer
Slutligen förutsätter jag att de datorer som ställs till lärarnas förfogande i samband med fortbildningen, görs tillgängliga så tidigt som möjligt. Långvarig erfarenhet visar att IT-fortbildning måste ställa de pedagogiska frågorna i centrum, men också bli konkret så att lärarna både kan reflektera kring IT i lärandet och parallellt kan praktisera - det är ur reflektion kring praktiken som kunskapen växer.
Det förutsätter att läraren har smidig tillgång till dator för förberedelser, informationssökning, brevväxling och bearbetning. Som ett vardagligt verktyg, helt enkelt.

 

Peter Becker

Datorn i Utbildningen nr 4 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 98]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 990315